Auflistung nach Schlagwort "Constructive Alignment"
1 - 4 von 4
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- TextdokumentDigitalisierte Hochschuldidaktik: Qualitätssicherung von Prüfungen mit dem E-Assessment-Literacy-Tool EAs.LiT(Bildungsräume 2017, 2017) Thor, Andreas; Pengel, Norbert; Wollersheim, Heinz-WernerDie Formulierung von Learning Outcomes und deren Transparenz gegenüber Studierenden ist Grundlage für eigenverantwortliche Lernprozesse und kompetenzorientierte Prüfungen (Constructive Alignment). Das in diesem Beitrag präsentierte E-Assessment-Literacy-Tool (EAs.LiT) unterstützt hochschuldidaktisch fundiert bei der Formulierung von Learning Outcomes, der darauf basierenden Erstellung und Begutachtung von Aufgaben sowie der kriterienbasierten semi-automatischen Zusammenstellung gleichwertiger E-Prüfungen.
- TextdokumentGame-based Learning: Acquiring Supply Chain Management Skills Through Playing Computer Games(INFORMATIK 2021, 2021) Ganske, Michael; Meißner, Katherina; Rieck, JuliaComputer games can support university teaching by promoting strategic, planning, and networked thinking. Especially in supply chain management, many processes require coordination, effects of actions need to be predicted, and decisions are made under time pressure. A structured and analytical approach is therefore of great importance, which is particularly promoted by playing computer games. We demonstrate the use of Rise of Industry to deepen students’ understanding of supply chain management, covering logistics and production control as well as interactions and interdependencies between the components of supply chains. Using Constructive Alignment, we define intended learning outcomes and activities of a computer game-based learning course and derive requirements for selecting and adapting a computer game. Evaluating a three-day seminar, we find that students were able to apply prior knowledge to the game world and improve their decision making while experiencing the immediate economic and ecological impacts of their actions through the game.
- KonferenzbeitragEine Neuausrichtung universitären Lehrens, Prüfens und Zertifizierens im digitalen Zeitalter(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Tillmann, Alexander; Eichhorn, Michael; Weiß, David; Bajrami, Elvir; Rizzo, AngelaDie formale Anerkennung informell bzw. non-formal erworbener Kompetenzen stellt eine zentrale Herausforderung für den Prozess des lebenslangen Lernens unter den Bedingungen der digitalen Transformation dar. Der Beitrag beschreibt zunächst aus der Perspektive von Informatik-Studierenden die Schwächen aktueller Studiengänge hinsichtlich der Integration außeruniversitär erworbener Kompetenzen. Entlang des Constructive Alignment-Ansatzes werden anschließend Möglichkeiten einer Neuausrichtung hochschuldidaktischer Lehre diskutiert, die auch außerhalb formaler Studiengänge erworbene Kompetenzen stärker berücksichtigt. Die Umsetzung dieser Neuausrichtung wird dabei am Beispiel eines Vertiefungs-Moduls im Masterstudiengang Informatik vorgestellt und diskutiert.
- Conference paperSupporting Constructive Alignment: Visualization of the Alignment of Teaching Goals and Developed Assignments(Proceedings of DELFI 2024, 2024) Azaiz, Imen; Strickroth, SvenIn higher education, aligning educators’ goals with students’ diverse needs is a major challenge, especially in large classes that make it difficult for educators to monitor students’ progress. This paper introduces a novel approach grounded in constructive alignment principles, enhancing the integration of learning objectives and competency models. By aligning teaching goals and developed assignments, our approach fosters deep insights, enabling adaptive teaching and promoting differentiated learning activities. It demonstrates whether assignments comprehensively cover the course’s learning objectives based on assignment annotations. This comprehensive alignment analysis provides a comprehensive overview, aiding educators in developing assignments that match the learning objectives and in planning targeted interventions to support students. The feasibility of the general approach was tested using data from an introductory computer science course.