Auflistung nach Autor:in "Quack, Dietlinde"
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- KonferenzbeitragEnvironmental Advantages of Video Conferencing Systems – Results from a Simplified LCA(Environmental Communication in the Information Society - Proceedings of the 16th Conference, 2002) Quack, Dietlinde; Oley, MichaelVideo conferences can substitute meetings where all participants are physically present by virtual meetings where the participants can take part without all of them being physically present at the same location. Our study showed that substitution of meetings by video conferences reduces the environmental impacts by a percentage of up to 90 percent. The range of achievable reduction depends on the general framework in each individual case (means of transportation, number of participants resp. travellers, distance, etc.). The longer the distance, the more participants that have to travel and the shorter a meeting is set, the more impact can be saved by substituting a video conference. Nevertheless, it has to be mentioned that they also hold some risks connected to third order effects: one cannot dismiss that an increase of video conferences could lead to an increase of especially long (air)travels.
- KonferenzbeitragEnvironmental Benefits and Challenges of Online Invoicing(Managing Environmental Knowledge, 2006) Möller, Martin; Quack, DietlindeInvoicing in the information and communication sector is increasingly processed online, that way being a virtual product. As earlier studies could already show, virtual products often hold the potential to reduce environmental burden compared with conventional alternatives (see e.g. Quack and Oley 2002, Quack and Gensch 2001). Against this background it was the objective of this study (Quack and Möller 2004) to assess the life cycle environmental impacts of the online invoicing system in relation to the conventional paper system. The assessment was carried out for both invoicing options for the fixed network invoice of German Telecom (T-Com). Basically, the results of the study show significant environmental savings potentials for online invoicing. However, customer behaviour has decisive influence on the environmental profile. Most important parameters in this context are the quantity and quality of print-outs produced by the customers. In addition to the consumers, also the enterprises should seize their responsibility by designing their online product for environmentally conscious use and by investing saved money in environmentally-sound projects.
- KonferenzbeitragPotential for reducing environmental impacts by means of dematerialization, exemplified by Deutsche Telekom's virtual telephone-call manager, the "T-NetBox"(Sustainability in the Information Society, 2001) Quack, Dietlinde; Gensch, Carl-OttoDas auf fünf Jahre angelegte Groß-Projekt EcoTopTen im Auftrag des BMBF hat das Ziel, hochwertige, preislich bezahlbare und "selbstverständlich ökologische" Produkte im Massenmarkt zu plazieren. Dabei erfolgt eine Schwerpunktsetzung auf zehn besonders umweltrelevante Produktfelder. In diesen Produktfeldern werden jeweils ein oder mehrere Produkte neu entwickelt, weiterentwickelt oder in der Vermarktung unterstützt. Am Projekt sind Markenhersteller, Handel und Umweltund Verbraucherorganisationen beteiligt. An der ersten Phase des Projekts sind die Volkswagen AG mit dem 3-Liter-Lupo, die Deutsche Telekom mit der T-NetBox und der Industrieverband Körperpflege und Waschmittel (IKW), sowie der TVGerätehersteller Loewe beteiligt. Der seit 1997 von der Deutschen Telekom angebotene Dienst T-NetBox ist ein für die NutzerIn nicht sichtbarer, durch sogenannte T-NetBox-Plattformen bereitgestellter Nachrichtenund Anrufmanager im Festnetz, ähnlich einer Mailbox für den Mobilfunkbereich. Der virtuelle Anrufmanager T-NetBox besitzt nach den im Rahmen des Projekts EcoTopTen durchgeführten Analysen das Potenzial durch Dematerialisierung erheblich zur Umweltentlastung der beiden Dienstleistungen „automatische Anrufbeantwortung” und „Faxausgabe” beizutragen. Bisher wurde dieses Potenzial nicht ausgeschöpft, der Dematierialisierungseffekt nur unzureichend realisiert. Zielsetzung der Pilotinitiative T-NetBox innerhalb des Projekts EcoTopTen ist es, den Dienst so weiterzuentwickeln und zu vermarkten, dass Hemmnisse, die momentan einer größeren Marktdurchdringung und optimalen Nutzung im Weg stehen, überwunden werden.