Auflistung nach Autor:in "Pircher, Richard"
1 - 5 von 5
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragContextualization of situated E-learning and knowledge transfer in organizations(WM2009: 5th conference on professional knowledge management, 2009) Zenk, Lukas; Mayr, Eva; Pircher, Richard; Risku, HannaSophisticated knowledge of individuals on the one hand and collective collaboration between various disciplines and teams on the other hand are required for complex products and services. Work-related individual and organizational learning processes in organizations provide the foundations for such individual and organizational knowledge and capabilities. These interconnected learning processes are situated in the organizational environment. This paper proposes a methodology for managing situated individual and organizational learning. The development of a questionnaire and results from two organizations are presented and conclusions drawn from the assessment results on recommended measures for the use of e-learning. The goal of the work presented here is to provide suggestions for an organization to develop a training strategy specifically tailored to its particular needs.
- KonferenzbeitragPersonal Knowledge Management: Understanding, Supporting, and Evaluating the Management of Personal Knowledge, Information and Data(Interaktive Kulturen : Workshop-Band : Proceedings der Workshops der Mensch & Computer 2010 - 10. Fachübergreifende Konferenz für Interaktive und Kooperative Medien, DeLFI 2010 - die 8. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. und der Entertainment Interfaces 2010, 2010) Elsweiler, David; Haller, Heiko; Kindsmüller, Martin Christof; Pircher, Richard
- KonferenzbeitragPersönliches Wissensmanagement als Management der Ketakognition und Selbstreflexion(WM2009: 5th conference on professional knowledge management, 2009) Pircher, RichardIm Beitrag wird ein differenzierter Wissensbegriff als Ausgangspunkt herangezogen, der eine Verbindung zwischen Wissen und rationaler Kognition einerseits und Körper und Emotion andererseits nahe legt. Ausgewählte, zentrale Erkenntnisse der aktuellen Neurowissenschaften werden skizziert. Das Gehirn als physiologisches Organ zur Entwicklung und Speicherung des Wissens stellt sich auf dieser Basis als verbindendes Element zwischen Kognition und Emotion dar. Persönliches Wissensmanagement kann damit als Zusammenführung von Metakognition und Selbstreflexion definiert werden. Es werden strategische Leitlinien für ein persönliches Wissensmanagement abgeleitet.
- WorkshopbeitragQualifikationen für die postgraduale Weiterbildung zum/r Wissensmanager/in(Mensch & Computer 2001: 1. Fachübergreifende Konferenz, 2001) Pircher, Richard; Maier, Edith; Risku, Hanna
- KonferenzbeitragTargeting the Blind Spot: Personal Knowledge Management as an Enabler for Knowledge Creation and Application(Interaktive Kulturen : Workshop-Band : Proceedings der Workshops der Mensch & Computer 2010 - 10. Fachübergreifende Konferenz für Interaktive und Kooperative Medien, DeLFI 2010 - die 8. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. und der Entertainment Interfaces 2010, 2010) Pircher, RichardThe paper focuses on an integration of diverse research paths (mainly neuroscience, systems research and management studies) related to personal knowledge and capabilities. Challenges on the way to new knowledge – which potentially contradicts existing knowledge – are identified. Personal knowledge management is defined and core topics are described. Corresponding methods and tools are assigned to these core areas of personal knowledge development. Practical consequences for management development and education are drawn. Methodology: Results from expert interviews have been used to select relevant fields of research and literatures. These research paths have been analyzed and integrated to identify a comprehensive definition of Personal Knowledge Management (PKM) and to identify core topics and adequate methods