Auflistung nach Schlagwort "Assessment"
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- Workshopbeitrag1st InternationalWorkshop on Augmenting Usability Evaluation(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Meixner, Gerrit; Dahm, MarkusThe aim of the workshop is to collect, share and discuss approaches that support and extend the (semi-)automatic evaluation of (complex) interactive system applications with a focus on the user interface. Augmenting and supporting usability evaluation can refer to different channels and techniques: GUIs, Voice UIs, Tangible UIs, etc. After a short introduction to the workshop, an invited speaker will give a keynote presentation on an approach to augmenting usability evaluations. This will be followed by presentations from the authors of the accepted workshop papers. We expect relevant contributions from computer scientists, designers, data and AI experts, psychologists, etc. The aim of the workshop is to create a heterogeneous community for future information exchange.
- KonferenzbeitragAssessment of AI literacy – Development and testing of a customizable set ofitems(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Faust, Anna; Dröge, Martin; Odebrecht, CarolinIn this paper, we argue that there are two types of learners who seek to build AI literacy. However, recent studies that provide questionnaires to assess AI literacy seem suitable for one type of learners only. Based on previous literature, we generated items that also addresses the second type of learners. The items can be adapted to the needs of diverse fields. Further, in the following pages, we give insights in the preliminary result of evaluating AI literacy based on these items in the beginning of a course in summer term 2023. Results suggest, that students have very limited AI knowledge in the beginning of the course and lack a linkage of their knowledge.
- KonferenzbeitragDigitalisierung von Analyse- und Auswertungsstrukturen im Kontext schulischer Wettbewerbsszenarien(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Funke, Florian; Hofmann, SvenIm Rahmen des Mathematik-Wettbewerbs Run For Numbers nehmen Schülerinnen und Schüler an Schulen in den Bundesländern Sachsen, Thüringen und Brandenburg halbjährlich teil, um ihre mathematischen Fähigkeiten und Fertigkeiten zu testen. Mit Hilfe des siebenminütigen Speed-Tests soll ein möglichst umfassendes Bild des aktuellen Lernstands erfasst werden. Im folgenden Artikel werden die umgesetzten Maßnahmen zur Digitalisierung der Auswertung und Analyse der Wettbewerbsdaten sowie dabei eingesetzte Kenngrößen, Maße und Normen beschrieben. Es wird ebenso dargestellt, inwieweit die Verständlichkeit der Werte für Lernende und Lehrende im schulischen Kontext sichergestellt wird und welche Darstellungsformen und Formulierungen eingesetzt werden.
- ZeitschriftenartikelE-Assessment(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 3, 2009) Laumer, Sven; Stetten, Alexander; Eckhardt, Andreas
- TextdokumentEPEPLA Workshop on E-Portfolios Evolution Powered by Language Analysis(Proceedings of DELFI Workshops 2024, 2024) Libbrecht, Paul; Hoeppner, Kristina; Rebholz, Sandra; Mueller, WolfgangThe practice of students creating ePortfolios has been experienced as an effective means of students proving their individual knowledge and competencies by creating digital works that can be shared. This practice has been used for decades and has allowed many students to create study-relevant work and document these in E-Portfolios. Teachers, recruitment actors and fellow learners have enjoyed the possibility to perceive the learning and the relevant knowledge by reviewing E-Portfolios. Artificial intelligence empowers the reviewers of the work by providing powerful techniques that inform the many dimensions of the texts and can support the review and the creation of additional learning evidence. The Workshop ‘E-Portfolios Evolution Powered by Language Analysis’ has surfed this wave and provided a panorama of current techniques of employing machine-learning and large language model technology that support the pedagogical practice of e-portfolios to demonstrate student learning activity.
- KonferenzbeitragFacing the Challenge: Evaluation of Serious Games / Herausforderung Serious Games: Evaluation von Spielen mit Lerncharakter(i-com: Vol. 12, No. 2, 2013) Hauser, Franziska; Leich, Annika; Schiffer, KerstinDiese Arbeit gibt einen Überblick über den aktuellen Forschungsstand im Bereich der Serious Games. Wir behandeln Fragen und Probleme bezüglich des Konzepts von Serious Games - Spiele, die den Anspruch haben, mehr zu sein, als bloße Unterhaltung und Wissen auf spielerische Art und Weise vermitteln möchten. Wir präsentieren Anwendungsgebiete wie Militär, Gesundheit oder Bildung sowie neueste Trends. Zudem werden positive Auswirkungen auf die persönliche Entwicklung des Spielers aufgezeigt. Aufgrund mangelnder empirischer Belege zur Wirksamkeit derartiger Spieler präsentieren wir eine Auswahl vielversprechender Ansätze zur Gestaltung und Evaluation. Zusammenfassend werden mehr wissenschaftliche Untersuchungen zur Effektivität von Serious Games benötigt, deren Durchführung bereits zu Beginn des Design- und Entwicklungsprozesses berücksichtigt werden sollte.
- ZeitschriftenartikelIs it Worth the Effort?(Business & Information Systems Engineering: Vol. 59, No. 2, 2017) Meier, Christian; Kundisch, Dennis; Willeke, JochenThe adequate consideration of resource interactions among IS projects is a challenging but important requirement within IS project portfolio selection. However, the literature does not mention any potential techniques for the identification and assessment of resource interactions. Moreover, the literature has so far neglected the question of the trade-off between time and effort invested in identifying and evaluating resource interactions caused by resource sharing among projects, compared to the benefits derived from this procedure. Hence, the paper’s contribution is twofold. First, a technique to support the identification and evaluation of potentially economically relevant resource interactions is suggested. Second, the paper proposes a decision model that allows to calculate a theoretical upper bound for the amount of effort that should be invested in improving estimates for identified interactions as part of the portfolio planning process.
- WorkshopbeitragMedizinische Prüfungsleistungen auf iPads erheben: studentische Akzeptanz(Mensch & Computer 2012: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Schmitz, Felix M.; Gaunt, Kevin; Zimmermann, Philippe G.Elektronische Checklisten auf Apple iPads haben sich zur Fremdbeurteilung studentischer Leistungen an praktischen medizinischen Prüfungen (OSCEs) als qualitätssteigerndes und von den Endnutzern (Prüfern) sehr gut akzeptiertes Instrument erwiesen. Die vorliegenden Studie zeigt, dass auch die Geprüften (Medizinstudierenden) die elektronische Erfassung ihrer Leistungen generell akzeptieren: Die Befragten (N = 50) evaluierten die digitale Lösung gleich gut wie die bisher eingesetzten Papierchecklisten. Hinsichtlich der korrekten Benutzung der elektronischen Lösung sprechen die Studierenden ihren Experten aber eine geringere Kompetenz zu.
- KonferenzbeitragSerious Gaming in Augmented Reality using HMDs for Assessment of Upper Extremity Motor Dysfunctions(i-com: Vol. 15, No. 2, 2016) Cidota, Marina A.; Lukosch, Stephan G.; Dezentje, Paul; Bank, Paulina J. M.; Lukosch, Heide K.; Clifford, Rory M. S.For a better understanding of how different disorders affect motor function, a uniform, standardized and objective evaluation is a desirable goal for the clinical community. We explore the potential of Augmented Reality (AR) combined with serious gaming and free hand tracking to facilitate objective, cost-effective and patient-friendly methods for evaluation of upper extremity motor dysfunction in different patient groups. In this paper, we describe the design process of the game and the system architecture of the AR framework to meet these requirements. Furthermore, we report our findings from two pilot studies we conducted with healthy people aged over 50. First, we present a usability study (= 5) on three different modalities of visual feedback for natural hand interaction with AR objects (i. e., no augmented hand, partial augmented hand and a full augmented hand model). The results show that a virtual representation of the fingertips or hand improves the usability of natural hand interaction. Secondly, a study about game engagement is presented. The results of this experiment ( = 8) show that there might be potential for engagement, but usability needs to be improved before it can emerge.
- TextdokumentSoftware-basierte Prozessunterstützung für lebenswertes Altern(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2017 - Die Spannung zwischen dem Prozess und den Mensch im Projekt, 2017) Chroust, GerhardAktives und gesundes Altern ist die große und wachsende Herausforderung unserer Zeit. Die nachlassenden Fähigkeiten alternder Menschen bei der Ausführung einfacher und/oder komplexer Prozesse machen die Kompensation durch Computertechnologie möglich und notwendig. Durch eine Darstellung der notwendigen Prozesse in detaillierten Prozessmodellen kombiniert mit einem darauf abgestimmten Modell-Interpretierer, analog zur Software-Entwicklung, können alternde Menschen an notwendige Aktivitäten erinnert und bei deren Durchführung unterstützt werden. Neben der Verbesserung der Effizienz und Qualität dieser Unterstützung wird das Betreuungspersonal auch entlastet und gewinnt so Zeit für die menschlich wichtige Kommunion und Zuwendung. Der Beitrag diskutiert aus der Sicht des gesunden Alterns die wesentlichen Unterschiede zur Software-Entwicklung, aber auch die emotionelle Akzeptanzprobleme bei der Implementierung.