Auflistung nach Schlagwort "UX Measurement"
1 - 3 von 3
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragErmittlung relevanter UX-Faktoren je Produktkategorie für den UEQ+(Mensch und Computer 2021 - Workshopband, 2021) Kollmorgen, Jessica; Meiners, Anna-Lena; Schrepp, Martin; Thomaschewski, JörgDie User Experience ist ein relevanter Aspekt für eine erfolgreiche Produktentwicklung. Ein geeignetes Instrument für die quantitative Messung der User Experience sind Fragebögen wie der UEQ+. Dieser erlaubt es, mithilfe der zur Verfügung gestellten Skalen produktindividuelle Fragebögen zu erstellen. Es ist jedoch wahrnehmbar, dass manche UX-Faktoren für konkrete Produktkategorien relevanter sind als für andere. Welche Faktoren in welchem konkreten Anwendungsfall wichtig sind, wird in dieser Arbeit gezeigt. Dafür wurden zwei Studien aus 2016 und 2017 ausgewertet. Durch eine Korrelationsanalyse sowie t-Tests konnte nachgewiesen werden, dass die Ergebnisse beider Studien robust genug sind, sodass sie zu einem Gesamtdatensatz zusammengefasst werden konnten. Aus diesem Datensatz konnte eine globale Relevanzgrenze ermittelt werden, bei deren Überschreitung ein Faktor als relevant für ein Produkt angesehen werden kann. Das Ergebnis zeigt, dass die vermuteten Wichtigkeitsunterschiede nachgewiesen werden konnten. Dies sollte in der Produktentwicklung berücksichtigt werden, u. a. um die Stärken und Schwächen des Produkts zu identifizieren.
- WorkshopbeitragHow to create short forms of UEQ+ based questionnaires?(Mensch und Computer 2021 - Workshopband, 2021) Schrepp, Martin; Sandkühler, Heike; Thomaschewski, JörgThe UEQ+ is a modular framework that can be used to set up UX questionnaires that fit to a research question. The UEQ+ consists of a set of UX scales that can be combined to form a concrete questionnaire. Thus, the product owner or UX researcher can define which aspects of UX are important for his or her project and should thus be measured in the questionnaire. A UEQ+ scale consists of 4 items that measure the UX aspect represented by the scale and an additional item that measures how important this UX aspect is for the overall UX impression. Some situations require that a UX questionnaire is extremely short and for such situations the standard scale format may be too time consuming. We describe how short forms of the UEQ+ can be built. The impact of shortening the scales on the results is investigated in several studies.
- KonferenzbeitragWhich UX Aspects Are Important for a Software Product?: Importance Ratings of UX Aspects for Software Products for Measurement with the UEQ+(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Meiners, Anna-Lena; Kollmorgen, Jessica; Schrepp, Martin; Thomaschewski, JörgQuestionnaires are a popular method to measure User Experience (UX). These UX questionnaires cover different UX aspects with their scales. However, UX includes a huge number of semantically different aspects of a user’s interaction with a product. It is therefore practically impossible to cover all these aspects in a single evaluation study. A researcher must select those UX aspects that are most important to the users of the product under investigation. Some papers examined which UX aspects are important for specific product categories. Participants in these studies rated the importance of UX aspects for different product categories. These categories were described by a category name and several examples for products in this category. In principle, the results of these studies can be used to indicate which UX aspects should be measured for a particular product in the corresponding product category. This is especially useful for modular frameworks, e.g., the UEQ+, that allow to create a questionnaire by selecting the relevant scales from a catalog of predefined scales. In this paper, it is investigated how accurate the UX aspect suggestions derived from category-level studies are for individual products. The results show that the predicted importance of a UX aspect from the category is fairly precise.