Auflistung Workshopband MuC 2019 nach Titel
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- Workshopbeitrag12. Workshop Be-greifbare Interaktion(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Rossmy, Beat; Rothe, Sylvia; Schäfer, Philip; Droste, Michael; Israel, Johann HabakukBe-greifbare Interaktion vollzieht sich im Wesentlichen über die Manipulation physischer Objekte und durch den Einsatz des eigenen Körpers. Sie bezieht damit die Umgebung und den physischen Nutzungskontext in viel stärkerer Weise ein als rein grafische oder sprachbasierte Schnittstellen zur Steuerung von Mensch-Computer-Systemen. Die vielfältigen Möglichkeiten, Sensoren und Computersysteme in die Umwelt und ihre Gegenstände zu integrieren, bietet einen großen Gestaltungsspielraum. Das Forschungsfeld der »Be-greifbaren Interaktion« (Tangible Interaction) untersucht diesen Spielraum wissenschaftlich und praktisch, um sinnvolle und menschengerechte Anwendungen zu ermöglichen. Die Fachgruppe »Be-greifbare Interaktion« des GIFachbereichs Mensch-Computer-Interaktion bietet in ihrem gleichnamigen Workshop ein Forum zur Präsentation des wissenschaftlichen Diskurses und der interdisziplinären Auseinandersetzung mit den neuesten Entwicklungen und Forschungsergebnissen in diesem Forschungsfeld. Die Beitragsformen reichen dabei über theoretische, kritische und zukunftsweisende Reflexionen, bis hin zu gestalterischen Arbeiten und Studien, Berichte praktischer Umsetzungen und Systemdemonstrationen. Der Workshop öffnet die Diskussion für ein breiteres Fachpublikum, wobei aktuelle Entwicklungen und Fragestellungen offengelegt und neue Impulse für das Forschungsgebiet geschaffen werden.
- Workshopbeitrag5. Usable Security und Privacy Workshop(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Lo Iacono, Luigi; Schmitt, Hartmut; Polst, Svenja; Heinemann, AndreasIn Fortführung zu den erfolgreichen „Usable Security und Pri-vacy“ Workshops der vergangenen vier Jahre, sollen in einem fünften ganztätigen wissenschaftlichen Workshop auf der Mensch und Computer 2019 sechs bis acht Arbeiten auf dem Gebiet Usable Security und Privacy in Kurzpräsentationen vorgestellt und diskutiert werden. Vorgesehen sind Beiträge aus Forschung und Praxis, die neue Ansätze aber auch praxisrelevante Lösungen zur nutzerzentrierten Entwicklung und Ausgestaltung von digitalen Schutzmechanismen thematisieren. Mit dem Workshop soll das etablierte Forum fortgeführt und weiterentwickelt werden, in dem sich Experten aus unterschiedlichen Domänen, z. B. dem Usability-Engineering und Security-Engineering, transdisziplinär austauschen können. Der Workshop wird von den Organisatoren als klassischer wissenschaftlicher Workshop ausgestaltet. Ein Programmkomitee bewertet die Einreichungen und wählt daraus die zur Präsentation akzeptierten Beiträge aus. Diese werden zudem in den Proceedings der Mensch und Computer 2019 veröffentlicht.
- Workshopbeitrag6. Workshop Mensch-Maschine-Interaktion in sicherheitskritischen Systemen(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Reuter, Christian; Mentler, Tilo; Nestler, Simon; Geisler, Stefan; Herczeg, Michael; Ludwig, Thomas; Pottebaum, Jens; Kaufhold, Marc-AndréIm Zentrum dieses Workshops stehen Erkenntnisse zur Mensch-Computer-Interaktion in sicherheitskritischen Anwen-dungsgebieten. Da in solchen Feldern – etwa Katastrophenma-nagement, Verkehr, Produktion oder Medizin – immer häufiger MCI stattfindet, sind viele wissenschaftliche Gebiete, unter an-derem die Informatik, zunehmend gefragt. Die Herausforderung besteht darin, bestehende Ansätze und Methoden zu diskutie-ren, anzupassen und innovative Lösungsansätze zu entwickeln.
- Workshopbeitrag8th Workshop Automotive HMIs: UI Research in the Age of New Digital Realities(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Riener, Andreas; Geisler, Stefan; Pfleging, Bastian; von Sawitzky, Tamara; Detjen, HenrikEven though many aspects of automated driving have not yet become reality, many human factors issues have already been investigated. However, recent discussions revealed common misconceptions in both research and society about vehicle automation and the levels of automation levels. This might be due to the fact that automated driving functions are misnamed (cf. Autopilot) and that vehicles integrate functions at different automation levels (L1 lane keeping assistant, L2/L3 traffic jam assist, L4 valet parking). The user interface is one of the most critical issues in the interaction between humans and vehicles – and diverging mental models might be a major challenge here. Today’s (manual) vehicles are ill-suited for appropriate HMI testing for automated vehicles. Instead, virtual or mixed reality might be a much better playground to test new interaction concepts in an automated driving setting. In this workshop – motivated by the conference theme – we will look into the potential of new digital realities for concepts, visualizations, and experiments in the car, e. g., by replacing all the windows with displays or transferring the entire environment into a VR world. We are further interested in discussing novel forms of interaction (speech, gestures, gaze-based interaction) and information displays to support the driver/passenger.
- WorkshopbeitragAdaptive Dark Mode: Investigating Text and Transparency of Windshield Display Content for Automated Driving(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Riegler, Andreas; Riener, Andreas; Holzmann, ClemensWindshield displays are a promising technology for automotive application. In combination with the emergence of highly automated vehicles, chances are that work-related activities will become more popular on the daily commute to and from work. While windshield displays can show content relevant for non-driving related activities, little information is available on how potential users would utilize these displays in terms of text and background color as well as transparency usage. In this paper, we present the results of two user studies (pilot study: N = 10, main study: N = 20) addressing this issue. Findings from quantitative measurements and qualitative pre-/post study surveys and interviews suggest a strong preference for the chat window being located on the driver side presented in dark mode with adaptive background transparency levels based on the luminance of the outside environment.
- WorkshopbeitragAdjusting AR-Workflows of Care Tasks: Experiences from an Initial Study(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Janssen, Marc; Prilla, MichaelProfessional caregivers need to adhere to standards when treating their patients in order to ensure a certain level of quality and hygiene. Whenever standards are refined or changed, caregivers must keep pace with them. However, these standards are interpreted differently by care providers and also offer degrees of freedom which enable caregivers to adapt them in certain situations and according to their own experience and practice. Workflows are a useful tool to define, share and execute standards correctly. In this paper we investigate the possibility to adjust workflows with our Care Lenses, an Augmented Reality based tool, which can be used by caregivers during the execution of care tasks and which supports them with guidance regarding standards. We show how care practice influences the development of technical support for workflows and what kind of advantages the possibility of adjustments grants to workflows and the integration into practice.
- WorkshopbeitragThe Airborne Instruments nUFO – a Movement Based Musical Instrument(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Hoelzl, Hannes; Han, Isak; de Campo, AlbertoThe Airborne Instruments nUFO – NonTrivial UFO – is a new Digital Musical Instrument (DMI) that is designed to allow the musician completely free movement of the interactor object in space (airborne). Non-triviality (after H. v. Foerster) is mainly implemented through synthesis processes with a rich “inner life”, i.e. apparently intrinsic behavior, more akin to synthetic creatures than conventional instruments. The innovative Influx parameter mapping allows for a rich interaction with these processes with little or no training, making it suitable both for beginners that are enabled to create highly immersive sound worlds, and for experienced musicians in search for radically new physical approaches to digital synthesis.
- WorkshopbeitragAkzeptanzrisiken in der Mensch-Roboter-Interaktion - Nutzerzentrierte Erhebung von ethischen, rechtlichen und sozialen Implikationen (ELSI) am Beispiel einer Roboterplattform für Kinder mit eingeschränkten sozio-emotionalen Fähigkeiten(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Simon, Martina; Strehler, Martin; Kirst, Simone; Schmitt-Rüth, Stephanie; Lang, NadineDer Einbezug ethischer, sozialer und rechtlicher Aspekte (ELSI) stellt inzwischen eine feste Größe für die Entwicklung von Mensch-Roboter-Interaktionssystemen dar, da sie einen zentralen Beitrag zur Akzeptanz solcher Systeme durch die Nutzer und damit eine erfolgreiche Implementierung leisten. Der vorliegende Beitrag zeigt am Beispiel des Forschungsprojekts »ERIK«, wie ethische, soziale und rechtliche Aspekte und Akzeptanzrisiken im Rahmen von Akzeptanz-Risiko-Workshops nutzerzentriert erhoben wurden und wie deren Bewertung im Rahmen eines Online-Fragebogens erfolgte. Durch die Vorgehensweise konnten ethische, soziale und rechtliche Aspekte mit hohem, mittlerem und niedrigem Akzeptanzrisiko seitens der potentiellen Nutzer identifiziert werden, die nun in der weiteren Entwicklung des Forschungsprojekts berücksichtigt und in den Evaluationsprozess einbezogen werden können.
- WorkshopbeitragAnalyzing the Communication between the Public Safety Authorities and the Population in Crisis Situations(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Dzubenko, Katharina; Nestler, SimonThe effective and efficient use of communication technologies be-tween the public safety authorities and the population is essential for coping with crisis situations. Therefore, the aim of this work is to examine the means of communication which are used by the public safety authorities in Germany. A survey among the relief workers was planned, conducted and analyzed on the basis of a custom questionnaire. The evaluation of the results revealed that the public safety authorities mainly use traditional media such as radio or the daily newspaper to communicate with the population in crisis situations. In the future, the communication between public safety authorities and the population will benefit from bi-directional communication channels, and thus the population’s feedback will improve crisis communication. At the moment, so-cial media is the best solution to reach this goal and to bidirectionally communicate with the population in crisis situations. It can be assumed that social media interactions only take place if these communication channels have established themselves in everyday life between the public security authorities and the population; in addition, the reliability of the technology must be stable so that those affected in a crisis situation can expect that the use of the medium helps them to successfully manage the crisis situation.
- WorkshopbeitragApplication Scenarios for 3D-Printed Organ Models for Collaboration in VR & AR(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Muender, Thomas; Reinschluessel, Anke; Zargham, Nima; Döring, Tanja; Wenig, Dirk; Malaka, Rainer; Fischer, Roland; Zachmann, Gabriel; Schumann, Christian; Kraft, Valentin; Schenk, Andrea; Uslar, Verena; Weyhe, Dirk; Nopper, Hans; Lück, ThomasMedical software for computer-assisted surgery often solely supports one phase of the surgical process, e.g., surgery planning. This paper describes a concept for a system, which can be seamlessly used in the preoperative planning phase, in the intraoperative phase for viewing the planning data, as well as for training and education. A combination of virtual and augmented reality with a multi-user functionality will support the three phases. 3D-printed organ models will be used as interaction devices for more intuitive interaction with the visual data and for educating future surgeons. We present the three application scenarios for this concept in detail and discuss the research opportunities.