Auflistung nach Autor:in "Serth, Sebastian"
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- KonferenzbeitragDigitale Arbeitsblätter mit interaktiven Programmieraufgaben im Informatik-Unterricht(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Serth, Sebastian; Teusner, Ralf; Meinel, ChristophModerner Informatikunterricht umfasst das Erlernen von Grundlagen des Programmierens. Dabei verwenden Lehrer häufig bereits vorhandene Videos, Quizfragen und praktische Programmieraufgaben aus Massive Open Online Courses (MOOCs), obwohl derzeit die Möglichkeiten zur Anpassung der Inhalte und dem Hinzufügen eigener Materialien für Lehrer begrenzt sind. Unsere Software ermöglicht es Lehrern, ihre eigenen interaktiven Arbeitsblätter mit angepassten und eigenen Übungen zu erstellen. Im Rahmen einer praktischen Evaluierung wurde das Konzept von Schülern und Lehrern gleichermaßen gut angenommen: Lehrer hatten mehr Zeit für die Beantwortung individueller Fragen und Schüler konnten in ihrem eigenen Tempo mithilfe automatisierter Rückmeldungen lernen. Für die Vorbereitung zukünftiger Unterrichtsstunden schätzten Lehrer die Möglichkeit, häufige Fehler auszuwerten, um so zuvor unerkannte Probleme besprechen zu können. Interaktive Arbeitsblätter fördern individualisierte Lernprozesse, unterstützen Lehrer in der Unterrichtsgestaltung und sind somit ein wichtiger Bestandteil digitaler Bildung an Schulen.
- KonferenzbeitragImproving the Scalability and Security of Execution Environments for Auto-Graders in the Context of MOOCs(Proceedings of the Fifth Workshop "Automatische Bewertung von Programmieraufgaben" (ABP 2021),virtual event, October 28-29, 2021, 2021) Serth, Sebastian; Köhler, Daniel; Marschke, Leonard; Auringer, Felix; Hanff, Konrad; Hellenberg, Jan-Eric; Kantusch, Tobias; Paß, Maximilian; Meinel, ChristophLearning a programming language requires learners to write code themselves, execute their programs interactively, and receive feedback about the correctness of their code. Many approaches with so-called auto-graders exist to grade students' submissions and provide feedback for them automatically. University classes with hundreds of students or Massive Open Online Courses (MOOCs) with thousands of learners often use these systems. Assessing the submissions usually includes executing the students' source code and thus implies requirements on the scalability and security of the systems. In this paper, we evaluate different execution environments and orchestration solutions for auto-graders. We compare the most promising open-source tools regarding their usability in a scalable environment required for MOOCs. According to our evaluation, Nomad, in conjunction with Docker, fulfills most requirements. We derive implications for the productive use of Nomad for an auto-grader in MOOCs.
- TextdokumentServing Live Multimedia for the Linked Open Data Cloud(INFORMATIK 2017, 2017) Serth, Sebastian; Haarmann, Stephan; Faber, LukasDBpedia is a community-driven project to extract semantic data fromWikipedia articles. It publishes the results as RDF data in the Linked Open Data Cloud.With DBpedia Live, the community enabled live updates of linked data using the OAI-PMH protocol to receive and process changes on Wikipedia. The MediaWiki foundation discontinued their support for OAI-PMH in March 2016 causing DBpedia Live to no longer receive live updates. In this work, we use RCStream, the new MediaWiki protocol to notify other systems of changes, to re-enable live updates in DBpedia Live. Currently, users need to consume two DBpedia resources to access general information and multimedia files about one entity. On the one hand DBpedia holds the structured information. On the other DBpedia Commons holds most multimedia information. We improve the integration of multimedia data into DBpedia by introducing a new extractor to the DBpedia Extraction Framework that extracts most multimedia data from a Wikipedia page. Additionally, we present two further extractors that link pages in DBpedia with pages in DBpedia Commons and vice versa. All our changes are available in the DBpedia Extraction Framework and in use, e.g. for DBpedia Live.