Auflistung nach Schlagwort "Training"
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- ZeitschriftenartikelArbeitswelt im digitalen Wandel – Empirische Evidenz und Gestaltungsaufgaben(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 4, 2019) Hammermann, Andrea; Stettes, OliverBislang spricht die empirische Evidenz auf Basis eines repräsentativen Unternehmensdatensatzes noch wenig dafür, dass der digitale Wandel automatisch eine Veränderung in den Arbeitsregimes auslöst. Dies gilt für Maßnahmen der numerischen und funktionalen Flexibilisierung gleichermaßen. Möglichweise scheuen die Unternehmen, Elemente einer flexiblen Arbeitsorganisation auf das ganze Unternehmen auszudehnen und begrenzen zunächst ihre Reichweite im Betrieb (Pilotierung). Zweitens hängt das Heben von Flexibilisierungspotenzialen von der Fähigkeit, Bereitschaft und der Einstellung der Menschen ab, die in einem Unternehmen arbeiten. Was für manche einen Nutzen stiftet, mag für andere unzweckmäßig sein. Schließlich ist aber auch denkbar, dass die Digitalisierung und ihre in den empirischen Analysen definierten Varianten am Ende keine grundsätzlich anderen Anforderungen an die Arbeitsorganisation stellen wie die Veränderungen im wirtschaftlichen und gesellschaftlichen Umfeld in den letzten zwei, drei Dekaden. Existing empirical evidence based on a representative company survey does not suggest that digitalisation automatically results in a transformation of the work organisation. This holds for both numerically and functionally flexible modes of work. Firstly, companies may be reluctant to fully roll out a flexible work organisation and restrict the transformation to specific parts of the firm. Secondly, exploiting the full potential of digital technologies depends on the ability, willingness and preferences of the employees. In this respect, digital technologies do not obligatory come along with a benefit. Thirdly, digitalisation itself may not be so different from developments that caused organisational change in the last decades, such as globalisation, structural and technical change.
- KonferenzbeitragCommunity and Training in NFDI4DS(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Lorenz, Anna-Lena; Christoforaki, Maria; Hennig, Christine; Kraft, Angelie; von Maltzan, Stephanie; Schimmler, SonjaKey to NFDI4DS’s success is an active and vibrant community as establishing a common data culture and practice relies on the community’s participation and acceptance. We address this challenge by leveraging the network of NFDI4DS partners to raise awareness for topics around FAIR data and establish international standards. By identifying requirements, we improve our services and develop new strategies for building and finding user communities.
- KonferenzbeitragComparison Between Virtual Reality and Physical Flight Simulators for Cockpit Familiarization(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Auer, Stefan; Gerken, Jens; Reiterer, Harald; Jetter, Hans-ChristianAirlines and flying schools use high-end physical flight simulators (PFS) to reduce costs and risks of pilot training. However, such PFS with full-scale cockpits have very high acquisition and operation costs. In contrast, recent consumer-grade and off-the-shelf soft- and hardware can be used to create increasingly realistic virtual reality flight simulators (VRFS) that could potentially serve as cost-efficient and flexible alternatives. We present a user study with 11 participants to determine whether consumer-grade VRFS can supplement or even replace a PFS during cockpit familiarization training (CFT). We compared a full-scale Boeing 737-800NG PFS with a VRFS based on off-the-shelf flight simulator software combined with a consumer-grade head-mounted display and either finger tracking or a handheld controller as input device. Participants performed instrument reading tasks and check procedures from the aircraft’s operating manual. We did not observe statistically significant differences in successful instrument reading tasks, error rates and task completion between PFS and VRFS during CFT. However, we found that VRFS’ Mental Demand, Physical Demand, Effort, task completion times, and levels of simulator sickness were significantly higher and exceeded acceptable levels. We conclude that future consumer-grade VRFS will need to improve soft- and hardware for interacting with simulated switches and reduce simulator sickness before they can serve as PFS alternatives for CFT.
- TextdokumentDann macht es doch selbst! - Entwickler als Usability-Experten(Tagungsband UP08, 2008) Hartwig, Ronald; Mäuselein, Maren; Özalp, Sabine; Kieseler, BerndDer Beitrag schildert einen Praxisfall, in dem Entwickler im Laufe eines Projektes von Skeptikern zu echten UsabilityStakeholdern wurden. Der Weg von „Wir machen das doch schon 10 Jahre“ bis zum „Wir werden einen Vortrag über Usability auf dem WUD 2008 halten“ soll zeigen, wie man Usability Engineering nachhaltig verankert, auch und gerade in der Zeit, in der die externen Dienstleister längst zur nächsten Aufgabe weitergezogen sind.
- KonferenzbeitragDie Heb@AR App - Eine Android & iOS App mit Augmented Reality Trainings für selbstbestimmtes und curriculares Lernen in der hochschulischen Hebammenausbildung(Wettbewerbsband AVRiL 2022, 2022) Blattgerste, Jonas; Lewa , Carmen; Vogel, Kristina; Willmeroth, Tabea; Janßen, Sven; Franssen, Jannik; Behrends, Jan; Joswig, Matthias; Schäfer, Thorsten; Bauer, Nicola H.; Bernloehr, Annette; Pfeiffer, ThiesDie Akademisierung der Hebammenausbildung bringt neue Herausforderungen mit sich. Die Heb@AR App ist eine innovative Augmented Reality (AR) Trainingsanwendung, um diesen Prozess nachhaltig zu unterstützen und die Umsetzung von erworbenem theoretischem Wissen in die Praxis zu fördern. Heb@AR wird derzeit für selbstgesteuertes und curriculares Lernen vor Ort in mehreren Hebammenstudiengängen in Deutschland eingesetzt. Ziel ist es, die praktischen Kompetenzen der Studierenden zu stärken, insbesondere in Notfallsituationen. Dabei ist die Heb@AR App kostenlos über Android & iOS App-Stores verfügbar und bietet derzeit fünf Hebammen-spezifische Trainingsszenarien inklusive supplementärem Material.
- KonferenzbeitragThe Heb@AR App – Five Augmented Reality Trainings for Self-Directed Learning in Academic Midwifery Education(20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2022) Blattgerste,Jonas; Vogel, Kristina; Lewa, Carmen; Willmeroth, Tabea; Joswig, Matthias; Schäfer, Thorsten; Bauer, Nicola H.; Bernloehr, Annette; Pfeiffer, ThiesThe academization of midwifery education entails novel challenges. To second the transition process, the Heb@AR App is an innovative Augmented Reality (AR) training application. It is currently being deployed for self-directed and curricular on-site learning in several midwifery degree programs in Germany. The aim is to strengthen students’ practical competencies, especially for emergency situations. Hereby, the Heb@AR App is available through the app store on handheld (Android & iOS) devices for free and currently offers five midwifery-specific training scenarios.
- KonferenzbeitragImmersive Virtual Reality Training for the Operation of Chemical Reactors(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Tehreem, Yusra; Pfeiffer, ThiesThis paper discusses virtual reality (VR) training for chemical operators on hazardous or costly operations of chemical plants. To this end, a prototypical training scenario is developed which will be deployed to industrial partners and evaluated regarding efficiency and effectiveness. In this paper, the current version of the prototype is presented, that allows life-sized trainings in a virtual simulation of a chemical reactor. Building up on this prototype scenario, means for measuring performance, providing feedback, and guiding users through VR-based trainings are explored and evaluated, targeting at an optimized transfer of knowledge from virtual to real world. This work is embedded in the Marie-Skłodowska-Curie Innovative Training Network CHARMING3, in which 15 PhD candidates from six European countries are cooperating.
- ZeitschriftenartikelInformationssicherheit – ohne methodische Risikoidentifizierung ist alles Nichts(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 1, 2017) Decker, Karsten M.Informationssicherheit ist kein IT-Problem und kann nicht auf die IT-Abteilung reduziert werden. Eine wirksame Wahrung der Vertraulichkeit, Integrität und Verfügbarkeit muss in der ganzen Organisation verankert werden. Um dieser Herausforderung effizient zu begegnen, ist ein risikobasiertes Vorgehen erforderlich. Dazu muss zunächst der organisatorische Kontext bestimmt werden. Bei der Durchführung des Risikomanagementprozesses ist die Qualität der Risikoidentizfierung ausschlaggebend. Risiken, die hier nicht identifiziert werden, fehlen in der nachfolgenden Risikoanalyse und -bewertung und somit auch bei der Risikohehandlung. Für die methodische Risikoidentifizierung existieren verschiedene Ansätze, von denen zwei vorgestellt werden: der vorwiegend wirkungsorientierte Ereignis-basierte Ansatz und der ursachenorientierte auf Werten, Bedrohungen und Schwachstellen basierte Ansatz. Damit die Umsetzung der Risikoidentifizierung in der Praxis gelingt, müssen verschiedene Voraussetzungen erfüllt sein. Ausschlaggebend ist, dass die oberste Leitung ihre Führungsrolle umfassend und wirksam wahrnimmt. Die zentrale Herausforderung ist, den Umfang der Risikoidentifizierung handhabbar zu halten. Dazu haben sich in der Praxis die Vorgehensweisen der Fokussierung und Vergröberung bewährt. Unabhängig vom gewählten Ansatz zur Risikoidentifizierung ist auf jeden Fall ein fundiertes Beurteilungsvermögen unerlässlich. Mittels des Prozesses der fortlaufenden Verbesserung kann schliesslich ein anfänglich grobes, aber eindeutiges Bild der Informationssicherheitsrisiken Schritt für Schritt verfeinert und den aktuellen Anforderungen und Bedrohungen angepasst werden.AbstractInformation security is not an IT problem and cannot be reduced to the IT department. Effective protection of confidentiality, integrity and availability must be anchored throughout the organization. To address this challenge efficiently, a risk-based approach is required. To this end, the organizational context must first be determined. When applying the risk management process, the quality of risk identification is crucial. Risks that are not identified here are missing in the subsequent risk analysis and risk evaluation and thus also in risk treatment. There are various approaches for methodological risk identification, two of which are presented: the predominantly effect-oriented event-based approach, and the cause-oriented approach based on the consideration of assets, threats and vulnerabilities. In order to implement risk identification in practice, various prerequisites must be fulfilled. It is crucial that top management takes its leadership role comprehensively and effectively. The key challenge is to keep the scope of risk identification manageable. To this end, the approaches of focusing and coarsening have proved successful in practice. Irrespective of the chosen approach to risk identification, a profound assessment capacity is essential. By means of the process of continual improvement, an initially high level but clear picture of the information security risks can be refined step by step and adapted to the current requirements and threats.
- KonferenzbeitragPotential vs. Practice: Challenges for the Implementation of Augmented Reality for Learning and Training in Practice(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Osmers, Niklas; Prilla, MichaelAugmented Reality (AR) holds many potentials for learning and training in organizations. However, there are surprisingly few examples that show an implementation of these potentials in practice. Motivated by this insight and similar observations through discussions with practitioners, we conducted an interview study to explore the usage of AR for learning and training in practice. Our results show that there is little systematic and established use in practice because of several challenges inhibiting its use. Our paper reports on these and discusses how they might be overcome.
- KonferenzbeitragProject Heb@AR: Exploring handheld Augmented Reality training to supplement academic midwifery education(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Blattgerste, Jonas; Luksch, Kristina; Lewa, Carmen; Kunzendorf, Martina; Bauer, Nicola H.; Bernloehr, Annette; Joswig, Matthias; Schäfer, Thorsten; Pfeiffer, ThiesAugmented Reality (AR) promises great potential for training applications as it allows to provide the trainee with instructions and feedback that is contextualized. In recent years, AR reached a state of technical feasibility that not only allows for larger, long term evaluations, but also for explorations of its application to specific training use cases. In the BMBF funded project Heb@AR, the utilization of handheld AR as a supplementary tool for the practical training in academic midwifery education is explored. Specifically, how and where AR can be used most effectively in this context, how acceptability and accessibility for tutors and trainees can be ensured and how well emergency situations can be simulated using the technology. In this paper an overview of the Heb@AR project is provided, the goals of the project are stated and the project’s research questions are discussed from a technical perspective. Furthermore, insights into the current state and the development process of the first AR training prototype are provided: The preparation of a tocolytic injection.