Auflistung nach Autor:in "Jung, Bernhard"
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- WorkshopbeitragGodotTD: Adapting a Lightweight Open-Source Game Engine for Immersive Tiled Displays(GI VR / AR Workshop, 2024) Richter, Florian; Jung, BernhardThe presentation of interactive 3D content on immersive tiled dis- plays requires specialized software solutions. Multiple challenges need to be overcome such as synchronization of a multitude of distributed clients, display calibration and integration of tracking de- vices. Previous software solutions are mostly built on top of open source scene graph libraries or by utilizing commercial game engines like Unity and Unreal. This contribution presents GodotTD, an adaption of the multi-platform Godot game engine for tiled dis- plays. The Godot engine is open source, very lightweight in terms of resource demands while offering modern, appealing visuals. Although the development of GodotTD is an ongoing effort, it has reached a level of maturity where it is regularly being used in a variety of scientific and academic applications.
- KonferenzbeitragModel-driven multi-platform development of 3D applications with round-trip engineering(Software Engineering 2013, 2013) Jung, Bernhard; Lenk, Matthias; Vitzthum, ArndWhile model-driven approaches are nowadays common-place in the development of many kinds of software, 3D applications are often still developed in an ad-hoc and code-centric manner. This state of affairs is somewhat surprising, as there are obvious benefits to a more structured 3D development process. E.g., model-based techniques could help to ensure the mutual consistency of the code bases produced by the heterogeneous development groups, i.e. 3D designers and programmers. Further, 3D applications are often developed for multiple platforms in different programming environments for which some support for synchronization during development iterations is desirable. This paper presents a model-driven approach for the structured development of multi-platform 3D applications based on round-trip engineering. Ab- stract models of the application are specified in SSIML, a DSL tailored for the development of 3D applications. In a forward phase, consistent 3D scene descriptions and program code are generated from the SSIML model. In a reverse phase, code refinements are abstracted and synchronized to result in an updated SSIML model. And so on in subsequent iterations. In particular, our approach supports the synchronization of multiple target platforms, such as WebGL-enabled web applications with JavaScript and immersive Virtual Reality software using VRML and C++.
- KonferenzbeitragMultimodale Interaktion in der Virtuellen Realität(Mensch & Computer 2001: 1. Fachübergreifende Konferenz, 2001) Wachsmuth, Ipke; Voss, Ian; Sowa, Timo; Latoschik, Marc E.; Kopp, Stefan; Jung, BernhardVirtuelle Realität oder Virtual Reality (VR) bezeichnet ein neuartiges Kommunikationsmedium, das die unmittelbare Wechselwirkung des Menschen mit räumlich organisierten rechnergenerierten Darstellungen erlaubt. Verbunden mit körperlich verankerter Interaktion finden insbesondere gestische Eingaben starkes Interesse. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über Forschungsarbeiten im Labor für Künstliche Intelligenz und Virtuelle Realität an der Universität Bielefeld, mit denen Grundlagen für den Einsatz gestischer und sprachlicher Interaktionstechniken entwickelt werden; als Erprobungsdomäne dient ein Szenario des virtuellen Konstruierens. Für die schnelle Erfassung komplexer Hand-Armgesten werden derzeit Datenhandschuhe und Körper-Tracker eingesetzt. Die Auswertung erfolgt mit wissensbasierten Ansätzen, die atomare Formelemente der Gestik symbolisch beschreiben und zu größeren Einheiten zusammensetzen. Ein zweites Thema ist die multimodale Interaktion durch sprachlich-gestische Eingaben, z.B. wenn auf einen Gegenstand gezeigt („dieses Rohr“) oder eine Drehrichtung („so herum“) signalisiert wird. Schließlich wird dargestellt, wie die Ansätze zur Formbeschreibung von Gesten für die Synthese natürlich wirkender gestischer Ausgaben mit einer artikulierten, anthropomorphen Figur übertragen werden können, die in laufenden Arbeiten mit Sprachausgaben koordiniert werden.
- ZeitschriftenartikelVirtual Reality und Augmented Reality (VR/AR)(Informatik-Spektrum: Vol. 39, No. 1, 2016) Dörner, Ralf; Broll, Wolfgang; Grimm, Paul; Jung, Bernhard