Auflistung nach Schlagwort "Interface Design"
1 - 10 von 14
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- TextdokumentAktuelle Trends im Bereich interkultureller UX – Roadmap for Intercultural User Interface Design(Tagungsband UP12, 2012) Röse, Kerstin; Heimgärtner, RüdigerIn diesem Workshop beschreiben und diskutieren die Teilnehmer die aktuelle Forschungs- und Projektlandschaft im Themenbereich ‚Interkulturelle Human-Computer Interaction (HCI) im deutschsprachigen Raum. Die daraus ableitbaren Herausforderungen für die nächsten 5 Jahre sollen in Form einer Roadmap für interkulturelle HCI münden, welche als Empfehlung für den deutschsprachigen Raum dienen und Akzente im internationalen Raum setzen kann.
- KonferenzbeitragExploring Users' Perceived Control over Technology(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Sieger, Leonie Nora; Detjen, HenrikIntelligent systems become more and more a part of our everyday lives and typically act autonomously. Design guidelines and constructs related to the control of traditional systems often do not apply to them. Still, perceived control over these systems is important to users and affect acceptance and intention to use them. This paper presents an explorative online study. Participants named systems over which they sense much or less control and described features and properties that lead to that perception or that affect their desire for control. We found that (1) perceived control is strongly influenced by not directly control-related design features such as effective or efficient use, (2) poor comprehensibility and malfunctioning are highly affecting users control feeling, (3) users value customizability and the possibility for personalization of systems, (4) people are highly aware of privacy control issues of modern online connected technology, and (5) smart systems face the same control-related challenges as non-smart systems, but suffer from still being new to the users. Our findings help to understand the complex phenomena of perceived control over system with different levels of intelligence and autonomy from the users’ perspective and give suggestions for the design of future systems.
- TextdokumentInnovationspotenzial des Interaktionsdesigns für das Produktdesign.(Tagungsband UP07, 2007) Jacob, Frank; Friedrich, Claudia S.Ergonomisches, gut bedienbares Produktdesign war früher gleich zu setzten mit verständlich gemachter Technik. Aber gilt dies auch heute noch, in Zeiten des Post Industrial Design? Oder steht das Produktdesign vor einer formalen Revolution durch eine Aufgabenverschiebung hin zum Interaktionsdesign? Wenn ja, wie erkennen und nutzen wir unsere Potenziale?
- TextdokumentInterface Design im Kontext von Produkt- und Serviceinnovation(Tagungsband UP06, 2006) Turber, MarkusDieser Beitrag behandelt wesentliche Erfolgsfaktoren eines User Interface Design Projekts. Neben der systematischen Berücksichtigung der Anforderungen des Anwendungskontexts und der zukünftigen Nutzer ist die Zusammenarbeit in einem interdisziplinären Team, das die im Projekt geforderten spezifischen Kompetenzen abdeckt, von entscheidender Bedeutung.
- KonferenzbeitragInterface paradigms – Vergangenheit und Zukunft des Interface Designs(Mensch und Computer 2019 - Usability Professionals, 2019) Gorski, SteffenVon Skeuomorphismus über Flat, Material und Fluent Design – die Gestaltung grafischer Benutzeroberflächen hat in den letzten Jahrzehnten verschiedenen ästhetischen Paradigmen unterlegen. Diese sind teils von wissenschaftlichen Erkenntnissen, teils von technischen Restriktionen oder kulturhistorischen Sehgewohnheiten beeinflusst worden. Dabei ging es nicht nur darum, wie Benutzeroberflächen verständlich gemacht werden, sondern auch, wie der digitale Raum an der Schnittstelle zwischen Mensch und Maschine repräsentiert wird. Wie und warum kam es in der Vergangenheit zum Paradigmenwechsel in der Gestaltung von Interfaces? Welche Rolle spielen Unternehmen in diesem Prozess? Und was ist für die Zukunft zu erwarten? Die Fragestellung schließt damit nahtlos an das diesjährige Motto "Neue digitale Realitäten" an. Der Beitrag richtet sich vor allem an User Experience und Interface Designer*innen – aber auch alle anderen, die sich für Gestaltung aus einer ästhetischen Perspektive interessieren.
- WorkshopbeitragIntuitive Interfaces? Interface Design and its Impact on Human-Robot Interaction(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Muhle, Florian; Bock, IndraOne goal of developing humanoid robots and virtual agents is to allow for intuitive and natural interaction with technical systems. However, up to now existing robotic systems do not live up to this promise. Based on an empirical approach that combines the analysis of the interface design of three different robot/agent systems with the micro-analysis of empirical encounters between humans and respective systems, we show that and how the systems provide contradictory 'affordances', which make it systematically difficult to start and continue satisfying interactions with them.
- ZeitschriftenartikelDie Macht des »und« The power of the word »and«(i-com: Vol. 7, No. 3, 2008) Jacob, FrankDie Nutzer und die Hersteller von interaktiven Produkten und Softwaresystemen haben gelernt, eine bestmögliche Bedienbarkeit als besonderen Wert für sich einzufordern. Mit dieser Wertvorstellung verknüpft sich unmittelbar, dass Usability und Ästhetik in einer, diesen Wert schaffenden Einheit verstanden und realisiert werden muss. Zwei Beispiele aus der wirtschaftlichen Praxis von human interface.design und aus der akademischen Praxis der Muthesius Kunsthochschule Kiel illustrieren, was ein ganzheitliches Verständnis von Usability und Ästhetik zu leisten im Stande ist.
- TextdokumentPraxisbericht aus drei Perspektiven: Usability Engineering, Design und Entwicklung im agilen User Centered Design(Tagungsband UP09, 2009) Schauderna, Florian; Stucki, JeremyUX-Designbüros sind zunehmend an Software-Projekten beteiligt, die agil abgewickelt werden. Sie müssen sich daher mit neuen Vorgehensweisen synchronisieren – aus UCD wird AUCD. Als externer Design-Dienstleister hat Human Interface Design Kunden in agilen Projekten begleitet und sah sich dort mit neuen Herausforderungen konfrontiert. Basierend auf Erfahrungen in der Praxis zeigt dieser Beitrag auf, welchen Herausforderungen ein UX-Designbüro in agilen User-Centered-DesignProzessen begegnen kann. Er stellt der oft Entwicklungsgetriebenen Sichtweise die des Usability Engineerings und des Designs gegenüber. Ziel ist es, mit eigenen Erfahrungen an bestehende Praxisberichte aus dem AUCD anzuknüpfen. Maßnahmen und Methoden, die sich in agilen Projekten bewährt haben, sollen zur Diskussion gestellt werden.
- WorkshopbeitragA Tangible Concept for Layered Map Visualizations: Supporting on-site Civil Engineering Construction Consultations using Elastic Displays(Mensch und Computer 2020 - Workshopband, 2020) Müller, Mathias; Lier, Erik; Groh, Rainer; Hannß, FranziskaTangible Interaction in collaborative scenarios represents a natural und intuitive way to explore and discuss complex issues in a playful way, supporting communication, negotiation and teamwork. We present a concept for Elastic Displays to support decision-making processes in the context of civil engineering construction planning, related to the research context of Building Information modelling techniques. This involves the exploration of spatial issues, as well as identifying changes to the project schedule and cost plan. We use the power of Elastic Displays to quickly explore semantic and time layers in complex maps and uses them in conjunction with an integrated overview of the project timeline and cost overview. Furthermore, we discuss some gestures used for interacting with the Zoomable User Interface and navigate Layered Visualizations with magic lenses. Finally, we discuss our findings from the implemented prototype and share some thoughts on future work for Zoomable UIs on Elastic Displays.
- KonferenzbeitragUntraining Ethnocentric Biases about Gender Roles: A Preliminary Empirical Study Presenting Art as Stimulus(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Albaghli, Reem; Chang, Chaz; Almahmeed, Sarah; Attar, NadaHuman interaction with art and how ethnocentric and gender biases apply in this context via the use of human-computer interface design is poorly studied to date. This study leverages art as stimulus to untrain gender bias. The interface includes digital representations of a database of 19th century Middle Eastern paintings by European artists. We categorized images that portrayed females or males in an intellectualized state, e.g., reading, playing musical instruments, etc. (Category FI or MI) or paintings of females only posing in the picture (Category FO). We cropped the original images and gave participants two unrelated choices to select the best fit from their own perspective. We ran an experiment with 3 blocks, where in the first block the participant was randomly shown an equal number of images from all categories, in the second block we only showed Category FI female intellectuals, and then in the third block a repeat of block one. Across participants from 4 English-speaking countries with female and male participants, we found a bias towards non-intellectual images for females which diminished after the middle (training) block. This study offers quantitative insight into measuring biases, thoughtful interaction with art as stimulus, and how we can start to untrain these ethnocentric or gender biases.