Auflistung i-com Band 13 (2014) Heft 2 nach Erscheinungsdatum
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- KonferenzbeitragErfolgsmessung von Enterprise Social Software: Wer? Was? Wie?(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Herzog, Christian; Richter, Alexander; Hoppe, Uwe; Koch, Michael
- KonferenzbeitragCollaborative elaboration of early innovation ideas(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Kipp, Philipp; Bittner, Eva; Bretschneider, Ulrich; Marco, JanWeb-based innovation platforms (WBIP) are common tools for the integration of customers and other external stakeholders into the product and service innovation processes of companies. WBIP of many large companies are very successful in generating many ideas. This leads to WBIP operators drowning in lots of possibly creative and high potential ideas, which are difficult to screen. Therefore, this paper suggests a collaboration process allowing customers to participate collaboratively in the elaboration of self-selected ideas. The collaboration process has been developed following the collaboration process design approach and was designed to be implemented on WBIP.
- KonferenzbeitragReflektion der wissenschaftlichen Nutzenbetrachtung von Social Software(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Meske, Christian; Stieglitz, StefanAfter the widespread of social media for private purposes within the last years, companies also started to explore the potential benefits of professional social software usage by focusing on customer interaction (e.g. via Facebook or Twitter) as well as on company-internal purposes (e.g. via Wikis, Blogs, etc.). In this article, we review and reflect the status quo of the scientific discussion of potential benefits that are induced by social software. We show, that the measurement of the added value of social software is difficult to perform and yet of high importance for practice as well as science.
- KonferenzbeitragNutzergenerierte Reisewarnungen auf Twitter: Eine Explorative Analyse(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Noyen, Kay; Wortmann, FelixOnline platform Twitter, has been recognized by international foreign offices as an outlet for travel warning. This new channel of information allows for the creation of applications that bring current and high quality travel risk information to the mainstream. Our explorative research aims at investigating the role of the information source and target audience of such an application. The results of our analysis show no substantial evidence that user-generated travel risk information would be per se unsuitable as an information source. Further, our analysis revealed that frequent travelers might be of special interest as a target group for the application.
- KonferenzbeitragCSCW & Social Computing(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Prinz, Wolfgang; Richter, Alexander
- KonferenzbeitragTangicons: Ein be-greifbares Lernspiel mit kognitiven, motorischen und sozialen Aktivitäten/Tangicons: A Tangible Educational Game with Cognitive, Motor and Social Activities(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Winkler, Thomas; Scharf, Florian; Hahn, Claudia; Wolters, Christian; Herczeg, MichaelDieser Beitrag diskutiert das Konzept der Tangicons, einem nicht-kompetitiven Lernspiel mit be-greifbaren Programmierbausteinen. Tangicons wurden in einem gemeinsamen Designprozess mit Kindern entwickelt. Ziel ist es, Kinder im Vor- und Grundschulalter in einer gemeinsamen Lernsituation mit logisch-abstrakten Problemstellungen zu konfrontieren, während sie fein- und grobmotorisch Handeln. Das Konzept, welches über drei Systemgenerationen in den letzten Jahren entwickelt worden ist, wird im Beitrag in der Forschung verortet, auf zeitgemäße pädagogische Ansätze bezogen und am Beispiel eines Spiels der dritten Systemgeneration erläutert. In Evaluationen gewonnene Erfahrungen und Erkenntnisse münden in einem Fazit. Abschließend werden Fragen für weitere Untersuchungen benannt.
- KonferenzbeitragNutzerzentrierte Produktentwicklung im interdisziplinären Team(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Endmann, AnjaKreative Lösungen entstehen nur in Ausnahmefällen durch Zufall oder durch „Heureka“-Momente einer einzelnen Person. Doch wie können Ideen und Konzepte entsprechend der Nutzerbedürfnisse, aber auch in Abhängigkeit der technischen Machbarkeit und Wirtschaftlichkeit kostengünstig agil entwickelt werden? Innovation bei gleichzeitiger Senkung der Entwicklungskosten und -zeit kann durch zwei Aspekte erzielt werden: 1. die kontinuierliche Einbeziehung des Nutzers über den gesamten Entwicklungsprozess und 2. durch ein interdisziplinäres Projektteam, das über alle Phasen des Projektes zusammenarbeitet. Nur so lässt sich ein gemeinsames Verständnis für die Nutzer und deren Problemstellungen aufbauen sowie die Entwicklung einer innovativen, technisch realisierbaren, wirtschaftlichen und den Nutzerbedürfnissen entsprechende Lösungen realisieren. Der nachfolgende Artikel beschreibt anhand eines Praxisbeispiels, wie eine interdisziplinäre Zusammenarbeit im Kontext einer nutzerzentrierten agilen Produktentwicklung funktionieren kann.
- KonferenzbeitragEinfluss von Layout-Prinzipien auf die ästhetische Wahrnehmung von Web-Seiten(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Schrepp, MartinA well investigated effect is the dependency between perceived usability and perceived aesthetics of products. Several studies show that aesthetically pleasing products are also perceived as highly usable. Aesthetic design is thus important for the success of a product. For designers it is essential to understand how concrete design decisions influence perceived aesthetics. Several well-known design heuristics guide designers in their decisions. We investigate heuristics for creating the layout, i.e. the positioning of UI elements on the screen. We study several heuristics to find out if they indeed influence the aesthetic perception of users. In addition, the relative strength of this influence is also investigated. For the study several variants of eight web sites were constructed that vary systematically concerning the investigated heuristics. Participants were asked to rank the variants concerning aesthetic impression. A conjoint analysis was used to analyze the results. From a methodological point of view the study shows that design principles can easily be derived by systematical variation of screen variants and a conjoint analysis. From the investigated screens a number of quite concrete suggestions concerning the optimal layout of screens could be derived. These suggestions can help designers in their daily work to make the right decisions to create an aesthetically pleasing layout.
- KonferenzbeitragIntranets für den Praxiseinsatz(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Wendland, Karsten; Gumm, Dorina; Hillen, MeikeDas Intranet-Projekt der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Frankfurt am Main hat Modellcharakter für die Branche und ist von Klinikdirektoren und Klinik- CIOs zu einem der „5 IT-Schlüsselthemen des Jahres 2014“ gewählt worden. Zentrale Merkmale des Intranets sind sein streng Use Case-basierter Ansatz und der konsequente Einsatz von Open-Source-Technologien. Die Vorgehensweise ist partizipativ angelegt, greift Beiträge verschiedener Disziplinen auf und bearbeitet Widersprüche dort, wo sie auftreten. Derzeit wird die Vorgehensweise in drei fortführenden Modellprojekten unter den Strukturen von Klinik-Verbunden erprobt.
- KonferenzbeitragGestaltung von Mitfahrsystemen für ältere Erwachsene(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Meurer, Johanna; Stein, Martin; Wulf, Volker; Rohde, MarkusMotivated by rising global energy demands and a growing awareness of the scarcity of natural resources sustainable mobility concepts are demanded as much as never before. One solution is offered by ridesharing concepts, realized with ICT supported mobile interaction systems. Current systems already address issues of comfort or efficiency and thus refer to mobility widely in functional terms of transport, moving people from one place to another. However, ridesharing is in its basic conception an interactive cooperation between at least two persons negotiating a shared ride. We argue in this paper for the necessary of a praxis-based perspective on ridesharing in order to explore the interactive mechanisms people refer to in ridesharing situations. We will show that a phenomenological inquiry provides added value in understanding practical challenges in ridesharing contexts, and identifying methods used to address practical challenges that can provide new starting points for design.