Logo des Repositoriums
 

Wirtschaftsinformatik 49(1) - Februar 2007

Autor*innen mit den meisten Dokumenten  

Auflistung nach:

Neueste Veröffentlichungen

1 - 10 von 27
  • Zeitschriftenartikel
    Heisig, P.; Mertins K. (Hrsg.)Integration von Wissensmanagement in Geschäftsprozesse
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Entrup, Christian Lütke
  • Zeitschriftenartikel
    Aus den Hochschulen
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007)
  • Zeitschriftenartikel
    Mitteilungen des Gl-Fachbereichs Wirtschaftsinformatik
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Hofmann, Georg Rainer
  • Zeitschriftenartikel
    Impressum
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007)
  • Zeitschriftenartikel
    Bodendorf, F.Daten- und Wissensmanagement
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Deelmann, Thomas
  • Zeitschriftenartikel
    Hindel, B. et al.Basiswissen Software-Projektmanagement
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Schmidt, Herrad
  • Zeitschriftenartikel
    Unified modeling language 2.0
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Fettke, Peter
    ResümeeDie fortschreitende Standardisierung der UML bietet verschiedene Vorteile. Im Wesentlichen sind hier zu nennen [Fran97a, 13]: Investitionsschutz für Modellierungswerkzeuge, einfacher Modellaustausch, bessere Modellwiederverwendung, höhere Professionalisierung und besseres Training. Diesen Vorteilen stehen auch Nachteile gegenüber [Fett05, 2926]:Die hohe Komplexität der Sprache und ihrer Beschreibung (die Sprachspezifikation umfasst mehr als 1200 Seiten) verursacht Verständnisschwierigkeiten.Die UML wird weiterhin hinsichtlich semantischer Inkonsistenzen, Konstruktmehrdeutigkeiten, inadäquate Notationen und kognitiver Unzugänglichkeiten kritisiert.Bisher sind keine Werkzeuge verfügbar, die den Sprachstandard vollständig unterstützen.Die Pflege des Standards ist schwerfällig und leicht fehleranfällig. Wie aktuelle empirische Untersuchungen belegen, nimmt die UML trotz vorliegender Nachteile zunehmend die Rolle einer Lingua franca der Informationsmodellierung ein [LoFe06, 41].
  • Zeitschriftenartikel
    Beziehungsmarketing aus Kundensicht
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Treiblmaier, Horst
    Relationship Marketing from a Customer’s Perspective. Companies need a wealth of personal data in order to address customers in a targeted manner. Utilizing IT enables them to directly address customers in order to increase sales by improving customer retention. The use of personal data becomes problematic when customers decline the use of their data. If companies ignore their customers’ privacy preferences, their chances of retaining them with targeted offers decline. In this paper, we first identify opportunities and drawbacks of individualization measures from a customer’s perspective based on the findings of a qualitative survey. The results of a quantitative survey illustrate how people’s general attitude toward personal data transmission determines their perception of personalization measures.
  • Zeitschriftenartikel
    Beratungsindividualisierung in der Finanzdienstleistungsbranche Umsetzungskonzepte und rechtliche Rahmenbedingungen
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Buhl, Hans Ulrich; Kaiser, Marcus; Winkler, Veronica
    Advisory Individualisation in the Financial Services Sector — Implementation Concepts and Legal Requirements. This article describes the individualisation of advisories in the financial services sector, especially the consideration of situations and roles. An important aspect in this context is the connection between the requirements imposed by the law (consumer protection and data protection) and the individualisation. Discussing this topic the article concludes that the individualisation benefits from the consumer protection in the financial services sector — in contrast to many other sectors — because of the documentation requirements imposed by this law. After introducing a concept for an individualised financial advisory (which describes the data necessary for an advisory, relationships between the data and factors influencing the data) two influencing factors are focussed: Situations and roles. The situations and roles relevant for a financial advisory are categorised and their impact on the advisory is illustrated by examples. Finally the customer view on the application of situation and roles in an advisory is discussed.
  • Zeitschriftenartikel
    Personalisierung in der E-Welt Aus dem Blickwinkel der informationellen Selbstbestimmung gesehen
    (Wirtschaftsinformatik: Vol. 49, No. 1, 2007) Roßnagel, Alexander
    Personalisation in the E-World — Seen from the Perspective of Informational Self-Determination. Compared to the material world, data traces will to an increasing degree be used for the purpose of personalisation in the e-world. The article examines both the risks for the self-determination of the data subject and the safeguards of data protection law in this world. It is apparent that the requirements of data protection law are frequently not observed. However, the law is able to form the legal basis of necessary personalisations and to protect the data subject if this process is carried out without his/her consent. It is important to distinguish these single processes from the accumulating effects of ubiquitous electronic personalisation. The latter form fundamental problems for democratic societies, and data protection laws do not have the ability to solve these issues. In contrast, there is a strong need for the separation between personalisation and control on a technical level.