Auflistung nach Schlagwort "Processes"
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- ZeitschriftenartikelAkzeptanz und Effekte der Digitalisierung in der Hochschulverwaltung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 5, 2021) Lemcke, Stefanie; Lehmann, Ariane; Trommler, Denny; Lucke, UlrikeWie in allen Bereichen des öffentlichen Sektors werden auch Verwaltungsleistungen und -prozesse an Universitäten zunehmend digitalisiert. Dabei liegt der Fokus oftmals auf dem studentischen Lebenszyklus, doch auch die Ressourcen-Verwaltung, wie beispielsweise die Personal- und Finanzverwaltung, werden verstärkt digital unterstützt. Dabei stehen oft Effizienzsteigerungen im Vordergrund. Zentrale Fragestellungen sind zudem die Nutzungsorientierung und die Auswirkungen der umgesetzten Lösungen. In dem vorliegenden Beitrag wird eine Studie vorgestellt, die am Beispiel der internen Genehmigungsprozesse von Beschaffungsanträgen und Drittmittelanzeigen an der Universität Potsdam untersucht, ob eine digitale Unterstützung durch das dafür eingeführte System die erwarteten Vorteile aufweist. Aufbauend auf einer Vorstudie zur erreichbaren Effizienzsteigerung werden nun auch die Kriterien Benutzungsfreundlichkeit und Akzeptanz in die Untersuchung einbezogen. Dafür wurden neben Datenerhebungen im System auch Nutzendenbefragungen durchgeführt. Die Ergebnisse im Bereich Effizienz bestätigen die Aussagen der ersten Studie, dass nur in bestimmten Verwaltungsbereichen beziehungsweise Prozessschritten die Effizienz des Arbeitens durch den Einsatz digitaler Medien gestiegen ist. Diese werden nun in Empfehlungen für notwendige Ressourcen-Verschiebungen im Zuge der Digitalisierung der Verwaltung überführt. Darüber hinaus konnten detaillierte Hinweise abgeleitet werden, durch welche Hilfsfunktionen im digitalen Prozess das Arbeiten unterstützt wird und wie diese in den verschiedenen Bearbeitungsschritten genutzt werden. Zudem ergeben sich aus der Studie Erkenntnisse über die wahrgenommene Arbeitserleichterung und Transparenz in verschiedenen Bearbeitungsschritten. Diese und weitere Auswirkungen der Digitalisierung werden ausgewertet und diskutiert. As in all areas of the public sector, administrative services and processes at universities are also becoming increasingly digitized. Thereby the focus is often on the student lifecycle, but resource management, such as human resources and financial management, is also increasingly supported digitally. The goal is usually to increase efficiency. Central questions are also the user orientation and the impact of the implemented solutions. This paper presents a study that uses the example of internal approval processes for procurement applications and third-party funding notifications at the University of Potsdam to examine whether digital support through the system introduced for this purpose has the expected benefits. Building on a preliminary study on the achievable increase in efficiency, the criteria of usability and acceptance are now also included in the investigation. For this purpose, user surveys were conducted in addition to data collected by the system. The results regarding efficiency confirm the findings of the first study, which indicate that the efficiency of work has only increased in certain administrative areas or process steps through the use of digital media. From this, recommendations can be derived for necessary shifts in resources in the course of digitizing the administration. In addition, it has now been possible to derive more detailed indications of which auxiliary functions in the digital process support work and how these are used in the various processing steps. The study also provided insights into the perceived ease of work and transparency in various processing steps. These and other effects of digitization will be evaluated and discussed.
- TextdokumentProcess documentation as estimate for effective IT Governance(INFORMATIK 2017, 2017) von der Heyde, Markus; Andreas, BreiterIn organizations the overall work is split into tasks which are often referred to as processes. It is debatable if the tasks and procedures need to be documented or not. Does documenting processes of information technology (IT) make a difference for the organization? We have evidence that in higher education organizations in Germany, many institutions suffered in the past from the lack of documentation of IT. In this paper, we will present data that confirms advantages beyond the scope of the IT itself for organizations such as those universities who care for the documentation of the processes. The 2016 data from a survey in the German higher education system is analyzed specifically when looking at the question of pure existence of documentation of IT processes. How is this trivial view interlinked with other factors of the CIO structure, the IT financial situation, and many more? We observed that universities with IT process documentation on average a) spend more money on staff, b) get more value from IT, c) care for service level agreements, d) have higher security awareness, and e) have less shadow IT and being more centralized. Our findings are in line with proposition of BPMM, COBIT, ITIL and other frameworks, thus we support the emphasis on process orientation of IT including a solid documentation.
- ZeitschriftenartikelRaus aus den Silos – mit DevOps zum Lean Manufacturing(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 2, 2017) Samulat, PeterEin stabiler und risikoarmer Betrieb geschäftskritischer Produktionssysteme trotz hoher Änderungshäufigkeit? Das kann nur gelingen, wenn die Mauern der Silos zwischen Entwicklung und (Infrastruktur-) Betrieb fallen, verbunden mit einem hohen, industriellen Automatisierungsgrad auf Basis elastischer Plattformen.Technische Voraussetzung sind vollständig automatisierte Interaktionen der Entwicklerwerkzeuge (Jenkins, Chef, …) mit einer Infrastruktur, die die benötigten Entwicklungs-, Test und Produktionssysteme dynamisch zur Verfügung stellt.In diesem Artikel werden mit dem Führungs- und Organisationskonzept „Plattform Lean-IT“ technische und organisatorische Rahmenbedingungen vorgestellt. Dabei steht der Mensch im Mittelpunkt: insbesondere die dafür benötigte Produktfokussierung und Skillsets – auch die der Führungskräfte.AbstractA stable and low-risk operation of business-critical production systems despite a high rate of change? This can only be achieved if the walls of the silos fall between development and (infrastructure) operation, combined with a high degree of industrial automation based on elastic platforms.The technical prerequisites are fully automated interactions of the developer tools (Jenkins, Chef, …) with an infrastructure that provides the required development, test and production systems dynamically.In this article, the management and organizational concept “Platform Lean-IT” presents the technical and organizational framework. The focus is on the human being: in particular, the product focus and skillsets required for this – as well as those of the executives.
- KonferenzbeitragA Scoring Model for Public Administration Process Prioritization in Germany(6. Fachtagung Rechts- und Verwaltungsinformatik (RVI 2023), 2023) Pidun, Tim; Müller, DirkThe German public administration still struggles on becoming digital though considerable effort has been made by accompanying laws and institutions and a good will to digitalize all user-centered processes. But still there is no structured prioritization of processes, and Stakeholders fear the ongoing rather ad-hoc processing of their digitalization tasks. This contribution aims to construct a suitable prioritization score by deriving domain-specific selective aspects along an IS evaluation approach and formulation of a score that relates to the priority of the service process. It can be used to sort a given amount of processes independently of the administrative level.