Auflistung nach Schlagwort "SMEs"
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- TextdokumentData-based Transparency and Leadership in Small and Medium-sized Enterprises(SKILL 2021, 2021) Mayer, CarmenBased on the increasing usage of Information Systems (IS), the amount of employee-specific data in companies is rising. As this data is more often used for leadership, referred to as data-based leadership, the question about complete transparency and its consequences in companies needs consideration. This work therefore, aims to analyze the amount of gathered employee-specific data, the resulting data-based leadership, and the exercised control and transparency in small and medium enterprises (SME) which have limited experience in using digital leadership approaches. The applied case study provides qualitative insights into these aspects. This case study is based on five selected SMEs from different industries. With my study, I enhance control theory and derive practical recommendations for a sustainable handling of employee-data for leadership.
- ZeitschriftenartikelDigitale Kompetenzen in der Weiterbildung: Gestaltung eines praxiszentrierten Weiterbildungskonzeptes für KMU(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Meier, Jean-Michel; Meyer, Michael; Geiger, Manuel; Robra-Bissantz, Susanne; Triltsch, UdoIm Rahmen dieses Beitrages soll die Entwicklung eines innovativen, branchenbezogenen Weiterbildungskonzeptes zum Thema „Digitale Kompetenzen“ beschrieben werden, welches auf den regionalen Bedarfen von kleinen- und mittleren Unternehmen (KMU) in der Region Süd-Ost Niedersachsen basiert. Der Fokus liegt dabei auf den Branchen: produzierendes Gewerbe, Einzelhandel und Kreislaufwirtschaft. Um die Bedarfsgerechtigkeit des Inhalts und Aufbaus des zu entwickelnden Weiterbildungskonzeptes sicherzustellen, wurden Experteninterviews mit Unternehmen und Händlern durchgeführt. Darüber hinaus wurden Workshops mit besagten Zielgruppen sowie mit Weiterbildungsanbietern durchgeführt, um Angebot und Nachfrage von Weiterbildungsmaßnahmen zu analysieren und aufeinander abzustimmen. Basierend auf den Ergebnissen wurden Weiterbildungsmaßnahmen exemplarisch entwickelt und in eine ausgewählte Lernplattform integriert. As part of this contribution, the development of an innovative, industry-related further training concept on the subject of “digital skills” is to be described, which is based on the regional needs of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the south-eastern Lower Saxony region. The focus is on the sectors: manufacturing, retail and circular economy. In order to ensure that the content and structure of the further training concept to be developed meets needs, expert interviews were carried out with companies and dealers. In addition, workshops were held with the target groups mentioned and with further training providers in order to analyze and smooth out the supply and demand for further training measures. Based on the results, exemplary further training measures were developed and integrated into a selected learning platform.
- KonferenzbeitragInformation and knowledge risks in supply chain interactions of SMEs. An exploratory study(WM 2019 - Wissensmanagement in digitalen Arbeitswelten: Aktuelle Ansätze und Perspektiven - Knowledge Management in Digital Workplace Environments: State of the Art and Outlook, 2020) North, Klaus; Barbosa de Carvalho, Armindo; Maria, Alessio; Durst, Susanne; Alvaro Carvalho, João; Gräslund, Karin; Thalmann, StefanDue to digitalization organizations increasingly interact with other organizations. Data, information, and knowledge are exchanged along the supply chain. This not only creates benefits but also creates manifold risks. The latter is particularly relevant for SMEs being usually the weaker partner in vendor buyer relations. This paper explores knowledge risks associated with supply chain interactions. Risks are identified for three phases of a typical vendor and buyer relations cycle: the preparation phase, the development and learning phase, and the operational phase. The relevance of the relations presented will have to be empirically validated. For this, explorative focus groups involving SMEs from Portugal and Italy were conducted. The overall aims of the ongoing research project are first, to raise awareness among SMEs about these risks, and secondly, to provide training and assistance for these companies on how to avoid or mitigate these risks.
- ZeitschriftenartikelKI-Kompetenzen in der Praxis: Eine Analyse deutscher KMUs(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Ludwig, Thomas; Azabal, Natán; Fries, Marco; Nießner, Julia; Elsholz, Uwe; Lützenkirchen, Sylke; Thomas, Martina; Schröder, LukasDie rasante Digitalisierung unserer Welt hat die Entwicklung digitaler Kompetenzen zu einem zentralen Anliegen in Wirtschaft und Gesellschaft gemacht. Während globale Akteure wie die USA, China, Südkorea und Japan in technologischen Innovationen führend sind, sieht sich die Europäische Union, insbesondere Deutschland, vor Herausforderungen gestellt, um mit dieser Innovationsdynamik Schritt zu halten, vor allem im Bereich der Informationstechnologie. Die Europäische Kommission hat als Reaktion darauf eine Digitalstrategie entwickelt, um die Wettbewerbsfähigkeit und digitale Souveränität zu stärken. Der vorliegende Beitrag untersucht, basierend auf einer retrospektiven Analyse von Beratungsfällen des Zukunftszentrums KI NRW zum Thema Digitalisierung und vor allem Künstliche Intelligenz, die digitale Kompetenzlandschaft in deutschen kleinen und mittleren Unternehmen (KMUs). Die Ergebnisse zeigen, dass ein erheblicher Bedarf an Grundlagenwissen und Verständnis für digitale Technologien besteht. Auf Basis der Ergebnisse werden Kompetenzlisten vorgestellt, die spezifische, für die digitale Arbeitswelt essentielle Fähigkeiten und Kenntnisse beinhalten. Diese Listen dienen als Grundlage, um mittels Leitfragen konkrete Handlungsempfehlungen zu formulieren, die Unternehmen bei der Bewertung und Entwicklung ihrer digitalen Kompetenzen unterstützen, um den Herausforderungen der Digitalen Transformation zu begegnen. The rapid digitization of our world has made the development of digital literacy a key concern for business and society. While global players such as the United States, China, South Korea and Japan are leading the way in technological innovation, the European Union, and Germany in particular, is facing the challenge of keeping up with this innovation dynamic, especially in the field of information technology. In response, the European Commission has developed a digital strategy to strengthen competitiveness and digital sovereignty. Based on a retrospective analysis of consulting cases of the Zukunftszentrum KI NRW on digitalization and in particular on artificial intelligence, this paper examines the landscape of digital competencies in German small and medium-sized enterprises (SMEs) with a focus on artificial intelligence. The results indicate a significant need for basic knowledge and understanding of digital technologies. Based on these results, competency lists are presented that include specific skills and knowledge essential for the digital workplace. These lists serve as the basis for formulating concrete recommendations through guiding questions that help companies assess and develop their digital competencies to meet the challenges of digital transformation.
- ZeitschriftenartikelMotivationsfaktoren für oder gegen einen Einsatz von Cloud-Lösungen in Kleinstunternehmen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 5, 2020) Hentschel, Raoul; Leyh, Christian; Egner, MarcoDerzeit ist Cloud-Computing eine treibende Kraft in der aktuellen Digitalisierungsdebatte und verspricht Unternehmen jeder Größe viele Vorteile, wie z. B. geringere Einstiegskosten, größere Flexibilität und Skalierbarkeit sowie Kosteneinsparungen gegenüber klassischen IT-Lösungen. Insbesondere für kleine und Kleinstunternehmen können die Vorteile des Cloud-Computing besonders zum Tragen kommen. In vielen Fällen verfügen diese Unternehmen nicht über das notwendige Know-how und die Ressourcen, um einen durchgängigen Überblick über den aktuellen Stand der Informationstechnologie zu haben oder Fachabteilungen zu unterhalten, die für den Betrieb von IT-Lösungen verantwortlich sind. Doch gerade in aktuellen Studien zum Umgang mit Cloud-Computing bleibt die Unternehmensgrößenklasse der Kleinstunternehmen bei der Betrachtung jedoch weitestgehend unberücksichtigt. Dies hat uns motiviert, die Thematik mittels einer eigenen Studie zu adressieren und Kleinstunternehmen zum Thema der Cloud-Nutzung zu befragen. Dabei hat sich unter anderem gezeigt, dass Zeiteinsparung – beispielsweise durch den ortsunabhängigen Zugriff auf Dokumente oder durch den geringeren Zeitaufwand für Auswahl, Wartung und Installation der IT-Landschaft sowie eine flexiblere Anpassung des Leistungsumfangs (z. B. Rechen- und Speicherleistung) wichtige Motivationsfaktoren für die Nutzung der Cloud in Kleinstunternehmen sind. Alle weiteren Ergebnisse unserer Online-Umfrage unter 278 Kleinstunternehmen stellen wir in diesem Artikel vor und diskutieren weitere wichtige Motivationsfaktoren für oder gegen den Einsatz von Cloud-Computing in Kleinstunternehmen. Cloud computing is a driving force in the current digitalization debate and promises companies of all sizes new benefits such as lower entry costs, greater flexibility/scalability and, saving costs compared to traditional IT solutions. The benefits of cloud computing can be valuable for small and micro-enterprises. Many of these companies do not have the necessary know-how and resources to have a consistent overview of the current state of information technology or to maintain and operate IT solutions. However, in recent studies on cloud computing, the class of micro-enterprises is largely ignored in the analysis. This has motivated us to address the issue by conducting our own study and to survey micro-enterprises about cloud adoption. We found, for example, that time savings through access to documents from any location or the reduced time required for selection, maintenance and installation of the IT landscape as well as a more flexible configuration of the services (e.g., modifying computing and storage capacity) are important motivating factors for the cloud adoption in micro-enterprises. In this article, we present the results of our online survey of 278 micro-enterprises and discuss further important motivating factors pro or contra the adoption of cloud computing in micro enterprises.
- KonferenzbeitragSmall and Medium-Sized Enterprises and Large Enterprises: Worlds Apart?: An Initial Exploration of the Differences in Usability and UX Interests, Needs, Knowledge and Implementation(Proceedings of Mensch und Computer 2024, 2024) Haspel, Christina; Burmester, MichaelGerman small and medium-sized enterprises (SMEs) are considered at risk of falling behind in digitalization. As SMEs are crucial to the German economy, there have been many recent government digitalization initiatives tailored to SMEs. Survey data from the digitalization project Mittelstand-4.0 Competence Center Usability" was analyzed to determine whether SMEs and large enterprises (LEs) differ in their interests, needs, knowledge, and implementation of usability, user experience (UX), and related topics, and to examine whether it is justified to limit digitalization programs to SMEs. The analysis revealed only minor differences: Agile approaches and the future of work are more prevalent in LEs than in SMEs. Furthermore, LEs were more likely to use events, in-house training and e-learning on usability and UX. Overall, however, the results indicate that SMEs and LEs have similar usability and UX interests and needs suggesting that both can benefit from usability and UX programs to drive digitalization."