Auflistung Wirtschaftsinformatik 56(1) - Februar 2014 nach Schlagwort "Collective intelligence"
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- ZeitschriftenartikelInformationssysteme für „Wicked Problems“(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 1, 2014) Schoder, Detlef; Putzke, Johannes; Metaxas, Panagiotis Takis; Gloor, Peter A.; Fischbach, KaiMit unserem Forschungskommentar zeigen wir vielversprechende Forschungsrichtungen auf, die aus dem wechselseitigen Zusammenspiel von Social Media und Collective Intelligence hervorgehen. Wir konzentrieren uns auf sogenannte „Wicked Problems“ – eine Klasse von Problemen, „for which no single computational formulation of the problem is sufficient, for which different stakeholders do not even agree on what the problem really is, and for which there are no right or wrong answers, only answers that are better or worse from different points of view“ (Introne et al. in Künstl. Intell. 27:45–52, 2013). Wir argumentieren, dass insbesondere die Disziplin Wirtschaftsinformatik einen Beitrag zur Gestaltung geeigneter Systeme leisten kann und zwar aufgrund des Nutzens, der sich aus einer kombinierten Perspektive von Social Media und Collective Intelligence ableitet. Wir legen die Relevanz und Aktualität von Social Media und Collective Intelligence für die Wirtschaftsinformatik dar, schlagen erforderliche Funktionalitäten von Informationssystemen für Wicked Problems vor, beschreiben verwandte Themenfelder und Herausforderungen für die Forschung, identifizieren wissenschaftliche Methoden zu ihrer Lösung und führen konkrete Beispiele für erste Forschungsergebnisse an.AbstractThe objective of this commentary is to propose fruitful research directions built upon the reciprocal interplay of social media and collective intelligence. We focus on „wicked problems“ – a class of problems that Introne et al. (Künstl. Intell. 27:45–52, 2013) call „problems for which no single computational formulation of the problem is sufficient, for which different stakeholders do not even agree on what the problem really is, and for which there are no right or wrong answers, only answers that are better or worse from different points of view“. We argue that information systems research in particular can aid in designing appropriate systems due to benefits derived from the combined perspectives of both social media and collective intelligence. We document the relevance and timeliness of social media and collective intelligence for business and information systems engineering, pinpoint needed functionality of information systems for wicked problems, describe related research challenges, highlight prospective suitable methods to tackle those challenges, and review examples of initial results.