Auflistung nach Autor:in "Spann, Martin"
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- ZeitschriftenartikelErlösquellen und Preismodelle für den Business-to-Consumer-Bereich im Internet(Wirtschaftsinformatik: Vol. 47, No. 4, 2005) Skiera, Bernd; Spann, Martin; Walz, UweThis article discusses revenue sources and pricing models for business-to-consumer electronic commerce. We outline why revenue sources and pricing models should be separated, how pricing models can contribute to strategic and tactic goals and which pricing models the Internet facilitates mostly. Thereby, we discuss the different forms of price discrimination and the possibilities of interactive pricing models.
- ZeitschriftenartikelGeschäftsmodelle(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 1, 2014) Veit, Daniel; Clemons, Eric; Benlian, Alexander; Buxmann, Peter; Hess, Thomas; Kundisch, Dennis; Leimeister, Jan Marco; Loos, Peter; Spann, MartinObwohl das Geschäftsmodellkonzept ein noch relativ junges Forschungsgebiet ist, hat es im letzten Jahrzehnt zunehmend an Beachtung gewonnen. Trotz einer Vielzahl grundlegender Definitionen des Geschäftsmodellkonzepts hat es bislang dennoch nur sehr wenig bedeutende Forschung angezogen. Im Kontext der weit verbreiteten und kontinuierlichen Digitalisierung von Unternehmen sowie der Gesellschaft als Ganzes wurde die in einem Geschäftsmodell (GM) enthaltene Logik kritisch für den Geschäftserfolg und somit ein Fokus für akademische Forschung. In unserem Beitrag betrachten wir das Geschäftsmodellkonzept als ein fehlendes Bindeglied zwischen der Strategie und den Geschäftsprozessen. Wir argumentieren, dass die Wirtschaftsinformatik-Gemeinschaft spezifische und einzigartige Kompetenzen bietet (z. B. Übertragung von Geschäftsstrategien in IT-Systeme, Management von Unternehmen und IT-Prozessen, etc.), die für bedeutende Forschungsbeiträge auf diesem Gebiet genutzt werden können. Innerhalb dieser Forschungslücke grenzen wir drei wesentliche Forschungsschwerpunkte ab: Geschäftsmodelle in der IT-Industrie; durch IT ermöglichte oder digitale Geschäftsmodelle; sowie IT-Support für die Entwicklung und das Management von Geschäftsmodellen. Für diese Forschungsfragen skizzieren wir den State of the Art sowie kritische Forschungsfragen und schlagen passende Forschungsmethoden für deren Beantwortung vor.AbstractThe business model concept, although a relatively new topic for research, has garnered growing attention over the past decade. Whilst it has been robustly defined, the concept has so far attracted very little substantive research. In the context of the wide-spread digitization of businesses and society at large, the logic inherent in a business model has become critical for business success and, hence, a focus for academic inquiry. The business model concept is identified as the missing link between business strategy, processes, and Information Technology (IT). The authors argue that the BISE community offers distinct and unique competencies (e.g., translating business strategies into IT systems, managing business and IT processes, etc.) that can be harnessed for significant research contributions to this field. Within this research gap three distinct streams are delineated, namely, business models in IT industries, IT enabled or digital business models, and IT support for developing and managing business models. For these streams, the current state of the art, suggest critical research questions, and suitable research methodologies are outlined.
- ZeitschriftenartikelInformationsmärkte(Wirtschaftsinformatik: Vol. 48, No. 1, 2006) Soukhoroukova, Arina; Spann, Martin
- ZeitschriftenartikelInterview mit Jörg Lübcke zum Thema „Digitalisierung der Geschäftsmodelle in der Medienindustrie“(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 3, 2013) Spann, Martin
- ZeitschriftenartikelMonetizing Online Content: Digital Paywall Design and Configuration(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 3, 2020) Rußell, Robert; Berger, Benedikt; Stich, Lucas; Hess, Thomas; Spann, Martin
- ZeitschriftenartikelThe Impact of Strategic Core-Component Reuse on Product Life Cycles(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 2, 2022) Mihale-Wilson, Cristina; Felka, Patrick; Hinz, Oliver; Spann, MartinThe mobile games business is an ever-increasing sub-sector of the entertainment industry. Due to its high profitability but also high risk and competitive atmosphere, game publishers need to develop strategies that allow them to release new products at a high rate, but without compromising the already short lifespan of the firms' existing games. Successful game publishers must enlarge their user base by continually releasing new and entertaining games, while simultaneously motivating the current user base of existing games to remain active for more extended periods. Since the core-component reuse strategy has proven successful in other software products, this study investigates the advantages and drawbacks of this strategy in mobile games. Drawing on the widely accepted Product Life Cycle concept, the study investigates whether the introduction of a new mobile game built with core-components of an existing mobile game curtails the incumbent's product life cycle. Based on real and granular data on the gaming activity of a popular mobile game, the authors find that by promoting multi-homing (i.e., by smartly interlinking the incumbent and new product with each other so that users start consuming both games in parallel), the core-component reuse strategy can prolong the lifespan of the incumbent game.
- ZeitschriftenartikelWI – Call for Papers Heft 3/2013(Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 6, 2011) Spann, Martin; Hinz, Oliver; Ramachandran, Vandana
- ZeitschriftenartikelWirtschaftsinformatik und Marketing(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 3, 2013) Spann, Martin; Hinz, Oliver; Ramachandran, Vandana