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P133 - INFORMATIK 2008 - Beherrschbare Systeme - dank Informatik - Band 1

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Neueste Veröffentlichungen

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  • Konferenzbeitrag
    Game Design: Motivation for Mobile Gaming Created by New Technologies
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Tiotuico, Natascha J.; Kroll-Peters, Olaf; Odry, Daniel
    Humans can have many different motives, e.g. pleasure and challenge, to play games. Rapidly evolving technologies in mobile devices have opened a new category of mobile gaming, e.g. by directly integrating motion sensors into the mobile devices. We have examined a few new technologies and what kind of motivation can be created by them.
  • Konferenzbeitrag
    Einführung der elektronischen Gesundheitskarte – Vorbereitungen in den Krankenhäusern
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Häber, Anke
    Die Einführung der elektronischen Gesundheitskarte (eGK) und des Heilberufeausweises (HBA) ist beschlossen. Nun sind alle Beteiligten aufgefordert, die notwendigen Maßnahmen zu ergreifen. Allerdings gehen die bisher verfügbaren Spezifikationen insbesondere auf den Krankenhaussektor nur sehr wenig ein. In dieser Arbeit wird versucht, für ein Krankenhaus aufzuzeigen, was konkret zu tun ist, um sich auf eGK und HBA vorzubereiten.
  • Konferenzbeitrag
    Context, emergent game play and the mobile gamer as producer
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Wolff, Stephan; Grüter, Barbara
    The emerging tensions between the mobile application logic and the unfolding dynamic context of use belong to the core challenges of ubiquitous computing today. Starting from and with reference to our experiences with mobile gaming in a game world, combining real world with virtual dimensions, we explore the mobile play activity as a source for the development of solutions. While the mobile gamer as producer of play possibilities before the game is pretty well understood, emergent game play and the mobile gamer as producer of novel play possibilities during the game rise conceptual and technological questions.
  • Konferenzbeitrag
    ECHOES – A Crazy Multiplayer Pervasive Game
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Detken, Karen; Martinez, Carlos; Carlson, Darren; Guljajeva, Varvara; Oja, Mari Klara; Schrader, Andreas
    Computer games play an increasing role in our modern information society. Besides pure entertainment, games can provide valuable input for social interaction, learning, etc. Recently, new pervasive game genres have been developed, including mobile games, tangible games, table-top games, exhaustive games, mixed reality games, etc. Pervasive games extend the traditional game experience by supporting natural contexts within game experiences. In this paper we present ECHOES as a new mobile pervasive multi-player game which is played outside the boundaries of a building. ECHOES combines the classic features of hunting games with the logic of riddles to create a fun and exhaustive experience in a city.
  • Konferenzbeitrag
    Iterative design of a mobile Mixed Reality game
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Braun, Anne-Kathrin; Löschner, Johannes; McCall, Rod
    In this paper we describe the process of redesigning a mobile outdoor mixed reality game. We introduce the design and concept of the first prototype and present the guidelines resulting from the first evaluation phase. The final section describes the redesign of the game based on these guidelines and patterns for game design.
  • Konferenzbeitrag
    Internationale E-Petitionssysteme im Vergleich: Zum Zusammenspiel von politisch-institutionellem Kontext und technischem Design
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Lindner, Ralf
    Der Beitrag stellt die wesentlichen Ergebnisse einer international vergleichenden Analyse von E-Petitionsangeboten vor. Betrachtet werden drei öffentliche E-Petitionssysteme (Schottland, Queensland sowie norwegischer Kommunen) und zwei nicht-staatliche Angebote. Neben einem groben Überblick über das breite Spektrum von Verfahren und technischen Konfigurationen wird insbesondere der Frage nachgegangen, welche Gestaltungsmerkmale sich in der Praxis bewähren, wie die Angebote genutzt werden und welche Auswirkungen auf politische Prozesse zu beobachten sind.
  • Konferenzbeitrag
    Über die besonderen Vertrauenserwartungen an elektronische Wahlsysteme
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Richter, Dieter; Greif, Norbert
    Vertrauenserwartungen an elektronische Wahlsysteme unterscheiden sich von den Erwartungen an andere technische Systeme. Das manifestiert sich bei fehlenden externen Referenzen für die Zuverlässigkeit, bei stark erhöhten Transparenzanforderungen und bei der unabhängigen Handlungsfähigkeit der Wahlvorstände. In der Konsequenz sind für eine breite Akzeptanz unter der Wählerschaft Grundsätze zu beachten, die so bei anderen technischen Systemen nicht eingefordert werden und die sich nicht durch einfache Modifikationen aus bekannten Prinzipien für andere technische Systeme ableiten lassen. Betroffen sind die technischen Anforderungen an Wahlsysteme, die Architektur von Wahlsystemen und die im Zusammenhang mit Wahlsystemen handelnden Instanzen. Die dargestellten Überlegungen in Thesenform stellen eine Diskussionsgrundlage dar.
  • Konferenzbeitrag
    A pervasively verifiable online voting scheme
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Langer, Lucie; Schmidt, Axel; Araújo, Roberto
    We present an improvement of Ohkubo et al.’s e-voting protocol [OMA+99]: We provide that the validator’s signature is attached directly to the vote although the vote has been encrypted before. Thus verifiability does not end before tallying like in the original scheme but is pervasive even beyond the end of the election. This prevents manipulation of the plaintext votes and offers verifiability to the public instead of restricting it to the talliers. Moreover, privacy can be ensured without using blind signatures, which facilitates receipt-freeness. Our variant of the scheme also allows the voter to seemingly comply with the demand of a coercer while actually casting the vote she intended.
  • Konferenzbeitrag
    On the choice of programming languages for developing location-based mobile games
    (INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Oppermann, Leif
    This paper reflects on the choice of programming languages for developing distributed interactive systems such as location-based mobile games. It highlights key strengths and weaknesses of the popular languages and frameworks for the mobile- as well as the server-side. The paper analyses the technological choices made in five different location-based game projects and recommends considering the use of a single language across all different system components to mitigate complexity and strive for productivity.