Auflistung nach Schlagwort "process management"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelDas BONITAS-System(Wirtschaftsinformatik: Vol. 44, No. 1, 2002) Haase, Paul-Gerhard; Nastansky, LudwigTool support for professional credit-rating is currently dominated by data-oriented approaches. This results in primarily focusing on hard facts in the financial institutions’ process of evaluating credit inquiries of their customers. Content objects and arguments which cannot algorithmically be mapped onto rigid data-tables („soft facts”), however, with the potential of having a decisive impact on credit assessment, tend to be not sufficiently and appropriately placed into consideration. The BONITAS system overcomes this structural lack of information processing in traditional credit management systems in adding to the traditional approach innovative groupware-enabled capabilities. Compound documents in a messaging context are used to be integrative containers for all relevant information. These documents support both information gathering and evaluation of „hard” data and „soft” facts as well as semi-structured information gathering workflows allowing for a continuum of assessment-specific process options. The creation of valid and marketable business knowledge in credit management processes is basically team-driven. Thus, the essential features of groupware-based information management systems, i.e. their outstanding capabilities in communication, collaboration and coordination, represent critical baselines for improving the decision quality in credit-rating. An important goal of the BONITAS system is to aim at creating a constantly improved knowledge base on credit management workflows. This knowledge base is continuously being maintained in the operational progress of customer projects. It enables the financial institution to judge on the financial strength of upcoming clients in a holistic and anticipating evaluation process superior to traditional much more static assessments.
- ZeitschriftenartikelRegelbasierte Steuerung von Geschäftsprozessen – Konzeption eines Ansatzes auf Basis von Process Mining(Wirtschaftsinformatik: Vol. 50, No. 4, 2008) Grob, Heinz Lothar; Bensberg, Frank; Coners, AndréDer Einsatz von Geschäftsregeln zur Prozesssteuerung hat mit der Zielsetzung zu erfolgen, die Prozesseffektivität und -effizienz auf Instanzebene zu sichern. Die Erzeugung und Anpassung von Regeln an dynamische Umweltbedingungen stellt einen Aufgabenbereich des Prozessmanagements dar, der durch analytische Techniken zu unterstützen ist. Zu diesem Zweck wird im Rahmen dieses Beitrags das Konzept des Process Minings zugrunde gelegt, das eine methodische Unterstützung dieser Aufgabenfelder mithilfe von Verfahren des maschinellen Lernens leisten kann. Zur Generierung steuerungsrelevanter Regeln werden Entscheidungsbaumverfahren aufgegriffen und ein Anwendungsbeispiel aus dem Umfeld des Forderungsmanagements in der Finanzindustrie präsentiert. Hierauf aufbauend erfolgt die Konzeption eines Integrationsansatzes zur Verzahnung der operativen und analytischen Prozesse, für die auf der Implementierungsebene unterschiedliche Realisierungsmöglichkeiten zur Verfügung stehen. Abschließend wird ein mehrstufiges Selektionsmodell eingeführt, das die Auswahl von Prozessen zur regelbasierten Prozesssteuerung auf Grundlage eines Prozessportfolios unterstützt.AbstractBusiness rules are used to automate processes under the constraint of retaining process effectivity and efficiency. A salient question is how to create and adjust business rules to situational conditions of business processes in order to meet economic targets. Therefore, this contribution proposes the process mining concept to generate explicit process knowledge from available process data. In particular, decision tree induction methods permit the generation of descriptive rule sets which are able to predict process quality. These rule sets can be used as operational knowledge base to ensure effectivity and efficiency of process executions. The application of this rule based control technique for business processes is substantiated within an integrated model which combines analytical and operational processes. Finally, we propose a multi-level decision model to support the selection of adequate processes for rule-based process control.