Auflistung nach Schlagwort "eye-tracking"
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- KonferenzbeitragAdapting virtual trainings of applied skills to cognitive processes in medical and health care education within the DiViFaG project(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Hainke, Carolin; Pfeiffer, ThiesThe use of virtual reality technology in education rises in popularity, especially in professions that include the training of practical skills. By offering the possibility to repeatedly practice and apply skills in controllable environments, VR training can help to improve the education process. The training simulations that are going to be developed within this project will make use of the high controllability by evaluating behavioral data as well as gaze-based data during the training process. This analysis can reveal insights in the user’s mental states and offers the opportunity of autonomous training adaption.
- WorkshopbeitragAutomatic detection of good and bad usability in web forms using eye-tracking-data(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Schmittgen, AndreaAn established method for detecting usability problems is the analysis of user gaze behavior with an eye-tracker. These studies require a significant amount of time and effort to evaluate the data. An automated detection of good and bad usability in recorded user data can support usability experts in eye-tracking evaluation and reduce the effort. In the present work, suitable eye-tracking metrics are presented that correlate with the quality of usability. A quantitative A/B-user-study with eye-tracking was conducted which recorded gaze behavior of 30 subjects filling out a web form. The web form was designed in such a way that each form page was available as a good and bad variant according to known usability guidelines. The results confirm a significant correlation between the eye-tracking metric visits to an AOI and the usability. The eye-tracking metrics number of fixations within an AOI and duration of fixations within an AOI also correlate with the quality of usability. No correlation could be confirmed for the time of first fixation within an AOI.
- KonferenzbeitragDeepVR: Conceptual Background and Implementation of a VR-based Support System in the Psychotherapeutic Treatment of Depression(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Hemsen, Barbara; Wittenborn, André; Holsteg, Steffen; Karger, André; Freitag, Sebastian; Mildner, Philip; Piesk, Jens; Storch, Dunja; Krajewski, JarekVirtual Reality (VR)-Anwendungen bieten das Potential besonders realitätsnahen Erlebens in unterschiedlichsten Kontexten. Zunehmend werden sie auch im medizinischen Bereich eingesetzt, um Ressourcen optimal auszuschöpfen und Lernprozesse zu unterstützen. In der Psychotherapie haben sich erste Systeme zur Behandlung von Angsterkrankungen etabliert. Für die Behandlung von Depressionen und im Bereich der psychodynamischen Therapieverfahren finden sich allerdings kaum VR-Ansätze. In diesem Artikel wird das interdisziplinäre Projekt DeepVR vorgestellt, das einen Beitrag dazu liefern soll, diese Lücke zu schließen. Ziel des Projekts ist es, ein VR-System zu entwickeln, welches ergänzend zum präsenztherapeutischen Setting in der psychodynamischen Depressionsbehandlung zum Einsatz kommen soll. In diesem Paper werden die theoretischen Kernkonzepte und die drei bisher entstandenen Module vorgestellt. Die Module bestehen aus einer Rollenspielübung zur Bearbeitung von Beziehungskonflikten, einem Modul zur ergänzenden Durchführung von Achtsamkeitsübungen und einem Feedback-Modul für den Therapeuten, welches die Erfolgskontrolle und die frühzeitige Erkennung von Rückfällen unterstützen soll. Erste vielversprechende Rückmeldungen im Rahmen des nutzerzentrierten Entwicklungsprozesses werden berichtet und Ansatzpunkte zur Weiterentwicklung und Evaluation diskutiert.
- WorkshopbeitragFraming Personas: Enhancing Engagement and Perspective Taking(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Pröbster, Monika; Haque, Mirza; Haag, Maren; Marsden, NicolaPersonas are a tool in user-centered software design to make users’ goals and needs tangible for the designers of the product. Engaging with personas is seen as a means for empathizing with users and avoiding product development from the developers' own perspective ("I-methodology"). In an empirical study with 59 participants, we investigated whether the instructions that framed the use of a persona had an impact on the engagement with the persona and the use of I-methodology. Using eye tracking, we showed that instructions mentioning a prospective brainstorming task lead to significantly longer visit durations of the persona description. Furthermore, the tendency to use I-methodology was significantly lower. The results of this study offer strategies using personas to enhance designers’ abilities to adopt a different perspective for their further software development tasks.
- KonferenzbeitragPersonas und Personen - Eine empirische Studie zur Stereotypisierung von Personas(Mensch und Computer 2019 - Tagungsband, 2019) Pröbster, Monika; Hermann, Julia; Marsden, NicolaPersonas gelten als eine grundlegende Methode, um Empathie für die Nutzenden einer Software zu erzeugen. Allerdings wird ihnen nachgesagt, sie könnten Stereotypisierungen auslösen oder begünstigen, z.B. durch Informationen bezüglich des Geschlechts, der ethnischen Zugehörigkeit oder des Alters der Persona, die fotografischen Abbildungen der fiktiven Personen inhärent sind. Um dieser Annahme nachzugehen wurde eine Eye-Tracking-Studie mit 93 Studierenden aus Studiengängen der Fakultät für Informatik durchgeführt. Die Teilnehmenden erhielten eine identische Persona-Beschreibung je nach Bedingung mit a) dem Foto einer dunkelhäutigen Frau, b) dem Foto einer hellhäutigen Frau, c) einer Zeichnung (Sketch) oder d) gar keiner Visualisierung. Die vier experimentellen Bedingungen wurden hinsicht-lich ihres Einflusses auf die Wahrnehmung im Sinne des „Stereotype Content Models“ und anderer Attribute der Persona untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass die Art der visuellen Darstellung begrenzt Einfluss auf die Wahrnehmung der Persona hatte und teilweise Stereotypisierungen reduzierte. Geschlecht und kultureller Hintergrund der Teilnehmenden erwiesen sich als bedeutsame Einflussfaktoren. Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund von In-group/Out-Group-Phänomenen und Stereotypisierungen diskutiert.
- KonferenzbeitragUnderstanding comprehension of iterative and recursive programs with eye tracking(Softwaretechnik-Trends Band 40, Heft 2, 2020) Aqeel, Arooba; Peitek, Norman; Siegmund, JanetTo increase the understanding of program comprehension, we will conduct an eye-tracking experiment to evaluate whether iterative and recursive source code elicit different eye movement patterns. This would indicate that they have different underlying cognitive processes.