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- ZeitschriftenartikeleScience development and experiences in The Netherlands(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Hazeleger, Wilco; Baker, Tom; van Nieuwpoort, RobThe Netherlands eScience Center is the national expertise center for the development and application of research software. Collaborating with researchers from all academic disciplines, it extends the breadth and depth of research opportunities by exploiting the latest insights from computer and data science, as well as making optimal use of hardware, software, and data infrastructures. It does so through problem-driven research projects where eScience research engineers, employed by the eScience Center, collaborate with researchers in all disciplines at Dutch academic institutions. Project software is generalized and made available for reuse for other disciplines and goals. The center has three main technological competences: efficient computing, optimized data handling, and data analytics. Furthermore, on the national level it coordinates and contributes to science policies on computing, data, and applications thereof. With its two main assets, a staff of highly educated and multi-disciplinary eScience Research Engineers and an open online directory of research software tools and knowledge, it successfully contributes to the Dutch scientific landscape and enhances and accelerates all research in The Netherlands and beyond.
- ZeitschriftenartikelTo achieve the goals of e-Science, we must change research culture globally(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Chue Hong, NeilThe e-Science program was initiated in the United Kingdom in the early 2000s with the aim of bringing together researchers in large scale, collaborative projects involving software and computation to solve grand challenges. A legacy of this program has been an understanding of the importance of the people behind the soft- ware, the researchers and research software engineers, as well as the challenges of developing and maintaining code that is reusable given the problems of software decay.
- ZeitschriftenartikelDFG-Förderung und der digitale Wandel in den Wissenschaften(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Katerbow, Matthias; Royeck, Michael; Raabe, AndreasDer digitale Wandel prägt die verschiedenen Bereiche der Gesellschaft in hohem Maß und auf vielfältige Weise. Sofern dadurch auch die Wissenschaften betroffen sind, sieht sich die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) in der Verantwortung, diesen Wandel wissenschaftsgeleitet mitzugestalten. Und dies insbesondere
- ZeitschriftenartikelGewissensbits – wie würden Sie urteilen?(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Class, Christina B.; Trinitis, Carsten
- Zeitschriftenartikele-science in den Geo- und Umweltwissenschaften(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Bernard, Lars; Mäs, StephanDie Geo- und Umweltwissenschaften arbeiten heute in großem Maße und entlang des gesamten Forschungsprozesses digital: Von
- ZeitschriftenartikelMitteilungen der Gesellschaft für Informatik e.V. / 254. Folge(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Gesellschaft für Informatik e.V. (GI)
- ZeitschriftenartikelHybride Edition und analoges Erbe(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Kraft, Tobias
- ZeitschriftenartikelVektorarchitektur(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Fischer, Rudolf
- Zeitschriftenartikele-Science in Scandinavia(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) Eriksson, Olivia; Laure, Erwin; Lindahl, Erik; Henningson, Dan; Ynnermann, Anders
- ZeitschriftenartikelZur disruptiven Digitalisierung von Hochschulforschung(Informatik Spektrum: Vol. 41, No. 6, 2018) von der Heyde, Markus; Hartmann, Andreas; Auth, Gunnar; Erfurth, ChristianDigitale Werkzeuge unterstützen den Forschungs- und Lehrprozess an Hoch- schulen fundamental. Ein tatsächlicher Paradigmenwechsel im Sinne der disruptiven Digitalisierung ist aber bisher – zumindest in Deutschland – noch nicht an Hochschulen bzw. in deren Kernprozessen Forschung und Lehre zu verzeichnen. Dieser Beitrag leitet aus Faktoren, die bei der disruptiven Digitalisierung von Unternehmen beobachtet werden, ein Zukunftsszenario ab, in dem letztlich die Steuerung der Kernprozesse von Hochschulen durch Geschäftsmodelle verschoben wird. Ein hypothetischer Rückblick aus diesem Szenario erlaubt uns trotz Unschärfe der Vorhersage Schlussfolgerungen zu ziehen, die für CIOs und Hochschulleitungen aktuell richtungsweisend sein können.