Auflistung nach Schlagwort "WebXR"
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- KonferenzbeitragBrowser-Based, VR-Enhanced Vocational Training of Nursing Staff With and Without Migration Background(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Hentschel, Tino; Neuhöfer, JanTo ensure high standards in nursing and healthcare, an effective conveyance of procedures and knowledge is essential during vocational training. At this point, we, the Department of Media Technology at Hamburg University of Applied Sciences, in cooperation with Knappschaft Kliniken GmbH, want to make a significant contribution with our project ‘PflegeDigital 2.0’, funded by the German Federal Ministry of Health. Our demo shows a fully digital, modular learning solution, comprising an overall of 22 interactive multilingual e-learning modules that can be used in the web browser on either a mobile device or a PC. Each module teaches in-depth a specific, essential nursing procedure, utilizing high-resolution 3d rendered images, detailed text, and professional audio narration. As a unique feature, trainees can additionally practice selected, motorically exceptionally demanding steps in immersive Virtual Reality (“VR nuggets”). To make switching between e-learning modules and VR nuggets more accessible, the latter’s implementation is based on W3C-Standard WebXR, which allows execution in a web browser, too. In this way, both the e-learning modules as well as the VR nuggets can be deployed and managed complementarily in Learning Management Systems like Moodle.
- KonferenzbeitragEin Konzept zur Unterstützung der Entwicklung von Virtual Reality Lernszenarien durch die Einbindung von Learning Analytics und Open Educational Resources(20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022) Görzen, Sergej; Heinemann,Birte; Schroeder, UlrikVielfältige Anforderungen aus unterschiedlichen Disziplinen machen die Gestaltung von Lernszenarien in Virtual Reality (VR) zu einer komplexen Aufgabe. Die Komplexität setzt sich zusammen aus einer Verbindung von technologischen Herausforderungen, didaktischem Design, Anforderungen der Stakeholder und freier und offener Bildungsmaterialien. Dieser Beitrag präsentiert ein Lösungskonzept für die technischen Herausforderungen dieser Aufgabe. Dieses betrachtet Komponenten eines VR-Szenarios als Open Educational Resources (OER), die eine direkte Integration von Learning Analytics (LA) unterstützen sollen. Das Ziel dieses Vorhabens ist die iterative Erstellung eines Frameworks zur Entwicklung erweiterbarer und wiederverwendbarer VR-Lernmodule, die unter anderem eine automatisierte Lerndatensammlung ermöglichen und in Learning Management Systemen (LMS) als WebXR-Lerneinheiten integriert werden können.