Auflistung nach Autor:in "Probst, Florian"
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- KonferenzbeitragImproving usability of integrated emergency response systems: The SoKNOS approach(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Paulheim, Heiko; Döweling, Sebastian; Tso-Sutter, Karen; Probst, Florian; Ziegert, Thomas
- ZeitschriftenartikelLieferantenportfolio-Management für IT-Services unter Berücksichtigung von Diversifikationseffekten(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 2, 2012) Probst, Florian; Buhl, Hans UlrichServiceorientierte Architekturen ermöglichen, dass die IT-Unterstützung von Prozessen als Portfolio aus einzelnen IT-Services verschiedener Lieferanten entworfen werden kann. Die Gestaltung der Prozesse erfolgt dabei durch Auswahlentscheidungen zwischen potenziell einzubeziehenden IT-Services. Dabei wird in vielen Unternehmen in immer kürzeren Abständen eine Vielzahl von Anforderungen zur Investition in IT-Services formuliert. Allerdings übersteigt der Umfang der gewünschten Investitionen i. d. R. das zur Verfügung stehende Budget. Somit stehen Unternehmen vor der Herausforderung, das begrenzte Budget auf die Investitionen in die erfolgversprechendste Kombination aus IT-Services zu allokieren. Dies ist jedoch ohne methodische Unterstützung kaum möglich. Zudem erfolgt die Allokation oftmals intuitiv und in Abhängigkeit von der IT-Affinität der Entscheidungsträger. Deshalb wird ein quantitatives, mehrperiodiges Vorgehensmodell zur Maximierung des Unternehmenswertes im Sinne einer wertorientierten Unternehmensführung entwickelt, das die Abhängigkeiten der periodischen Auswahlentscheidungen berücksichtigt. Anschließend wird ein Entscheidungskalkül zur heuristischen Lösung des Auswahlproblems vorgestellt und die Anwendung an einem Fallbeispiel veranschaulicht.AbstractBy means of service-oriented architectures the IT support of processes can be designed as a portfolio of individual IT services provided by different suppliers. The processes are designed based on selection decisions between IT services that potentially have to be included. Many companies formulate a multitude of requirements for investments in IT services at ever shorter intervals. However, the scope of the desired investments usually exceeds the available budget. Thus, companies face the challenge of allocating the limited budget to investments in the most promising combination of IT services. This is hardly possible without methodical support. In addition, the allocation is often done intuitively and subject to the decision-makers’ affinity with IT. Therefore, this paper develops a quantitative, multi-period procedure model for the purpose of maximizing the enterprise value in accordance with value based management, which considers the dependencies of the periodical selection decisions. In the following, a decision logic for the heuristic solution to the selection problem is presented and its application is demonstrated by means of an illustrative case example.
- ZeitschriftenartikelOn the Ex Ante Valuation of IT Service Investments(Business & Information Systems Engineering: Vol. 58, No. 6, 2016) Buhl, Hans Ulrich; Häckel, Björn Steven; Probst, Florian; Schosser, JosefThe paradigm of service orientation and its incarnation in the form of service-oriented architecture (SOA) and information technology (IT) services play a crucial role in enabling companies to achieve considerable competitive advantages. However, to be able to leverage the opportunities of SOA and IT services, companies need to gain a thorough understanding of the business value of IT service investments. Nevertheless, research on IT services has focused mainly on technical questions so far; the economic perspective largely has been neglected. Therefore, the authors aim to contribute to the ex ante valuation of IT service investments from a decision theoretical point of view. Using decision theory as a theoretical base, the main aim is to identify and discuss specific challenges regarding the financial ex ante valuation of IT service investments, which arise from the inherent flexibility of IT services and the various interdependencies within a company’s IT service portfolio. The authors thereby emphasize that the application of common methods from financial theory for valuating IT service investments has to be treated with caution, as these methods are often tied to rather restrictive assumptions based on the specifics of capital markets. By analyzing different clusters of IT service investment decision problems using decision theory, the authors identify and discuss pitfalls that might occur when applying financial valuation methods to capture the flexibility and interdependencies of IT service investments. The decision theoretical considerations are intended to help build a solid basis for future multi-criteria valuation approaches, of which an essential component is a theoretically well-founded financial valuation.
- KonferenzbeitragOntologies for Plant Communities – A New Approach to Knowledge Representation in Vegetation Science(Environmental Communication in the Information Society - Proceedings of the 16th Conference, 2002) Probst, Florian; Lutz, Michel; Kuhn, WernerIdentifying plant communities during field work proves to be a difficult task, especially for beginners or less trained professionals. Although plant communities are well described in the literature, it is difficult to map this knowledge instantly to the situation found in the field. Increasing computational power and the emergence of mobile computing environments suggest that in the near future information can be made available at nearly every place, at least from a technical point of view. However, just transferring the knowledge represented in books into a digital environment without restructuring the knowledge representation (KR) will not improve the possibilities to identify plant communities during field work. In this paper the potential of ontologies to improve the usability of knowledge for field work is investigated.
- KonferenzbeitragOntology design for information integration in disaster management(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Babitski, Grigori; Probst, Florian; Hoffmann, Jörg; Oberle, Daniel
- KonferenzbeitragSemantische Interoperabilität(Informatik 2005 – Informatik Live! Band 2, 2005) Kuhn, Werner; Probst, FlorianDer Vortrag beleuchtet den Zusammenhang zwischen Raumkognition, Umgebungsmodellen und Interoperabilität. Die grundlegende These ist, dass die zur Interoperabilität von Informationssystemen erforderliche Semantik eine kognitive Sicht von Semantik erfordert, für die Raumerfahrung zentral ist.
- KonferenzbeitragA service-oriented architecture for emergency management systems(Software Engineering 2011 – Workshopband, 2011) Braune, Stephan; Brucker, Achim D.; Kleser, Gerald; Li, Keqin; Meijler, Theo Dirk; Paulheim, Heiko; Probst, FlorianThe complexity and openness of today's modern societies result in the threat of serious cascading effects when natural disasters or terrorist attacks strike. Thus, there is a high demand for state of the art IT support in the field of emergency management systems. In this paper, we identify the core requirements of future emergency management systems and present a new generation of modular, service-oriented and semantic-webbased architecture for emergency management systems. Our emergency management system offers innovative functionality in the context of distributed information sources, collaborative work environments, and consistent situation pictures.
- ZeitschriftenartikelSoziale Netzwerke im Web – Chancen und Risiken im CRM von Unternehmen(Wirtschaftsinformatik & Management: Vol. 3, No. 3, 2011) Heidemann, Julia; Klier, Mathias; Landherr, Andrea; Probst, Florian
- ZeitschriftenartikelSpecial Interest Networks — eine Fallstudie am Beispiel von Netzathleten.de(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 48, No. 6, 2011) Heidemann, Julia; Landherr, Andrea; Probst, Florian; Klier, Mathias; Calmbach, FlorianenOnline Social Networks haben sich innerhalb weniger Jahre zu einem globalen Phänomen mit enormer gesellschaftlicher und wirtschaftlicher Bedeutung entwickelt. Neben allgemeinen Online Social Networks, die eine breite Masse von Nutzern adressieren (z.B. Facebook.com), hat sich eine Vielzahl von zielgruppenorientierten Special Interest Networks gebildet, die bisher kaum untersucht wurden. Im Rahmen einer Fallstudie wurden die Nutzer von Netzathleten.de charakterisiert und ihre Motivation für die Nutzung analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass sich Special Interest Networks hier zum Teil erheblich von allgemeinen Online Social Networks unterscheiden: So stellt etwa neben dem Identitäts- und Beziehungsmanagement insbesondere die Informationssuche ein zentrales Motiv für die Nutzung dar.
- ZeitschriftenartikelWho will lead and who will follow: Identifikation einflussreicher Nutzer in Online Social Networks(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 3, 2013) Probst, Florian; Grosswiele, Laura; Pfleger, ReginaEinhergehend mit dem explosionsartigen Wachstum des Phänomens Online Social Networks (OSN) hat die Identifikation einflussreicher Nutzer in OSN in den letzten Jahren erhebliche Aufmerksamkeit erfahren. Die Entwicklung geeigneter Ansätze zu deren Identifikation befindet sich jedoch noch in den Anfängen. Daher erfolgt mittels einer strukturierten Literaturrecherche eine umfassende Analyse und Synthese bisheriger Veröffentlichungen aus zwei Perspektiven: Aus einer Forschungsperspektive lässt sich feststellen, dass bestehende Ansätze meist auf der Vernetzung und Aktivität der Nutzer beruhen, jedoch kaum weitere Charakteristika einflussreicher Nutzer berücksichtigen. Darüber hinaus werden zwei zentrale Forschungsrichtungen vorgestellt. Es wird deutlich, dass die meisten marketingorientierten Beiträge auf Realweltdatensätze von OSN zurückgreifen, wohingegen technikorientierte Beiträge einen eher theoretischen Ansatz verfolgen und ihre Artefakte meist mittels formaler Beweise evaluieren. Es zeigt sich, dass eine engere Zusammenarbeit zwischen der Wirtschaftsinformatik- und der Marketing-Community als heutzutage zu beobachten für beide Seiten vorteilhaft sein könnte. Im Hinblick auf die Praxisperspektive werden Ratschläge für die Identifikation einflussreicher Nutzer zusammengestellt. Die Autoren hoffen, dass die Ergebnisse zukünftige Forschungsarbeiten in diesem Feld anregen und als Orientierung dienen können.AbstractAlong with the explosive growth of the phenomenon Online Social Networks (OSN), identifying influential users in OSN has received a great deal of attention in recent years. However, the development of practical approaches for identifying them is still in its infancy. By means of a structured literature review, the authors analyze and synthesize the publications particularly from two perspectives. From a research perspective, they find that existing approaches mostly build on users’ connectivity and activity but hardly consider further characteristics of influential users. Moreover, they outline two major research streams. It becomes apparent that most marketing-oriented articles draw on real-world data of OSN, while more technology-oriented papers rather have a theoretical approach and mostly evaluate their artifacts by means of formal proofs. The authors find that a stronger collaboration between the scientific Business and Information Systems Engineering (BISE) and Marketing communities could be mutually beneficial. With respect to a practitioner’s perspective, they compile advice on the practical application of approaches for the identification of influential users. It is hoped that the results can stimulate and guide future research.