Auflistung nach Schlagwort "change management"
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- KonferenzbeitragA 3 phases model towards an industrialization of (generative) artificial intelligence developed for corporate environments(AKWI Jahrestagung 2024, 2024) Przewloka, MartinCompanies face major challenges when it comes to developing a strategic approach related to artificial intelligence (AI). The massive wave of generative models that has just started is another indication that technology adaptation is associated with very large uncertainties. As a result, a large number of undirected activities in corporates occur in which so-called use cases, prototypes and minimum viable products are implemented. A targeted and strategic approach is hardly recognizable. The aim of the work carried out here was to develop a practical model that meets all parameters: moving forward quickly, learning from mistakes, developing unique selling points and thus competitive advantages ultimately resulting in an AI strategy. This is exactly what can be achieved in 3 steps, the efficiency phase, the competitive advantage phase and the transformation phase, all of which build on one another sequentially. The model presented here also makes a significant contribution to the development and adaptation of a responsible AI.
- ZeitschriftenartikelAkzeptanz und Wandlungsfähigkeit im Zeichen der Industrie 4.0(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 5, 2015) Ullrich, André; Vladova, Gergana; Thim, Christof; Gronau, NorbertUnternehmen aller Branchen und Größen stehen aufgrund des industriellen Paradigmenwechsels der Industrie 4.0 vor tiefgreifenden prozessualen sowie technologischen Veränderungen, um langfristig global wettbewerbsfähig sein zu können. Dieser Wandel kann nur gemeinsam mit den Mitarbeitern vollzogen werden. Dementsprechend gilt es, die individuelle Bereitschaft und die einzelnen Fähigkeiten der Mitarbeiter hinsichtlich geänderter Anforderungen zu entwickeln. Bestehende Ansätze des Wandlungsmanagements und der Akzeptanzforschung sind für den synchronen Technologie- und Aufgabenwandel unzureichend und müssen entsprechend erweitert werden. Insbesondere die Darstellung der Wirkung von Maßnahmen ist für die Praxis von Bedeutung. Dieser Beitrag entwirft auf Basis bestehender Ansätze der Akzeptanzforschung ein Modell, welches das gesamte Verhaltensspektrum, von der Akzeptanz über Toleranz bis zur Opposition abdeckt und in Bezug zu Maßnahmen des Wandlungsmanagements stellt. Als Kerneinflussbereiche werden die individuelle Wandlungsbereitschaft und die Wandlungsfähigkeit gesehen. Beide wirken auf der Aufgaben- und Technologieebene und können mit Maßnahmen erhöht werden, um negative Effekte und ein Scheitern der Transformation zu vermeiden. Anhand von zwei Wandlungsszenarien, der Einführung einer Industrie 4.0-Insel sowie der Umstellung des gesamten Produktionsbereichs, werden einzelne Maßnahmen und ihre Wirkung auf das Mitarbeiterverhalten erörtert.AbstractThe paradigm shift of Industry 4.0 extends enormous pressure upon companies of all sectors and sizes. They need to cope with profound changes in their production technologies and processes in order to stay competitive. These changes can only be tackled jointly with the employees. Their willingness to change and their skill-sets need to be fostered with regard to the changing requirements in the production. Existing approaches to acceptance research and change management are not able to represent synchronous changes in technology and processes fully. They need to be extended in order to indicate the effect of change activities. The contribution of this article is to develop a model, which covers the entire spectrum of behaviour from acceptance over tolerance to overt opposition. The model is based on current aspects in acceptance research and connects it with change activities from change management. The main factors in this model are the willingness to change and the changeability. Both have an effect on technology and process changes and can be enhanced by change activities in order to compensate negative effects that would otherwise lead to the failure of the transformation to the Industry 4.0. The categorization of different change management activities and their impact on employee behaviour is brought forward by two scenarios. The first scenario covers incremental change through the introduction of Industry 4.0 islands into the production process. The second scenario discusses the transformation of on entire area of production to industry 4.0.
- KonferenzbeitragImmer besser – Perspektivenwechsel mit Tradition(Mensch und Computer 2017 - Usability Professionals, 2017) Schneidermeier, Tim; Keisker, Jennifer; Proft, MartinMiele ist ein traditionsreiches erfolgreiches Unternehmen. Viele Innovationen stammen traditionell aus einem technikgetriebenen Denken und Handeln. Dieser technikgetriebene Ansatz birgt die Gefahr, die tatsächlichen Nutzer- und Kundenbedürfnisse in der Entwicklung zu vernachlässigen. Um auch in Zukunft an den Erfolg anknüpfen zu können will Miele in Zukunft neben den aus der Technik stammenden Innovationen vermehrt auf nutzerzentrierte Innovationen setzen. Für die Umsetzung dieses Ziels arbeiten das Miele Design Center und die Beratungs-Agentur USEEDS° seit 2015 Hand in Hand. Im folgenden Beitrag wollen wir anhand einer Case Study die Herausforderungen schildern, die wir bei diesem Perspektivenwechsel antreffen und wie wir sie im Spannungsfeld von Agentur und Unternehmen gemeistert haben.
- ZeitschriftenartikelTechnologische Innovation und die Auswirkung auf Geschäftsmodell, Organisation und Unternehmenskultur – Die Transformation der IBM zum global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2009) Jetter, Martin; Satzger, Gerhard; Neus, AndreasIm vorliegenden Beitrag wird der Einfluss von Innovationen der Informations- und Kommunikationstechnologie (IKT) auf die Transformation von Unternehmen untersucht. Zunächst werden die allgemeinen IKT-getriebenen Entwicklungslinien der Globalisierung und der Dienstleistungsorientierung beschrieben. Die nachfolgende Analyse der Transformation der IBM Corporation über die letzten 50 Jahre zu einem global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen macht deutlich, dass IKT-Innovationen mit gleichzeitigen Anpassungen des Geschäftsmodells, der Organisation und der Unternehmenskultur begegnet werden muss. Die Fähigkeit zu derartiger Adaption gewinnt eine zunehmend zentrale Bedeutung für Unternehmen.AbstractThis article investigates the influence of information and communication technology (ICT) on business transformation. First, the general, ICT-driven development lines of globalization and service-orientation are described. Then, an analysis of the IBM Corporation’s transformation over the past 50 years into a globally integrated, service-oriented company illustrates that ICT innovations must be dealt with by simultaneous adaptation of business model, organization and corporate culture. For many companies the ability to manage this change becomes increasingly critical.
- ZeitschriftenartikelTowards Rich Change Management for Business Process Models(Softwaretechnik-Trends: Vol. 32, No. 4, 2012) Gerth, Christian; Luckey, MarkusChristian Gerth
- KonferenzbeitragWhy should they care? Conceptualizing the challenges of information security training(Open Identity Summit 2021, 2021) Kurowski, Sebastian; Cetin, Fatma; Fischer, RudolfMost organizations rely on individuals without or with little security knowledge to participate in information security tasks. Intending to enable them, information security trainings are usually used. But their effectiveness is debatable. In this contribution we combine descriptive analysis with the social systems theory and current literature on organizational learning and change management to conceptualize the challenges of information security training. We find that the challenges of security training are rooted within a basic dilemma of security: its value-promise (addressing of risks) is not suitable for communication within an organization. These findings are part of an ongoing research project on trainings for IoT security.