Auflistung nach Autor:in "Malaka, Rainer"
1 - 10 von 172
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragAchievements in Exergames for Parkinson s Patients(Mensch & Computer 2012: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Springer, Melanie; Herrlich, Marc; Krannich, Dennis; Malaka, RainerWhile playing good games should be intrinsically rewarding, additional extrinsic rewards such as achievements if applied with care can further enhance the game experience and foster player motivation. However, if applied in an uninformed way, extrinsically induced motivation can also devalue the intrinsic rewards in the player s perception. The impact of achievements on the game experience of special target groups like older people suffering from Parkinson s disease is still largely unexplored. In this paper, two types of achievements are evaluated for the exergame Sterntaler . Sterntaler was specifically developed for patients suffering from Parkinson s disease to motivate them to do physical exercises. Our results show that the majority of the participants prefer achievements to no achievements, with a near equal split between the different types of achievements included in this study.
- mensch und computer 2013 - workshopbandAktive Ecken: Kooperative Touchscreen Interaktion im Auto(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Wilfinger, David; Meschtscherjakov, Alexander; Tscheligi, ManfredDie Erforschung interaktiver Technologie im Auto beschäftigt sich seit Jahren intensiv mit den Fahrern und ihren Bedürfnissen. Benutzerschnittstellen für Passagiere werden dabei eher vernachlässigt. Dabei kommt gerade Technologien welche die der Kooperativenzwischen Fahrer und Passagieren, aber auch unter den Passagieren besondere Bedeutung zu. Dieser Text beschreibt ein Interaktionskonzept zur gemeinsamen Nutzung von Inhalten in einem Fahrzeug. Zu diesem Zweck werden die Ecken von berührungsempfindlichen Bildschirmen, welche an vier Plätzen im Fahrzeug angebracht sind, genutzt. Möchte eine Person im Fahrzeug einer anderen Person einen Inhalt verfügbar machen, zieht diese Person den Inhalt in die entsprechende Ecke und lässt diesen dort los. Über eine entsprechende Aktion kann die adressierte Person diesen Inhalt dann aufrufen. Anwendungsszenarien beinhalten das Versenden von Navigationszielen an die Fahrer oder die Kontrolle von Medieninhalten auf dem Rücksitz.
- muc: langbeitrag (vorträge)Ambient Progress Bar - relaxed and efficient work in waiting periods(Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt, 2013) Ostendorp, Marie-Christin; Harre, Andreas; Jacob, Sebastian; Müller, Heiko; Heuten, Wilko; Boll, SusanneThe number of emotionally exhausted employees increases due to deadline pressure and multitasking at work. The compliance with deadlines is even more difficult because of the fact that parallel running subtasks interfere with the concentration on a primary task at the computer. These subtasks cause waiting periods that cannot be efficiently used to continue working on the primary task. To solve this problem we developed the Ambient Progress Bar - an ambient display that provides information about the progress of a parallel running subtask in the periphery of the monitor. After a first design phase in which we analysed the context of use, the requirements of our users via a survey and literature research, we tested our first prototype of the Ambient Progress Bar in an empirical usability evaluation. The refined prototype was further used in two experiments in which we were able to show that users working with the Ambient Progress Bar can continue more efficiently and relaxed with their primary task. Thus the Ambient Progress Bar offers a possibility to reduce stress at work and to ease compliance with deadlines and thereby is one solution to decrease the number of emotionally exhausted employees.
- ZeitschriftenartikelAn Agent-based Approach to Autonomous Logistic Processes(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 24, No. 2, 2010) Gehrke, Jan D.; Herzog, Otthein; Langer, Hagen; Malaka, Rainer; Porzel, Robert; Warden, TobiasThis paper presents the research activities of the Collaborative Research Centre (CRC) 637 “Autonomous Cooperating Logistic Processes—A Paradigm Shift and its Limitations” at the University of Bremen. After a motivation of autonomous logistics as an answer to current trends in increasingly dynamic markets, we sketch the structure and aims of the interdisciplinary CRC. We present several interpretations of the central motive of autonomous control, pursued by sub-projects over the course of the first project period, and focus on an agent-based approach to autonomous logistics.
- KonferenzbeitragAnforderungen in mobilen Geschäftsprozessen und ihre Auswirkungen auf die Architektur mobiler Systeme(MMS 2007: Mobilität und mobile informationssysteme – 2nd conference of GI-Fachgruppe MMS, 2007) Gruhn, Volker; Köhler, AndréDie Unterstützung mobiler Arbeiter mit mobilen IT-Lösungen kann erhebliche Verbesserungen in den mobilen Geschäftsprozessen eines Unternehmens erzeugen. Die wesentliche Eigenschaft eines solchen mobilen Systems ist die Fähigkeit, sich mittels Mobilfunk mit einem zentralen Server zu verbinden, um z.B. auf Kundendaten zuzugreifen. Die Häufigkeit und der Ort der Nutzung, die benötigte Datenaktualität, Anforderungen an die Benutzeroberfläche und vieles mehr sind zentrale Aspekte, die bei der Entwicklung passender Systemarchitekturen berücksichtigt werden müssen. Dieser Beitrag stellt vier typische Architekturen für mobile Systeme vor und beschreibt detailliert ihre wichtigsten Eigenschaften. Darüber hinaus werden häufige Anforderungen aus mobilen Geschäftsprozessen vorgestellt und die aus ihnen resultierenden Implikationen für die genannten Architekturen diskutiert.
- mensch und computer 2013 - workshopbandAnkerpunkte für das Participatory Design mit älteren Menschen(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Müller, Claudia; Neufeldt, Cornelius; Jakobi, Timo; Wulf, VolkerDamit AAL-Produkte einen Sitz im Lebensalltag älterer Menschen finden können, erscheint eine Auseinandersetzung damit wesentlich, wie Technikunterstützung mit Spaß und Lebensfreude zusammengebracht werden kann. In zwei Design-Fallstudien skizziert der vorliegende Beitrag die Herausforderung, Wissen darüber zu erlangen, was älteren Menschen Freude bereitet und wie sie als AnwendungspartnerInnen zur Teilnahme an längerfristigen Living Lab-Projekten motiviert werden können. Dazu wird das Konzept des Experience-based Participatory Design vorgestellt.
- ZeitschriftenartikelAnpassbare Computerspiele für Senioren(Informatik-Spektrum: Vol. 37, No. 6, 2014) Smeddinck, Jan D.; Gerling, Kathrin M.; Malaka, Rainer
- muc: kurzbeitrag (poster)Anzeigen im Elektrofahrzeug aus Nutzersicht - eine Online-Befragung(Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt, 2013) Jentsch, Martin; Braumann, Arvid; Bullinger, Angelika C.Zur Beurteilung der Anzeigen im Elektrofahrzeug aus Nutzersicht wurde eine Online-Umfrage, adressiert an deutschsprachige Besitzer oder regelmäßige Fahrer von Elektrofahrzeugen, durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen, dass die Nutzer die Anzeigen in Summe sehr positiv bewerten, aber auch Verbesserungspotenzial hinsichtlich der Genauigkeit und der Darstellungsart bei verbrauchs- und reichweitenrelevanten Anzeigen sehen. Des Weiteren wird eine Fernabfrage für diese Anzeigen häufig gewünscht.
- WorkshopbeitragApplication Scenarios for 3D-Printed Organ Models for Collaboration in VR & AR(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Muender, Thomas; Reinschluessel, Anke; Zargham, Nima; Döring, Tanja; Wenig, Dirk; Malaka, Rainer; Fischer, Roland; Zachmann, Gabriel; Schumann, Christian; Kraft, Valentin; Schenk, Andrea; Uslar, Verena; Weyhe, Dirk; Nopper, Hans; Lück, ThomasMedical software for computer-assisted surgery often solely supports one phase of the surgical process, e.g., surgery planning. This paper describes a concept for a system, which can be seamlessly used in the preoperative planning phase, in the intraoperative phase for viewing the planning data, as well as for training and education. A combination of virtual and augmented reality with a multi-user functionality will support the three phases. 3D-printed organ models will be used as interaction devices for more intuitive interaction with the visual data and for educating future surgeons. We present the three application scenarios for this concept in detail and discuss the research opportunities.
- KonferenzbeitragApplying Human-Centered Design to Develop Motivating Exergames(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Herrlich, Marc; Smeddinck, Jan; Runge, Nina; Malaka, RainerLifestyle diseases like unspecific back pain affect a large percentage of the population, especially in the age group 55 and older. Physiotherapy exercises are often perceived as dull and boring and many patients are not motivated to perform them regularly. Exergames can motivate patients to perform their exercise through playing a game, however, designing motivating game elements that generalize well to a variety of exercises is challenging. We report on our development process, on how we employ human-centered design in order to create motivating exergames, and on how we developed the concept of Living backgrounds as the result of this design process.