Auflistung nach Schlagwort "Wicked Problems"
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- KonferenzbeitragDas Design-Prisma - Interdisziplinäre Lösung gesellschaftlicher Herausforderungen(Mensch und Computer 2020 - Usability Professionals, 2020) Nestler, Simon; Quadflieg, Sven; Neuburg, KlausIm Rahmen dieses Papers beschäftigen wir uns mit dem Spannungsfeld zwischen einer rational-technischen Perspektive, die Design als Suchproblem in einem sehr großen Suchraum klassifiziert, und einer externen Betrachtung von Design, die Design als Strategie zum Umgang mit unvollständigen Informationsbeständen begreift. Diese multiperspektivische Auseinandersetzung mit dem Konstrukt „Design“ ist dabei der methodisch-didaktische Rahmen für das auf diesem Paper basierende Workshop-Konzept, welches wir als „Design-Prisma“ bezeichnen. Auf Grundlage dieser Ansätze befähigt das vorliegende, das Workshop flankierende, wissenschaftliche Paper die Teilnehmer*innen zu einem fundierten Diskurs zu folgenden Fragestellungen: „Wie kommt es, dass Designer*innen mit unvollständigen Informationen beginnen können, bevor alle relevanten Informationen verfügbar sind? Woher kommen Strukturen? Wie erscheinen zusätzliche Funktionen im Verlauf eines Entwurfs? Woher wissen Designer*innen, welche Verhaltensweisen sie analysieren müssen?“ Anhand von praktischen Anwendungsbeispielen werfen wir dabei vor dem Hintergrund einer verallgemeinerten und abstrahierten Schematisierung von Wissen einen neuen Blick auf die Rolle von Design - im Kontext von Design Thinking und Human-Centered Design.
- ZeitschriftenartikelInformationssysteme für „Wicked Problems“(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 1, 2014) Schoder, Detlef; Putzke, Johannes; Metaxas, Panagiotis Takis; Gloor, Peter A.; Fischbach, KaiMit unserem Forschungskommentar zeigen wir vielversprechende Forschungsrichtungen auf, die aus dem wechselseitigen Zusammenspiel von Social Media und Collective Intelligence hervorgehen. Wir konzentrieren uns auf sogenannte „Wicked Problems“ – eine Klasse von Problemen, „for which no single computational formulation of the problem is sufficient, for which different stakeholders do not even agree on what the problem really is, and for which there are no right or wrong answers, only answers that are better or worse from different points of view“ (Introne et al. in Künstl. Intell. 27:45–52, 2013). Wir argumentieren, dass insbesondere die Disziplin Wirtschaftsinformatik einen Beitrag zur Gestaltung geeigneter Systeme leisten kann und zwar aufgrund des Nutzens, der sich aus einer kombinierten Perspektive von Social Media und Collective Intelligence ableitet. Wir legen die Relevanz und Aktualität von Social Media und Collective Intelligence für die Wirtschaftsinformatik dar, schlagen erforderliche Funktionalitäten von Informationssystemen für Wicked Problems vor, beschreiben verwandte Themenfelder und Herausforderungen für die Forschung, identifizieren wissenschaftliche Methoden zu ihrer Lösung und führen konkrete Beispiele für erste Forschungsergebnisse an.AbstractThe objective of this commentary is to propose fruitful research directions built upon the reciprocal interplay of social media and collective intelligence. We focus on „wicked problems“ – a class of problems that Introne et al. (Künstl. Intell. 27:45–52, 2013) call „problems for which no single computational formulation of the problem is sufficient, for which different stakeholders do not even agree on what the problem really is, and for which there are no right or wrong answers, only answers that are better or worse from different points of view“. We argue that information systems research in particular can aid in designing appropriate systems due to benefits derived from the combined perspectives of both social media and collective intelligence. We document the relevance and timeliness of social media and collective intelligence for business and information systems engineering, pinpoint needed functionality of information systems for wicked problems, describe related research challenges, highlight prospective suitable methods to tackle those challenges, and review examples of initial results.
- WorkshopbeitragTowards Software Support for Collaborative Morphological Analysis(Mensch und Computer 2015 – Proceedings, 2015) Zec, MarinToday’s knowledge workers regularly face ill-structured, non-routine wicked problems such as strategy development, product innovation or policy design. Morphological analysis (MA) is a versatile problem structuring method that helps teams to build a shared understanding of an issue, generate solution ideas and support decision-making. However, existing MA software has two major drawbacks given the high prevalence of teamwork in modern organizations: (1) it only provides a single user interface and (2) it neglects established practices to improve group performance and creativity because there is no collaboration support. I propose extensions of the classical process model for morphological analysis to incorporate findings from cognitive and social psychology that may serve as a basis for collaborative MA software implementations and discuss the underlying design decisions.
- KonferenzbeitragWicked, Open, Collaborative: Why Research through Design Matters for HCI Research(i-com: Vol. 16, No. 2, 2017) Berger, Arne; Totzauer, Sören; Lefeuvre, Kevin; Storz, Michael; Kurze, Albrecht; Bischof, AndreasIn contrast to the first and second wave of Human Computer Interaction, the third wave grapples with wicked problems. However, re-solutions to wicked problems embodied in frame and change the understanding of the problem itself. Research through Design (RtD) is a constructive methodology to understand this interplay of problem framing through designing artifacts. RtD is also suited to resurface the theory within those artifacts through annotation. These annotations expose and emphasize qualities, values and assumptions held within artifacts by its creators. In addition to those modes for annotation, we will suggest two additional abstract frames through which RtD artifacts can be further annotated: Open Research Agenda and Interdisciplinarity. We will apply both frames to one research artifact, Loaded Dice to distill qualities from this artifact’s framing. Through this we will show how creating and deploying an artifact can change its environment which also includes its creators.