Auflistung nach Schlagwort "Flow"
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- TextdokumentExploring User Adoption of Augmented Reality Applications based on Pokémon Go(Digital Enterprise Computing (DEC 2017), 2017) Rauschnabel, Philipp; tom Dieck, M.; Rossmann, AlexanderPokémon Go was the first mobile Augmented Reality (AR) game that made it to the top of the download charts of mobile applications. However, very little is known about this new generation of mobile online Augmented Reality (AR) games. Existing media usage and technology acceptance theories provide limited applicability to the understanding of its users. Against this background, this research provides a comprehensive framework that incorporates findings from uses & gratification theory (U>), technology acceptance and risk research as well as flow theory. The proposed framework aims at explaining the drivers of attitudinal and intentional reactions, such as continuance in gaming or willingness to conduct in-app purchases. A survey among 642 Pokémon Go players provides insights into the psychological drivers of mobile AR games. Results show that hedonic, emotional and social benefits, and social norms drive, vice versa physical risks (but not privacy risks) hinder consumer reactions. However, the importance of these drivers differs between different forms of user behavior.
- KonferenzbeitragMinimal-invasive Messung lernrelevanter Parameter für den Einsatz im Game-based Learning(DELFI 2021, 2021) Zoerner, Dietmar; Beschorner, Paul; Michel, Lars; Lucke, UlrikeFür die zielgerichtete Entwicklung und Nutzung von Lernanwendungen ist es nötig nachzuvollziehen, welche Ursache-Wirkungs-Beziehungen zum Entstehen von Lernergebnissen beitragen. Bei Lernspielen ist dies besonders schwierig, weil klassische Erhebungsinstrumente (wie z.B. Fragebögen) das Spielerleben und damit den Lerneffekt beeinträchtigen können. Der Beitrag stellt anhand von Fallstudien zwei Ansätze zur Messung von Aufmerksamkeit und Flow als lerneffekt-vermittelnde Parameter direkt in der Lernanwendung vor, analysiert die damit erfassbaren Daten und diskutiert die Möglichkeiten und Grenzen derartiger Erhebungsmethoden.