Auflistung nach Schlagwort "Use Cases"
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- ZeitschriftenartikelAffordance-Experimentation: Eine Fallstudie zur Entwicklung von Virtual-Reality-Anwendungsfällen im Unternehmenskontext(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 1, 2022) Fromm, Jennifer; Slawinski, Elena; Mirbabaie, MiladDurch technologische Fortschritte in den letzten Jahren ist Virtual Reality erschwinglicher und benutzerfreundlicher geworden, sodass Unternehmen die Einführung der Technologie verstärkt in Betracht ziehen. Ihren Aufschwung erlebte die Technologie jedoch durch die Unterhaltungs- und Spieleindustrie, weshalb sich für Unternehmen die Frage nach sinnvollen Anwendungsfällen stellt. Nach der Affordance-Experimentation-Actualization-Theorie ist insbesondere bei neu aufkommenden Technologien eine Experimentierphase notwendig, um Handlungsmöglichkeiten aufzudecken und daraus Anwendungsfälle zu generieren. Dieser Artikel präsentiert die Ergebnisse einer Fallstudie in einem Unternehmen, das sich während der Studie in der Experimentierphase befand. Durch Interviews mit acht Beschäftigten und einem Vertriebspartner konnten drei Handlungsmöglichkeiten für Virtual Reality im Unternehmenskontext und eine zuvor nicht bekannte Aktivität der Experimentierphase identifiziert werden. Damit erweitert die Studie bisherige Forschung zur Experimentierphase und zeigt Unterschiede im Vergleich zu anderen innovativen Technologien auf, die in vorherigen Studien untersucht wurden. Für Unternehmen bietet die Studie wertvolle Einblicke in die erfolgreiche Gestaltung der Experimentierphase als Vorbereitung auf die Implementierung. In recent years, technological advances have made virtual reality more affordable and user-friendly, encouraging companies to increasingly consider the adoption of this technology. However, the technology experienced its upswing through the entertainment and gaming industry, which is why companies face the challenge of generating meaningful use cases. According to the affordance-experimentation-actualization theory, an experimentation phase is necessary, especially for emerging technologies, to discover possible action potentials and generate use cases. This article presents the results of a case study in a company that has been in the experimentation phase during the study. Through interviews with eight employees and a sales partner, three action potentials for virtual reality in the corporate context and one previously unknown activity of the experimentation phase were identified. Thus, the study extends previous research on the experimentation phase and identifies differences compared to other innovative technologies examined in prior studies. For companies, the study offers valuable insights into how to successfully design the experimentation phase in preparation for the implementation of virtual reality.
- KonferenzbeitragApplication Scenarios of Smart Glasses in the Industrial Sector(i-com: Vol. 15, No. 2, 2016) Hobert, Sebastian; Schumann, MatthiasMany companies in the industrial sector are currently facing massive changes in order to optimize processes and enable new customer demands (e. g. mass customization of products). Often, these changes are related to a modernization of existing infrastructure to enable cyber-physical systems and smart factories (so called Industry 4.0). These structural changes have effects on business processes and business models. Consequently, the factory workers need to adapt to the changing infrastructure and therefore, it is necessary to analyze how factory workers can be supported during their day-to-day work in the changed environment. Thus, an important aspect is the analysis of human computer interaction interfaces which aim at assisting factory workers. One promising human computer interface solution between cyber-physical systems and factory workers are smart glasses, as this technology is suited for assisting humans hands-free. Since prior research on application scenarios of smart glasses in the industrial sector is limited, the aim of our research is to identify relevant application scenarios. Therefore, we conducted a qualitative, explorative study by interviewing 21 domain experts. Based on this, we derived 15 application scenarios which can be used by both, research and practice, to develop and evaluate new human computer interaction interfaces for industrial applications.
- KonferenzbeitragCapabilities of Gen AI(INFORMATIK 2024, 2024) Sultanow, Eldar; Ulrich, Marc; Kamel, Zied; Sebrak, Sebastian; Pomaskow, Joanna; Gobinathan, Balaji; Czarnecki, Christian; Chircu, Alina; Grum, MarcusIn an era of rapid technological advancement, the field of Generative Artificial Intelligence (GenAI) has become a focus of innovation and exploration. While technologies, such as ChatGPT, have attracted significant attention, there remains an urgent need for a comprehensive capability map that describes the potential applications and value propositions of GenAI for enterprises and larger endeavors. This paper fills this gap by presenting a detailed capability map for GenAI, outlining its diverse applications and highlighting the untapped opportunities for utilizing these technologies in various fields. By explaining the countless possibilities of GenAI beyond ChatGPT and similar applications, this capability map aims to provide clarity and guidance for organizations looking to leverage the transformative potential of these technologies for their operational and strategic initiatives.
- ZeitschriftenartikelDigitalisierung personennaher Dienstleistungen in der Kinder- und Jugendhilfe: Entwurf und Evaluation eines Informationssystemdesigns(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 4, 2020) Fellmann, Michael; Lantow, Birger; Simon, GregorPersonenbezogene Dienstleistungen in der Kinder- und Jugendhilfe stellen in Deutschland einen erheblichen Anteil der nachgefragten Dienstleistungen sowie einen bedeutenden Wirtschaftszweig dar. Sie zeichnen sich durch die Interaktion verschiedener Individuen innerhalb komplexer sozialer Prozesse aus. Dabei besteht im täglichen Arbeitsalltag die Herausforderung, schwach strukturierte Arbeitsprozesse, informelle Kommunikationsstrukturen sowie Erfahrungswissen so zu integrieren, dass einerseits eine bestmögliche persönliche Unterstützung der Klienten erreicht wird, andererseits individuelle und organisationale Arbeits- und Lernprozesse ermöglicht werden. Trotz der enormen Bedeutung der personenbezogenen Dienstleistungen existiert in diesem Bereich bisher keine adäquate Unterstützung der Arbeit durch dedizierte Informationssysteme, sodass vielfach auf Consumer-IT zurückgegriffen werden muss. Im vorliegenden Beitrag berichten wir daher über den Entwurf und die Evaluation eines branchenspezifischen Informationssystemdesigns zur Unterstützung personennaher Dienstleistungen im Bereich der Kinder- und Jugendhilfe. Zunächst werden in diesem Bereich die aus mehreren Quellen gewonnenen und zusammengeführten Anforderungen überblickartig vorgestellt. Auf deren Grundlage wird schließlich die Gestaltung eines Informationssystems vollzogen. Der Systemvorschlag wird anschließend im Hinblick auf die geschaffenen Potenziale von Praktikern bewertet sowie einer kritischen Reflexion unterzogen. Abschließend werden Potenziale für die weitere Forschung vorgestellt. Personal services in child and youth welfare in Germany represent a considerable share of the services in demand and an important branch of the economy. They are characterised by the interaction of different individuals within complex social processes. In the daily work routine, the challenge is to integrate weakly structured work processes, informal communication structures and empirical knowledge in such a way that on the one hand the best possible personal support of the clients is achieved and on the other hand individual and organisational work and learning processes are enabled. Despite the enormous importance of personal services, there is no adequate support for work in this area by dedicated information systems, so that consumer IT must be used in many cases. In this paper we therefore report on the design and evaluation of a sector-specific information system design to support person-related services in the field of child and youth welfare. At first, existing requirements in this area are presented and the requirements gained from several sources are summarized. Based on these requirements, the design of an information system is finally carried out. The system proposal will then be evaluated by practitioners with regard to the created potential. Finally, potentials for further research are presented.
- TextdokumentIdentifikation und Strukturierung von Benutzeranforderungen(Tagungsband UP07, 2007) Nees, Cornelia; Petrovic, Kostanija; Peters, Johan ChristiaanZiel des Workshops ist es, mit den Teilnehmern anhand eines konkreten Beispiels das Ableiten und Dokumentieren von Benutzeranforderungen durchzuführen und dabei über die Vorgehensweise kritisch zu reflektieren. Die Teilnehmer werden dafür mit dem benutzerzentrierten Designprozess, wie er bei der SAP AG umgesetzt wird (UCD@SAP), vertraut gemacht und bekommen die Gelegenheit die Methode selbst anzuwenden.
- ZeitschriftenartikelSelf-Service-Portale für das IT-Service-Request-Management: Identifikation relevanter Use-Cases(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 4, 2022) Floerecke, SebastianUnternehmen sind im Rahmen ihrer Digitalisierungsvorhaben vermehrt auf der Suche nach einem ihrer IT-Service-Management(ITSM)-Software-Suite ergänzenden Self-Service-Portal. Damit sollen sich Mitarbeiter über die im Service-Katalog enthaltenen IT-Services informieren und eigenständig unterschiedliche Service-Request-Arten auslösen können. Die Self-Service-Portal-Auswahl und -Einführung stellen Unternehmen jedoch vielfach vor eine Herausforderung. Als Gründe gelten insbesondere die hohe Komplexität von ITSM-Software-Suiten, deren vielschichtige Verzahnung innerhalb der Unternehmensarchitektur und der große, intransparente Tool-Markt. Zudem weisen die erhältlichen Self-Service-Portale im Standard gegenwärtig mehrheitlich einen relativ niedrigen Reifegrad auf. Die Forschung befindet sich im Bereich der Self-Service-Portale im Allgemeinen und bezüglich deren notwendigem Funktionsumfang im Besonderen noch relativ am Anfang und trägt somit wenig zur Problemlösung bei. Vor diesem Hintergrund geht vorliegender Beitrag im Rahmen einer explorativen Einzelfallstudie innerhalb eines Großunternehmens der Frage nach, welche Use-Cases (Service-Request-Typen) ein Self-Service-Portal abbilden sollte. Zentrales Ergebnis ist ein aus 16 Use-Cases bestehender Katalog, der als Referenz gleichermaßen für anbietende und einführende Unternehmen dienen kann. Der Beitrag zeigt, dass Mitarbeiter vielfältige Anliegen haben, die weit über die Neubestellung und Kündigung von IT-Services hinausgehen. Diesem Umstand sollte ein Self-Service-Portal gerecht werden. As part of their digitization initiatives, companies are currently increasingly looking for a supplementary self-service portal for their IT service management (ITSM) software suites. Self-service portals allow employees to obtain information about the IT services contained in the service catalog and to independently trigger different service request types. However, selecting and introducing a self-service portal often poses a challenge for companies. The reasons are in particular the high complexity of ITSM software suites, their multi-layered interlocking within the enterprise architecture and the large, non-transparent tool market. In addition, the majority of the self-service portals available show a relatively low level of maturity. Research in the field of self-service portals in general and regarding their necessary range of functions in particular is still relatively early and therefore contributes little to solve the problem. Beyond this background, this article examines the question of which use cases (service request types) a self-service portal should cover by conducting an exploratory single-case study within a large company. The central result is a catalog consisting of 16 use cases, which can serve as a reference for both supplying and introducing companies. The article shows that employees have a wide range of concerns that go well beyond ordering and terminating IT services. A self-service portal should take this into account.
- KonferenzbeitragTowards Acceptance Engineering in ICT for Older Adults(i-com: Vol. 15, No. 1, 2016) Kötteritzsch, Anna; Gerling, Kathrin; Stein, MartinResearch on technology acceptance presents different theories and models to predict the intention to use and actual usage of a system. However, even when applying these concepts to the design of novel technology, there is still a lack of acceptance among many older individuals. In the past years, we gathered experience in developing and evaluating technology for older adults. Throughout multiple engineering cycles, we repeatedly encountered issues impacting user acceptance. Based on our research, we argue that low acceptance can be ascribed to all phases of the engineering process, and thus, should be systematically applied to technology engineering. By considering research on technology acceptance among older adults, and presenting our own experiences in how older adults accept ICT, we introduce 12 lessons learned when designing ICT for older adults (understanding acceptance, evaluating the importance of user acceptance, pursuing the own goals, consulting with the user, considering all available information, connecting potential benefits, balancing different views, considering mediating factors, making use of emerging artifacts, being sensitive to one’s own actions, avoiding misunderstanding, and communicating clearly). We conclude with a proposition on how to implement these lessons into acceptance engineering throughout the engineering lifecycle.