Auflistung Workshopband MuC 2019 nach Erscheinungsdatum
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- WorkshopbeitragIntuitive Interfaces? Interface Design and its Impact on Human-Robot Interaction(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Muhle, Florian; Bock, IndraOne goal of developing humanoid robots and virtual agents is to allow for intuitive and natural interaction with technical systems. However, up to now existing robotic systems do not live up to this promise. Based on an empirical approach that combines the analysis of the interface design of three different robot/agent systems with the micro-analysis of empirical encounters between humans and respective systems, we show that and how the systems provide contradictory 'affordances', which make it systematically difficult to start and continue satisfying interactions with them.
- WorkshopbeitragVirtuelle und Augmentierte Realität für Gesundheit und Wohlbefinden(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Machulla, Tonja; Treskunov, Anastasia; Lang, Florian; Rings, Sebastian; Prasuhn, Caspar; Mostajeran, Fariba; Klapperich, Holger; Hassenzahl, Marc; Geiger, ChristianAugmentierte und virtuelle Realität (AR/VR) findet vermehrt Eingang in den persönlichen und beruflichen Alltag. Ein Einsatzgebiet mit hohem Potential stellt der Gesundheitssektor dar. Anwendungsmöglichkeiten ergeben sich hier in den Bereichen der Prävention und Behandlung sowohl physischer als auch psychischer Beschwerden und Erkrankungen sowie der Erhöhung des Wohlbefindens gesunder Personen. Die virtuelle Umsetzung herkömmlicher Verfahren und Maßnahmen erlaubt einen kostengünstigen, großflächigen, orts- und zeitunabhängige Einsatz von präventiven, diagnostischen und rehabilitativen Methoden. Weitere vielversprechende Einsatzbereiche von Mixed-Reality sind auch Training und Arbeitsunterstützung von medizinischem Fachpersonal und im Gesundheitssektor arbeitenden Personen. Der Workshop soll Forschern, Entwicklern und Anwendern von AR/VR-basierten Technologien im Bereich Gesundheit und Wohlbefinden ein Forum zum Austausch bieten und ist als klassischer wissenschaftlicher Workshop mit Kurzbeiträgen, Diskussionen, Prototypendemonstrationen und einer abschließenden Podiumsdiskussion gestaltet.
- WorkshopbeitragAn AR Sandbox as a Collaborative Multiplayer Rehabilitation Tool for Children with ADHD(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Gabele, Mareike; Schröer, Simon; Husslein, Steffi; Hansen, ChristianNeurofeedback systems have been increasingly utilized in recent years for the treatment of ADHD. However, the disease-specific characteristics and the training motivation are only taken into account to a limited extent, especially for the therapy of children. Inspired by previous research in projector-based AR, we propose a new AR-based multiplayer game with BCI and haptic feedback for the therapy of children with ADHD. We evaluated our approach in an explorative user study with seven domain experts with different backgrounds related to the topic. The results show a harmonious combination of different technologies and that the multiplayer approach and the haptic aspects of the game are suitable and motivating to complement existing therapy methods. The results create an essential basis for further development of patient-oriented neurofeedback systems in ADHD therapy.
- WorkshopbeitragMacht Teleportieren faul? Strategien zur Steigerung der natürlichen Fortbewegung in VR(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Mantei, Timo; Langbehn, EikeTeleportation ist eine der beliebtesten Fortbewegungstechniken in Virtual Reality (VR), denn sie ist einfach anzuwenden, effizient und induziert kaum Cyber Sickness. Oft steht VR Benutzerinnen jedoch auch ein kleiner Bereich in der realen Welt zur Verfügung, indem sie sich durch natürliches Gehen in der virtuellen Welt bewegen können. Frühere Forschungsarbeiten haben gezeigt, dass reales Gehen das Präsenzgefühl steigert und die räumliche Orientierung verbessert. Es gibt jedoch Hinweise, dass Benutzerinnen mit der Zeit bequem werden, das natürliche Bewegen einstellen und nur noch Teleportation nutzen. Dadurch wird das Potenzial von VR nicht mehr voll ausgenutzt. In diesem Artikel beschäftigen wir uns mit Strategien, die die Bereitschaft zur natürlichen Fortbewegung steigern und die Nutzung von Teleportation verringern. In einer Benutzerstudie haben wir drei verschiedene Strategien mit der herkömmlichen Teleportation verglichen. Der Effekt der zunehmenden Bequemlichkeit von Teleportationsnutzerinnen konnte bestätigt werden. Außerdem zeigen unsere Ergebnisse, dass mit den getesteten Strategien signifikant weniger teleportiert und mehr gelaufen wurde.
- WorkshopbeitragEntwicklung digitaler Bürgerbeteiligungsformate: Partizipativ und Effizient?(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Klüber, Sara; Hurtienne, JörnAls Teilprojekt des Forschungsverbundes « ForDemocracy » (Zukunft der Demokratie) entwickeln wir partizipativ digitale Tools zur Bürgerbeteiligung in kommunalpolitischen Fragen. Ein gängiger Ansatz dafür wäre Participatory Design, das zurückgeht auf die Workplace Democracy Forschung in den 70/80er Jahren. Beteiligen wir Bürger, müssen wir jedoch mit einer größeren Heterogenität hinsichtlich Alter, Wissen, Technikvorerfahrung, Commitment und Verfügbarkeit als am Arbeitsplatz rechnen. Oft wird Participatory Design für den Kontext Bürgerbeteiligung als zu langsam und aufwändig wahrgenommen [7]. In diesem Beitrag diskutieren wir Contextual Design, eine Methode, die sehr effizient kooperative Designprojekte unterstützt [4], aber hinsichtlich ihres Status als echte beteiligungs¬orientierte Methode umstritten ist. Im Workshop wollen wir diese methodische Frage zum Anlass nehmen, um über Kriterien erfolgreicher partizipativer Nutzerbeteiligung zu diskutieren.
- WorkshopbeitragVon der Nutzung zur Zusammenarbeit – User Experience in Zeiten der Künstlichen Intelligenz(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Platz, Axel; Burmester, Michael; Löffler, DianaDurch den Einsatz Künstlicher Intelligenz (KI) findet ein fundamentaler Wandel der Arbeit und der Mensch-Maschine-Interaktion statt. Zukünftige Arbeit wird sich weg bewegen von Arbeitsroutinen entlang optimierter Bedienabfolgen hin zum Generieren von Wissen als Basis für Entscheidungen, Planungen, Konzeptionen. Nicht so sehr Standardisierung und Effizienzgewinne als vielmehr die Entfaltung der strategischen und kreativen Fähigkeiten des Menschen werden den wirtschaftlichen Erfolg bedingen. Dieser Wandel wird durch die Entwicklung neuer Technologien befördert, die bestimmte Routinen automatisieren, große Mengen an Daten sammeln, analysieren und aufbereiten. Hierdurch ergänzen sie im Wesentlichen menschliche Fähigkeiten und Fertigkeiten und ermöglichen eine produktive Zusammenarbeit. Der Workshop möchte mit den Teilnehmenden diesen Wandel diskutieren, näher bestimmen und Vorschläge für Leitlinien der Gestaltung erarbeiten.
- WorkshopbeitragEvaluation of a smart public display in public transport(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Keller, Christine; Titov, Waldemar; Sawilla, Swenja; Schlegel, ThomasIn this paper, we present the iterative evaluation of a smart public display prototype for public transport. In our research project, we developed a working prototype of a smart and mobile public display. We iteratively evaluated several facets of our prototypes, following a user centered design approach. In this paper, we describe challenges and experiences during the development and evaluation of this smart and mobile public display, as well as the results of our studies so far and we discuss our evaluation steps as best practice examples.
- WorkshopbeitragA real-world driving experiment to collect expert knowledge for the design of AR HUD navigation that covers less(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Schneider, Matthias; Bruder, Anna; Necker, Marc; Schluesener, Tim; Henze, Niels; Wolff, ChristianAugmented reality head-up displays (AR HUD) can be seen as a promising advancement of conventional head-up displays in vehicles. Information can be displayed in a contact analogue way in the real world by projecting it onto the vehicle’s windshield. Two major challenges for concept developers are to reduce masking caused by augmented reality (AR) content and to create concepts that work with the limited field of view (FOV). To examine these two challenges, we designed two contact analogue navigation concepts. We compared them to each other in a field study with a prototype car that contained a complete AR HUD testing environment. The participants were experts in interaction design, AR, HUDs, design, and sales. The experiment showed that the application of Gestalt Principles for AR HUD concept design to reduce masking can be a promising approach. In addition, suggestions for further improvement of contact analogue navigation concepts were collected.
- WorkshopbeitragInteracting with Robots and Virtual Agents? Robotic Systems in Situated Action and Social Encounters(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Pitsch, KarolaResearch in informatics and the engineering sciences strives to endow technical systems – like (humanoid) robots, embodied conversational agents, voice interfaces etc. – with abilities that should allow the systems to “interact with people in a natural, interpersonal manner” (Breazeal et al. 2016: 1935). While the evaluation of such technologies has a strong tradition in the fields of psychology and cognitive sciences investigating the robot’s/agent’s usability and the users’ perception and attitudes using questionnaires and quantitative measures, it remains unclear as how these results are related to the concrete interactional conduct of the robot/agent, how users spontaneously attempt to deal with such technologies, which resources they mobilize to coordinate their actions with those of the robot/agent, and how the artefact and its agency are constructed. This workshop aims at addressing these open questions in that it suggests an interactional and praxeological approach based on the micro-analysis of video-taped recordings of encounters between humans and robots and a research methodology based on Ethnography and Conversation Analysis. It brings together researchers from the humanities and social sciences who investigate the ways in which robotic systems feature in situated action and social encounters ‘in the wild’.
- WorkshopbeitragCulture Locator: A Concept To Support Tandem Language Learning In New Digital Realities(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Flügge, Anna-Katharina; Gödde, Nina; Kneile, Madlen; Aljuneidi, SajaLearning languages in the form of a tandem program offers learners numerous advantages over individual learning. In order to develop a concept that supports the cooperative work of tandem partners, a qualitative study was conducted using the Design Case Study as a framework for research. The results show the positive impact of cultural exchange and the importance of hearing in language learning. As a result, a concept was developed that promotes cultural exchange and also focuses on hearing. Thus, this paper offers the idea of a technology that assists language learning by listening to the target language from native speakers during a treasure hunt game. Above all, the focus is on cooperation, as riddles have to be solved together by the tandem team.