GI LogoGI Logo
  • Login
Digital Library
    • All of DSpace

      • Communities & Collections
      • Titles
      • Authors
      • By Issue Date
      • Subjects
    • This Community

      • Titles
      • Authors
      • By Issue Date
      • Subjects
Digital Library Gesellschaft für Informatik e.V.
GI-DL
    • English
    • Deutsch
  • English 
    • English
    • Deutsch
Search 
  •   DSpace Home
  • Fachbereiche
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  •   DSpace Home
  • Fachbereiche
  • Search

Search

DiscoverDiscover

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 10

Results Per Page:Sort Options:

Mixed Reality based Collaboration for Design Processes 

i-com: Vol. 19, No. 2 Hube, Natalie; Müller, Mathias; Lapczyna, Esther; Wojdziak, Jan
Due to constantly and rapidly growing digitization, requirements for international cooperation are changing. Tools for collaborative work such as video telephony are already an integral part of today’s communication across companies. However, these tools are not sufficient to represent the full physical presence of an ...

An Analytics System for the Evaluation of Interactions of Museum Visitors in Augmented Reality Tours 

Mensch und Computer 2020 - Workshopband Ohlei, Alexander; Schumacher, Toni; Herczeg, Michael
This paper presents the design, implementation, and evaluation of a system that supports the analysis of visitor interactions with augmented reality (AR) content in museum exhibitions. It can be used in conjunction with the AR authoring and presentation system InfoGrid. InfoGrid enables museum professionals to setup ...

An Environment-Triggered Augmented-Reality Application for Learning Case Grammar 

DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. Draxler, Fiona; Wallwitz, Elena; Schmidt, Albrecht; Chuang, Lewis L.
We present a handheld Augmented-Reality app that enables learners of German to study case grammar using real objects in their surroundings. The system can easily be integrated into the everyday life of busy learners and provides them with a means to study on their own. Specifically, the app detects objects in the learners’ ...

LEAP: Learnings beim Einsatz von Augmented Reality in der praktischen Berufsausbildung 

DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. Hofmann, Jens
Der Einsatz von Augmented Reality (AR) steckt, besonders in der beruflichen Bildung, noch in den Kinderschuhen. Dies resultiert insbesondere aus den fehlenden Erfahrungen im Umgang mit der Technologie und verhindert dabei gleichzeitig die einfache Generierung maßgeschneiderter sowie lernhaltiger Inhalte. In LEAP steht ...

Project Heb@AR: Exploring handheld Augmented Reality training to supplement academic midwifery education 

DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. Blattgerste, Jonas; Luksch, Kristina; Lewa, Carmen; Kunzendorf, Martina; Bauer, Nicola H.; Bernloehr, Annette; Joswig, Matthias; Schäfer, Thorsten; Pfeiffer, Thies
Augmented Reality (AR) promises great potential for training applications as it allows to provide the trainee with instructions and feedback that is contextualized. In recent years, AR reached a state of technical feasibility that not only allows for larger, long term evaluations, but also for explorations of its application ...

Evaluation einer Augmented-Reality-Anleitung für eine komplexe Montageaufgabe 

DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. Funk, Johannes; Schmidt, Ludger
Die vorliegende Studie vergleicht den Einsatz einer markerbasierten AR-Anleitung mit einer in der manuellen Montage üblichen Papieranleitung. Es wurden die Hypothesen geprüft, ob sich die Anleitungsart auf die Montagezeit, die Anzahl der Fehler, die Gebrauchstauglichkeit und die Beanspruchung der Mitarbeiter auswirkt. ...

Potential vs. Practice: Challenges for the Implementation of Augmented Reality for Learning and Training in Practice 

DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V. Osmers, Niklas; Prilla, Michael
Augmented Reality (AR) holds many potentials for learning and training in organizations. However, there are surprisingly few examples that show an implementation of these potentials in practice. Motivated by this insight and similar observations through discussions with practitioners, we conducted an interview study to ...

Möglichkeiten der Digitalisierung zur Beratung von hochkonfigurierbaren und hochindividualisierbaren Gütern 

HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 4 Blunk, Oliver; Brown, Gordon; Prilla, Michael
Der Verkauf von hochkonfigurierbaren bzw. hoch-individualisierbaren Gütern ist online aktuell nicht verfügbar, da für den Kunden eine intensive Beratung notwendig ist, um passende Produkte bzw. Konfigurationen zu finden. Zusätzlich stehen Online-Beratungen vor der Herausforderung, dass Kunden unterschiedliche Konfigurationen ...

Zur Messung des Einflusses von „Augmented Reality“ auf die individuelle Produktivität bei Montagearbeiten 

HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 3 Rosenberger, Manfred; Fellmann, Michael; Lambusch, Fabienne; Poppe, Michael; Spitzer, Michael
Durch die Verfügbarkeit und Leistungsfähigkeit neuartiger Hardware sind zunehmend die Voraussetzungen gegeben, Technologien der erweiterten Realität (Augmented Reality) in der Montage, bzw. dem Zusammenbau von Produkten einzusetzen. Dabei handelt es sich beispielsweise um in das Sichtfeld eingeblendete 3D-Explosionszeichnungen ...

Mensch und Technik in der angewandten Forschung 

HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 3 Müller, Nicholas H.; Schütz, Andreas E.; Fertig, Tobias
Empirische Erkenntnisse der Grundlagenforschung in den Alltag zu überführen, ist eine der elementaren Herausforderungen der angewandten Forschung. Insbesondere im Zusammenhang der Mensch-Technik-Interaktionsforschung werden Erkenntnisse der Ingenieurs‑, Kognitions- und Sozialwissenschaften interdisziplinär kombiniert und ...

About uns | FAQ | Help | Imprint | Datenschutz

Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), Kontakt: Geschäftsstelle der GI
Diese Digital Library basiert auf DSpace.

 

 

Discover

Author

Prilla, Michael (2)Bauer, Nicola H. (1)Bernloehr, Annette (1)Blattgerste, Jonas (1)Blunk, Oliver (1)Brown, Gordon (1)Chuang, Lewis L. (1)Draxler, Fiona (1)Fellmann, Michael (1)Fertig, Tobias (1)... View More

Subject

Augmented Reality (10)
Digitalisierung (2)Montage (2)Training (2)Virtual Reality (2)AI (1)Anlernen (1)AR (1)Artificial Intelligence (1)Assembly (1)... View More

Date Issued

2020 (10)

Has File(s)

Yes (6)No (4)

About uns | FAQ | Help | Imprint | Datenschutz

Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), Kontakt: Geschäftsstelle der GI
Diese Digital Library basiert auf DSpace.