Auflistung nach Autor:in "Satzger, Gerhard"
1 - 6 von 6
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelElectronic Commerce: Ein Instrument Zur Steuergestaltung?(Wirtschaftsinformatik: Vol. 41, No. 1, 1999) Satzger, Gerhard
- KonferenzbeitragIT und dienstleistungen für die energiewende und die elektromobilität (IDEE 2016)(Informatik 2016, 2016) Satzger, Gerhard; Beverungen, Daniel; Matzner, Martin; Stryja, Carola
- ZeitschriftenartikelRetained Organizations in IT Outsourcing(Business & Information Systems Engineering: Vol. 59, No. 2, 2017) Goldberg, Marius; Kieninger, Axel; Satzger, Gerhard; Fromm, HansjörgIT outsourcing is a strategic option which enables companies to focus on their core competencies. Over time however, many outsourcing arrangements suffer from severe problems. While the design of retained organizations is generally seen as a critical element, there is hardly any empirical evidence on how the choice of the organizational setup is linked to the occurrence of outsourcing management problems later on. In this work, a quantitative study across various outsourcing arrangements is used to identify the key outsourcing management problems and their interdependency with organizational attributes of retained organizations. It is shown that the key problems differ by outsourcing degree, and critical organizational attributes for each of these problems are unveiled. The paper’s objective is to enhance the design of retained organizations to enable more mature and successful outsourcing solutions as well as to provide foundations for future IS research.
- KonferenzbeitragService Level Management 2010 (SLM 2010). Vorwort(INFORMATIK 2010. Service Science – Neue Perspektiven für die Informatik. Band 1, 2010) Ludwig, André; Kieninger, Axel; Satzger, Gerhard; Böhmann, Tilo; Leimeister, Stefanie
- ZeitschriftenartikelTechnologische Innovation und die Auswirkung auf Geschäftsmodell, Organisation und Unternehmenskultur – Die Transformation der IBM zum global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2009) Jetter, Martin; Satzger, Gerhard; Neus, AndreasIm vorliegenden Beitrag wird der Einfluss von Innovationen der Informations- und Kommunikationstechnologie (IKT) auf die Transformation von Unternehmen untersucht. Zunächst werden die allgemeinen IKT-getriebenen Entwicklungslinien der Globalisierung und der Dienstleistungsorientierung beschrieben. Die nachfolgende Analyse der Transformation der IBM Corporation über die letzten 50 Jahre zu einem global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen macht deutlich, dass IKT-Innovationen mit gleichzeitigen Anpassungen des Geschäftsmodells, der Organisation und der Unternehmenskultur begegnet werden muss. Die Fähigkeit zu derartiger Adaption gewinnt eine zunehmend zentrale Bedeutung für Unternehmen.AbstractThis article investigates the influence of information and communication technology (ICT) on business transformation. First, the general, ICT-driven development lines of globalization and service-orientation are described. Then, an analysis of the IBM Corporation’s transformation over the past 50 years into a globally integrated, service-oriented company illustrates that ICT innovations must be dealt with by simultaneous adaptation of business model, organization and corporate culture. For many companies the ability to manage this change becomes increasingly critical.
- ZeitschriftenartikelVirtual Sensors(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 3, 2021) Martin, Dominik; Kühl, Niklas; Satzger, Gerhard