Auflistung nach Autor:in "Plattfaut, Ralf"
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- KonferenzbeitragBuilding BPM Capabilities to Foster Process Automation Initiatives Through Inter-Organizational Training(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2024 - Neues Arbeiten in Projekten – Teamarbeit neu interpretiert, 2024) Kampmann, Marlon; François, Peter Alois; Plattfaut, Ralf; Coners, AndréThis study describes a training approach to enhance Business Process Management (BPM) capabilities through heterogeneous and inter-organizational consortia, aiding collaborative process optimization and automation. Traditional BPM education focuses on methodological and IT-related skills. However, the complexity and diversity of skills and experiences in inter-organizational settings require innovative training approaches. The research investigates how heterogeneous groups can enhance the learning experience and how leveraging varied skills and experiences can promote BPM reuse across organizations. We developed an iterative Design Science Research (DSR) based training approach, engaging six companies across different sectors and sizes to participate in a series of trainings. These sessions aimed to build BPM and digitalization competencies while encouraging the exchange of knowledge and the reuse of BPM artifacts. Preliminary findings suggest that addressing skill heterogeneity and fostering open collaboration can significantly improve inter-organizational BPM efforts.
- ZeitschriftenartikelDie Entwicklungsbeschleunigung von Robotic Process Automation Lösungen – Fallstudie einer deutschen Gesundheitsbehörde(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 5, 2021) Vollenberg, Carolin; Koch, Julian; Trampler, Michael; Bade, Friederike-Maria; Coners, André; Plattfaut, RalfKrisen erfordern flexibles Handeln und schnelle Anpassungen sowohl von Menschen als auch von öffentlichen Institutionen. Die öffentliche Hand und insbesondere die deutschen Gesundheitsbehörden sind während der Covid-19-Pandemie, beginnend im März 2020, massiv herausgefordert. Die Bewältigung des teilweise exponentiell wachsenden Prozessvolumens durch kurzfristige Infektionsereignisse muss in kürzester Zeit fachgerecht erfolgen und unterliegt einer permanenten Reaktion und Anpassung an sich ändernde Rahmenbedingungen. Bestehende Strukturen und ineffiziente Prozesse erschweren diese notwendige Skalierung der Bearbeitung zunehmend. In diesem Beitrag werden mittels Aktionsforschung Ansätze für eine beschleunigte und flexible Entwicklung von Robotic Process Automation (RPA)-Lösungen zur Automatisierung bestehender Verwaltungsprozesse innerhalb einer betroffenen Gesundheitsbehörde in Deutschland untersucht. Als Ergebnis wurden Ansätze für eine schnellere und weniger komplexe Entwicklung von RPA-Lösungen in einer sehr schnell skalierenden und gleichzeitig stark heterogenen IT-Systemlandschaft erarbeitet und bewertet. Crises require flexible action and quick adjustments from both people and public institutions. The public sector and especially the German health authorities are massively challenged by the Covid-19 pandemic, starting in March 2020. The management of the partially exponentially growing process volumes due to short-term infection (superspreading) events must be carried out professionally in the shortest time possible and is subject to permanent reaction and adaptation to changing conditions. Existing structures and inefficient processes make this necessary scaling of processing increasingly difficult. In this article, approaches for an accelerated and flexible development of Robotic Process Automation (RPA) solutions for the automation of existing administrative processes within an affected health authority in Germany are investigated by means of action research. As a result, approaches for a faster and less complex development of RPA solutions in a very fast scaling and at the same time heterogeneous IT system landscape were elaborated and evaluated.
- ZeitschriftenartikelExogenous Shocks and Business Process Management(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 5, 2022) Röglinger, Maximilian; Plattfaut, Ralf; Borghoff, Vincent; Kerpedzhiev, Georgi; Becker, Jörg; Beverungen, Daniel; Brocke, Jan; Looy, Amy; del-RÃo-Ortega, Adela; Rinderle-Ma, Stefanie; Rosemann, Michael; Santoro, Flavia Maria; Trkman, PeterBusiness process management (BPM) drives corporate success through effective and efficient processes. In recent decades, knowledge has been accumulated regarding the identification, discovery, analysis, design, implementation, and monitoring of business processes. This includes methods and tools for tackling various kinds of process change such as continuous process improvement, process reengineering, process innovation, and process drift. However, exogenous shocks, which lead to unintentional and radical process change, have been neglected in BPM research although they severely affect an organization’s context, strategy, and business processes. This research note conceptualizes the interplay of exogenous shocks and BPM in terms of the effects that such shocks can have on organizations’ overall process performance over time. On this foundation, related challenges and opportunities for BPM via several rounds of idea generation and consolidation within a diverse team of BPM scholars are identified. The paper discusses findings in light of extant literature from BPM and related disciplines, as well as present avenues for future (BPM) research to invigorate the academic discourse on the topic.
- ZeitschriftenartikelHochschulübergreifende Digitale Lehr‑/Lernkonzepte zum Geschäftsprozessmanagement – Herausforderungen und Lessons Learned(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 6, 2021) Plattfaut, Ralf; Stein, Armin; Bergener, KatrinDurch die Covid-19-Pandemie und die entsprechenden „Lock-Downs“ wurde der digitale Lehrbetrieb an Hochschulen weiter in den Vordergrund gerückt. Die in den vergangenen Jahren und Jahrzehnten gesammelten Erfahrungen im E‑Learning und Blended Learning-Bereich sind zwar hilfreich, für die jetzt geforderte rein digitale Lehre in den meisten Fällen aber noch unzureichend. Im Wintersemester 2020/2021 haben die Westfälische Wilhelms-Universität Münster und die Fachhochschule Südwestfalen eine Online-Lehrveranstaltung zum Thema „Fundamentals of Business Process Management“ im Rahmen der jeweiligen Bachelorstudiengänge Wirtschaftsinformatik durchgeführt. Die Online-Vorlesung selbst diente als Vorbereitung auf eine darauf aufbauende seminaristisch angelegte internationale Winter School. Die Inhalte basierten auf einem anerkannten und gleichnamigen Lehrbuch, für die Online-Vorlesung wurde auf entsprechendes von den Lehrbuchautor*innen vorbereitetes und durch die Dozent*innen kuratiertes Videomaterial zurückgegriffen. Während an der Fachhochschule regelmäßige virtuelle Austauschrunden (Video-Konferenzen) angeboten wurden, um potenzielle Fragen der Studierenden zu beantworten, war der Vorbereitungskurs an der Universität als reine Online-Veranstaltung ausgelegt. Die Prüfung wurde an beiden Hochschulen als Open Book Online-Klausur über die jeweilige Lehrplattform abgelegt. Die entsprechenden Aufgaben wurden von den Dozent*innen arbeitsteilig zuerst auf der eigenen Lehrplattform (Moodle) erstellt und dann in die jeweils andere Lehrplattform übertragen. In diesem Artikel berichten wir von diesem hochschulübergreifend durchgeführten Modul und explizieren aufbauend auf den Erfahrungen der Dozent*innen sowie dem Feedback der Studierenden Herausforderungen und Lessons Learned. Wir diskutieren Möglichkeiten zur Weiterentwicklung und geben Hinweise für die zukünftige Gestaltung entsprechender Kurse. The Covid 19 pandemic and the corresponding “lock-downs” have brought digital teaching at universities further to the fore. The experience gained over the past years and decades in e‑learning and blended learning by higher education institutions is helpful, but in most cases still insufficient for the purely digital teaching that is now required. During the winter term 2020/2021, the University of Münster and the South Westphalia University of Applied Sciences held an online course on “Fundamentals of Business Process Management” as part of their respective bachelor’s degree programmes in Wirtschaftsinformatik (Information Systems). The lecture served as preparation for an international Winter School on the topic of the same name. The content was based on a recognised textbook. For the online lecture, corresponding video material prepared by the authors of the textbook and curated by the lecturers was used. While regular virtual feedback rounds (video conferences) were offered at the University of Applied Sciences to answer potential questions of the students, the course at the university was designed as purely online. The examination was taken at both institutions as an open book online exam via the respective teaching platform. The corresponding tasks were created by the lecturers in a division of labour, first on their own teaching platform and then transferred to the other. In this article, we report on this teaching module, which was carried out across the universities. Building on the experiences of the lecturers and the feedback from the students, we explain the challenges and lessons learned. We discuss possibilities for further development and give hints for the future design of corresponding courses.
- ZeitschriftenartikelOmni-Kanal-Transformation im Krankenhaus – eine Fallstudie(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 6, 2022) Vollenberg, Carolin; Hoffmann, Felix; Coners, André; Plattfaut, RalfDie komplexen Strukturen der vorhandenen Krankenhaus-Patient*innen-Schnittstelle sowie zugehörige IT-Systeme, eingesetzte Speichermedien und die dezentralen Kontaktkanäle begründen häufig hohe administrative Aufwände im Gesundheitswesen. Diese Schnittstelle und die Kontaktkanäle für Patient*innen sind meist unabhängig voneinander organisiert sowie auf Daten- bzw. Systemebene nicht verbunden – sie unterliegen häufig einem Multi-Kanal-Ansatz. Die Transformation hin zu einem Omni-Kanal-Ansatz kann diese Komplexitäten und Aufwände reduzieren. Die hier vorgestellte Studie zeigt die Gestaltung eines Omni-Kanal-Ansatzes im Gesundheitswesen und bietet Implikationen sowie klare Lessons Learned für die Umsetzung eines solchen Konzeptes insbesondere für IT-Entscheider*innen. Zudem werden die Komplexitätsreduktionen durch einen Omni-Kanal-Ansatz im Krankenhaus dargestellt. The complex structures of the existing hospital-patient-interface, the associated IT systems, the used storage mediums, and the decentralized contact channels are often the reason for high administrative efforts in the healthcare sector. This interface and patient contact channels are usually organized independently of each other and are not connected at the data or system level—they are often subject to a multi-channel approach. The transformation toward an omni-channel-approach can reduce these complexities and efforts. The study presented here shows the design of an omni-channel-approach in healthcare. It offers implications and pure lessons learned for implementing such a concept, especially for IT decision-makers. In addition, the complexity reductions through an omni-channel-approach in hospitals are presented.
- ZeitschriftenartikelPEPA: Entwicklung eines Scoring-Modells zur Priorisierung von Prozessen für eine Automatisierung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 6, 2020) Plattfaut, Ralf; Koch, Julian F.; Trampler, Michael; Coners, AndréRobotic Process Automation (RPA) bezeichnet eine Technologie, die die einfache Erstellung von Computerprogrammen (sogenannten Bots) zur Automatisierung von IT-gestützten Geschäftsprozessen über die graphische Benutzeroberfläche ermöglicht. Aktuelle Forschungsbemühungen im Themenfeld RPA haben gezeigt, dass der erfolgreiche Einsatz von RPA allem voran ein realistisches Erwartungsmanagement und eine ausgiebige Prozessaufnahme erfordert. Diese Resultate zeigen die Notwendigkeit von Bewertungsmethoden zur Bestimmung und Klassifizierung von Prozessen im Hinblick auf ihre Verwendbarkeit im Rahmen von RPA. In der Arbeit werden Ergebnisse eines mehrstufigen Design-Science-Research-Projekts im Kontext eines mittelständischen Industrieunternehmens vorgestellt. Genutzt werden dafür strukturierte mehrstufige qualitative Expertenbefragungen mit dem Ziel der Modellbildung. In diesem Projekt wird demnach ein neues Bewertungsmodell zur Messung der Eignung für eine RPA-Implementierung und eine detailliertere Potenzialanalyse entwickelt (PEPA, Prozesseignung und -Priorisierung für Automatisierung). Das PEPA-Modell, von der Konzeptualisierung bis zur Implementierung, konzentriert sich auf seine verallgemeinerbare Anwendung und bietet ein systematisches Vorgehen zur Eignungsanalyse von Prozessen. Es berücksichtigt dabei wirtschaftliche, technologische und prozessuale Kriterien und ermöglicht eine anschließende Priorisierung der Prozesse in Bezug auf ihre Eignung für eine RPA-Implementierung. Damit geht das vorgeschlagene PEPA-Modell über bestehende Modelle aus der Praxis hinaus. Robotic Process Automation (RPA) is a technology that allows the easy development of computer programs (i.e., bots) which automate computerized business processes through the usage of Graphical User Interfaces. Current publications show that successful RPA implementations especially require a realistic management of stakeholder expectations and an in-depth process analysis. These results underline the need for decision support models to estimate impact of RPA on business processes, and, as such, prioritize business processes for RPA implementation. In this article we present results of an iterative Design Science Research project. The project was conducted in the context of a medium-sized industrial company. The overall aim is to create and evaluate a new scoring model for the prioritization of business processes for automation. The created model offers systematic support in evaluating different processes, ranks these processes with regards to monetary, technological and process-oriented criteria and, thus, allows a prioritization of processes.
- KonferenzbeitragProjektmanagement und Vorgehensmodelle 2023 - Nachhaltige IT-Projekte - Komplettband(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2023 - Nachhaltige IT-Projekte, 2023) Bochtler, Stefan; Schomaker, Gunnar; Abbing, Julian; Linssen, Oliver; Behrendt, Till; Sauer, Joachim; Bozaci, Saadet; Lill-Kochems, Lisa; Kalenborn, Axel; François, Peter A.; Kampmann, Marlon; Plattfaut, Ralf; Coners, André; Göritz, Lorena; Kochon, Enrico; Beinke, Jan Heinrich; Pender, Hanna-Liisa; Thomas, Oliver; Greb, Thomas; Guckenbiehl, Pascal; Krieg, Alexander; Brandt, Sarah; Theobald, Sven; Pappert, Laura; Kusanke, Kristina; Randecker, Luca; Engstler, Martin; Heinzel, Viktoria; Vogl, Ulrich; Siegle, Markus; Bacharach, Guido; Jäger, Jakob; Wehnes, Harald; Duschik, Andreas; Goeken, Matthias; Eichenberg, Timm; Peuser, Martina; Hilmer, Stefan; Lieder, Yelle; Jestädt, Martin; Saier, Lena; Siegert, Mara; Yurttas, Aylin; Bitsch, Günter; Koch de Souza, Larissa; Weßel, Christa
- KonferenzbeitragThe Reuse of Business Process Automation Artefacts(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) François, Peter A.; Plattfaut, RalfReusing business process models and process-related artefacts is deemed an essential factor in BPM initiatives by researchers and practitioners. The reuse of corresponding artefacts has been researched and practiced for almost 40 years. Yet, with the growing adoption of component- and platform-based information systems, a current review of how we view and conduct reuse in Business Process Automation becomes necessary. The advent of citizen developers further increases the need for a consolidated overview of the knowledge on reuse. As citizen developers are not trained to conduct reuse, guidance on how to harness the potential of reuse is needed. Based on a literature review, we identify four main layers on which process automation artefacts are reused and list ex- emplary technologies and methodologies. In addition, we systematize nine characteristics of reused automation artefacts and nine characteristics that describe a concrete instance of reuse. Finally, we provide a research agenda.
- KonferenzbeitragSystematically embedding automation reuse in business process management projects(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2023 - Nachhaltige IT-Projekte, 2023) François, Peter A.; Kampmann, Marlon; Plattfaut, Ralf; Coners, AndréThe benefits of reusing software and its prerequisites reach from faster implementation time to higher software quality and reduced maintenance effort through fewer artefacts to be maintained. However, in the context of BPM projects and automation, systematic reuse has not been adequately incorporated, resulting in missed opportunities. This research addresses this gap by extending the Business Process Management Lifecycle by Dumas et al. following a Design Science Research approach to include mechanisms to allow systematic automation reuse in BPM projects. Practical approaches for reuse in BPM initiatives are identified. The findings highlight the importance of ten concepts in promoting systematic reuse in BPM projects. The proposed approach enhances the BPM lifecycle by incorporating systematic reuse practices to utilize the mentioned advantages.