Auflistung nach Schlagwort "Knowledge Management"
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- KonferenzbeitragArchitectural Content Management in Agile Times(INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), 2019) Ziemann, JörgArchitectural Content Management is an essential pillar for successful Enterprise Architecture Management. To provide guidance for optimizing architectural content management, we first define and motivate architectural content management. Then we describe requirements and solutions for managing architectural content, including suitable tool chains and ways of structuring content. The content of this article was created in a current, real-life use case inside a large aviation corporation. However, management of architectural content is for the largest part industry-independent, thus, the concepts can also serve as a reference for large enterprises in other industries.
- KonferenzbeitragExploring requirements of agility for knowledge management(6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Su, GuangyaOrganizations have to sense and respond rapidly and flexibly to changes in their markets, in short: they have to be agile and this capability to be agile can be a source of competitive advantage. This research aims at (1) understanding the concept and definition of Agility; (2) exploring the impact of Agility on knowledge management in a company; (3) giving recommendations on how to manage Agility considering strategic usage of knowledge management; (4) proving the interdisciplinary application of Knowledge Management to enable Agility; Based on a literature review, a definition of Agility is developed. Furthermore, an exploratory case study within Siemens AG including 23 structured interviews with executives and managers is used to reflect and analyze demands on a firm's knowledge management in order to increase Agility. The case study reveals three perceived drivers for Agility: customers, competitors and Mergers & Acquisitions. Consequently three knowledge-oriented core competencies of an organization are summarized for increasing Agility: Real-Time Ability, Transformation Capability and Strategic Options. Finally, this paper suggests a framework for managing Agility. This framework was used at Siemens AG for its Global Diversity Initiative and illustrates how to prove the application of interdisciplinary Knowledge Management to enable Agility.
- TextdokumentFrom ISO 9001:2008 to ISO 9001:2015 – Challenges for Software Engineering in Small and Medium Sized Enterprises(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2017 - Die Spannung zwischen dem Prozess und den Mensch im Projekt, 2017) Krylova, Svetlana; Leuchter, SandroA case study of updating a quality management system (QMS) from ISO 9001:2008 to ISO 9001:2015 is presented. The QMS has covered all activity in a software developing, selling, and implementing ERP projects based on Dynamics AX SME. In the case study requirements of the new 2015 version were analysed. Some areas of the initial QMS needed modifications. BPMN has been introduced as process notation and some processes, roles, tools, and artefacts in risk, knowledge, and change management had also to be newly developed or modified.
- ZeitschriftenartikelHerausforderungen und Lösungsansätze durch den Einsatz von digitalen Zusammenarbeitssystemen im Wissensmanagement in einem globalen Mehrmarken-Konzern(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 1, 2019) Bitzer, Stefan; Werther, BerndDigitale Zusammenarbeitsplattformen eignen sich als zentrale Komponenten für betriebliches Wissensmanagement. Besonders in globalen Mehrmarken-Konzernen unterliegen diese Systeme vielfältigen Herausforderungen. Dieses umfasst rechtliche Aspekte, bspw. wer darf wie mit wem zusammenarbeiten. Ferner müssen kulturelle und organisatorische Rahmenbedingungen bedacht werden; bspw. die unterschiedlichen Sprachen und Kulturen innerhalb des Konzerns oder die große Anzahl an ähnlichen bis gleichartigen IT-Anwendungen. Der vorliegende Artikel strukturiert die Herausforderungen am Beispiel des Volkswagen Konzerns und zeigt anhand von zwei zentralen IT-Anwendungen, einem Wiki und einem Enterprise Social Network, wie Volkswagen diese andressiert. Da beide Systeme teilweise gleichartige Funktionalitäten bieten, ist eine klare Differenzierung der beiden Systeme notwendig. Den Benutzern werden Anwendungsszenarien für beide Werkzeuge an die Hand gegeben, welche sich auf Basis der jeweiligen Stärken der Systeme ergeben. Gerade diese klare Trennung führt dazu, dass ein Arbeitsprozess eines Wissensarbeiters nicht ausschließlich durch eine Applikation abgedeckt wird. Eine sinnvolle Integration anhand der Anwendungsfälle ist notwendig. Dabei werden Potentiale und Grenzen der umgesetzten Lösung aufgezeigt und ein Ausblick auf zukünftige Herausforderungen gegeben. Digital collaboration platforms can be used as central components for corporate knowledge management. Especially in global multi-brand companies, these systems are subject to a large number of requirements. These requirement include legal aspects, such as who is allowed to work together with whom. Furthermore, cultural and organizational conditions must be considered; e. g. the different languages and cultures within the group or the large number of similar IT applications. Using the Volkswagen Group as case study, this article structures existing challenges. We then analyze, how Volkswagen addresses them using two central IT applications, a wiki and an enterprise social network. Because both system provide, at least partially, similar functionalities, a clear differentiation is necessary. Users are provided with use case scenarios for both tools, which are based on the respective strengths of the applications. This clear separation causes that a work process of a knowledge worker is not covered exclusively by an application. A reasonable integration based on the use cases is necessary. The article then depicts the potentials and limits of the implemented solution and gives an outlook on future challenges.
- KonferenzbeitragHow to Design User-Centered Decision Support Systems in Public Budgeting? Guidelines and a Web-Based Prototype With First Insights From a Mixed-Methods Study(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Tasche, Niklas; Dhungel, Anna-Katharina; Heine, MoreenDue to increasing complexity and high political importance, public budgeting should be technically supported in the best way possible. In this paper, the use of a decision support prototype is explored to assist stakeholders in the context of public budgeting, to address the questions of what information is needed to facilitate decisions, and how to design and embed such a system. A user-centered approach was chosen, including a context analysis, qualitative interviews, and a shortened design sprint. From the insights gained, design implications as well as two hands-on application scenarios were derived. Based on this, a high-fidelity prototype was developed with modern web technologies. Afterwards, a summative evaluation was conducted in an interactive and cohesive online survey where participants could interact directly with the embedded prototype. The results show that the majority of participants expect such a system to have a positive impact on decision-making during budget preparations. Furthermore, most of the defined design requirements were fulfilled and the usability as well as the visual aesthetics of the prototype, were evaluated in a positive manner. The design implications provide a profound basis for further research and design iterations.
- KonferenzbeitragKnowledge Management als Dienstleistung in einem virtuellen Netzwerk aus dezentral organisierter Technologietransferstellen und Wirtschaftsunternehmen(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2005, 2005) Dangelmaier, Wilhelm; Emmrich, Andreas; Huber, Daniel; Tenholt, Hermann; Donath, MatthiasInnovative Produkt- und Verfahrensentwicklungen sowie die Einführung neuer Technologien setzen insbesondere für Existenzgründer sowie kleine- und mittlere Unternehmen (KmU) firmenübergreifende Kommunikation und Kooperation voraus. Weil insbesondere diesen Unternehmen häufig der Kontakt zu externen Partnern fehlt, sind sie auf die Leistungsangebote von Technologietransferstellen bei der Vermittlung von Informationen und Kontakten zur Umsetzung aus der Forschung abgeleiteter und in der betrieblichen Praxis eingesetzter Produktionsverfahren und -technologien angewiesen. Diese als Intermediäre agierenden Akteure können aufgrund ihrer Wissensbasis relevante Informationen selektieren und dem Nutzer zielgerecht zur Verfügung stellen. Hiermit bieten Sie einen Vorteil gegenüber WZ93-klassifikationsbasierten oder analogen Verzeichniseinträgen und Recherchedatenbanken, die darüber hinaus eine Qualifizierung der erhaltenen Informationen nicht leisten können. In diesem Beitrag werden aufbauend auf einer Darstellung der Problemstellung im Technologietransfer speziell für Existenzgründer sowie KmU, die Anforderungen eines dezentral organisierten Technologietransfer-Netzwerks an einen virtuellen Technologieatlas als Wissensbasis und KM-Instrument vorgestellt. Nachfolgend werden bestehende Konzepte virtueller Technologieatlasse hinsichtlich ihrer Eignung zur Problemlösung entsprechend den vorliegenden Anforderungen der Transferstellen aus der Beispielregion HELLWEG evaluiert. Abschließend wird das entwickelte Konzept für einen virtuellen Technologieatlas hinsichtlich zugrunde liegender technologischer, inhaltlicher und verfahrenstechnischer Merkmale vorgestellt und in Bezug auf zu erreichende Nutzeneffekte bewertet.
- ZeitschriftenartikelProdukte zum IT-gestützten Social Networking in Unternehmen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 6, 2007) Koch, Michael; Richter, Alexander; Schlosser, AndreasKernpunkteDer Beitrag beschäftigt sich mit der Verwendung von Social-Networking-Diensten (Social Networking Services) im Unternehmenskontext.Social-Networking-Dienste unterstützen Unternehmen dabei, ihr Humankapital besser auszuschöpfen.Social-Networking-Dienste können ein zentrales Element der Expertensuche im Unternehmen sein.Neben offenen Social-Networking-Diensten entwickelt sich ein Markt für Software zum Aufbau geschlossener, nur im Intranet zugreifbarer und unternehmensindividuell anpassbarer und integrierbarer Social-Networking-Dienste.AbstractThe use of Social Networking Services for private purposes has been increasing considerably in the past few years. In the same time companies started to experiment with such services to support formal and informal communication and networking among their employees.This article gives an overview of services and application for IT-supported Social Networking in companies. First, the authors place Social Networking Services in the context of Web 2.0 and Social Software. Thereupon, they discuss the benefits and the motivation of the deployment of Social Networking Software in companies, and introduce some specific IT solutions. Finally, they also address necessary future developments in the field of Social Networking Services.
- KonferenzbeitragPromoting Sustainable Ecosystems through Interorganizational Unlearning – A Call for Research(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Di Maria, Marco; Walter, David; Knackstedt, RalfIn response to changes within and outside their boundaries, ecosystems need to constantly adapt. Thus, interorganizational learning becomes a vital process to facilitate this adaptation. To support interorganizational learning, ecosystems can apply unlearning. As part of overall learning, it refers to the process of deliberately abandoning obsolete beliefs or routines. However, it remains an open issue how unlearning unfolds on the interorganizational level. To address this issue, we provide an initial definition, five research directions, and a research project plan. Thereby, we hope to provide useful stepping stones for researchers of ecosystems, sustainability, and unlearning. For ecosystem practitioners, our goal is to encourage sustainable knowledge management through the design of support tools for interorganizational unlearning.
- KonferenzbeitragThe Research Group Business Information Systems at the University of Rostock .(40 Years EMISA 2019, 2020) Fellmann, Michael; Lantow, Birger; Sandkuhl, KurtThe paper presents the general orientation, research topics and contribution to the EMISA special interest group of Rostock University’s research group on Business Information Systems, which is part of the Institute of Computer Science in the Faculty of Computer Science and Electrical Engineering.
- ZeitschriftenartikelSemantische Netze zur Abbildung von Produktbeziehungswissen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 4, 2018) Ureš, Miroslav; Reinheimer, StefanDer Beitrag befasst sich mit der Herausforderung, ein äußerst komplexes technisches Produktportfolio mit Beziehungswissen anzureichern. Darunter sind neben klassischen Vorgänger-Nachfolger‑, Zubehör- oder Kompatibilitätsbeziehungen auch ähnliche Produkte zu verstehen, um Cross- und Upselling-Möglichkeiten in einem wenig transparenten Produktportfolio auszuschöpfen und dem Kunden dabei gleichzeitig eine verbesserte Serviceleistung in Form kontextspezifischer Ergänzungen seiner Anfragen anzubieten. Der Anwendungskontext des Kunden wird dabei auch in Bezug auf eine individuelle Bereitstellung technischer Information berücksichtigt, so dass z. B. beim Einkauf eines Ersatzteils über den Elektrogroßhandel gezielt Einbauanleitungen und fallspezifische Sicherheitshinweise mitgeliefert werden, die für den Kunden problemorientierter sind als die unspezifischen und sehr umfangreichen Handbücher. Das Beziehungswissen wird mit Hilfe eines semantischen Netzes modelliert, was gegenüber „klassischen“, also SQL-basierten Datenbankanwendungen den Vorteil hat, dass die Informationen über die Art einer Beziehung zwischen Objekten direkt an den Daten in Form einer Ontologie modelliert sind. Aufgrund des Aufwandes, der durch das Ziehen einer sehr großen Anzahl von Kanten zwischen Objekten resultieren kann, wird möglichst viel Wissen über Regeln zugeordnet, so dass z. B. passendes Zubehör auf Basis technischer Merkmale (Speisespannung, Einbautiefe, Anschlussart, etc.) in Form von Regeln auf das Netz einwirken, die auch bei der Ergänzung neuer Produkte automatisch wirken. Zur Vervollständigung werden im Beitrag Beispiele aufgeführt, wie dieses Wissen über Web-Oberflächen gepflegt oder abgerufen oder über Exportfunktionalitäten in verschiedenen Formaten an andere Systeme übermittelt werden können. This article deals with the challenge of enriching an extremely complex technical product portfolio with relationship knowledge. In addition to classic predecessor, successor, accessory or compatibility relations, this includes similar products in order to exploit cross-selling and upselling opportunities in a modestly transparent product portfolio while simultaneously offering the customer improved service in the form of context-specific additions to their queries. The application context of the customer is also taken into account in relation to an individual provision of technical information, for instance such that when purchasing a spare part via the electrical wholesaling specific installation instructions and case-specific safety instructions are supplied, which are more problem-oriented for the customer than the non-specific and very extensive manuals. The object dependencies are modeled using a semantic network, which has the advantage compared to “classic”, i. e. SQL-based database applications, that the information about the nature of a relationship between objects is modeled directly on the data in the form of an ontology. Due to the huge effort that can result from dragging a very large number of edges between objects, as much knowledge as possible is represented by rules, so that e. g. appropriate accessories based on technical characteristics (supply voltage, installation depth, type of connection, etc.) in the form of rules affect the network, which automatically act when adding new products. To complete the process, examples will be given of how this knowledge can be maintained or accessed via web interfaces or transmitted to other systems via export functions in various formats.