Auflistung nach Schlagwort "Human Centered Design"
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- KonferenzbeitragDevelopment and Evaluation of Video Instructions for a Cross-generational AAL Tablet Application(i-com: Vol. 15, No. 1, 2016) Benz, Roman; Brucks, Martin; Sengpiel, MichaelIt is challenging to design a sufficiently complex user interface that is universally usable. Striking differences between younger and older users, based on age and cohort effects, demand suitable design compromises with an effective combination of user interface and instructional design. This paper describes such a design compromise with a focus on video instruction for an AAL application designed to maintain and expand cross-generational social support networks. To estimate its effectiveness, 30 younger (M = 26 years) and 31 older (M = 68 years) participants were split in two groups: Both solved the same 16 tasks with the same AAL application, yet the experimental group received a short video instruction before the tasks and the control group did not. Results show that both age groups rated the video instruction as useful and did benefit from it – older users’ effectiveness improved even to the level of younger users. It can be concluded that the effective combination of user interface and instructional design played a central role towards universal usability and that early integration of instructional design into the human centered design process improved its efficiency.
- TextdokumentEinführung eines Rahmenwerks zur Etablierung eines nutzerorientierten Vorgehens in Marketing-Projekten der adidas Group(Tagungsband UP12, 2012) Grudno, Lucie; Glomann, LeoBeim Sportartikelhersteller adidas Group geht der Vertriebstrend seit Jahren weg vom reinen Großhandelsgeschäft hin zum Einzelhandel und Direktverkauf. Der Endverbraucher rückt somit in allen Vertriebs- und Marketingkanälen immer weiter ins Zentrum – statt dem Produkt steht jetzt der Konsument strategisch im Fokus. Diese Ausrichtung prägt die Unternehmenskommunikation und -Interaktion in höchstem Maße. Neben klassischen Berührungspunkten mit dem Konsumenten, wie die werbliche Ansprache am Point of Sale, die medialen Präsenz auf sportlichen Großereignissen oder im Kundensupport wird die Nutzung von digitalen Kanälen immer wichtiger. Um die Bedürfnisse der Konsumenten im digitalen Marketingkontext herauszufinden und um Lösungen anbieten zu können, existiert seit September 2010 ein dediziertes User Experience (UX) Team in der adidas Group IT. Im Zentrum der Tätigkeiten des UXTeams steht ein Rahmenwerk mit dem Ziel, im Marketing ein nutzerorientiertes Vorgehen erfolgreich umzusetzen. Der folgende Beitrag geht insbesondere auf den Inhalt und den Zweck dieses Rahmenwerks ein und möchte folgende Frage beantworten: Wie lässt sich ein nutzerorientiertes Vorgehen unternehmensintern etablieren?
- KonferenzbeitragA Gamification Design Tool to Improve Design Quality(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Grimm, ValentinThis demo features a prototype of a software tool to guide developers through the process of gamification design. It shall improve gameful designs, especially in the scientific community, and make the process of gamification design more accessible for non-experts in the field. The main goal of this first version is to gain user feedback on its usefulness with respect to intuition of use, its documentation capabilities and collaboration.
- ZeitschriftenartikelA Heuristic Checklist for Second Screen Applications(i-com: Vol. 18, No. 1, 2019) Lohmüller, Valentin; Schmaderer, Daniel; Wolff, ChristianThis paper presents domain-specific heuristics for second screen applications and the development of a heuristics checklist to enable a more intuitive and structured application of the created heuristics. The heuristics presented were developed on the basis of Nielsen [12] Ten Usability Heuristics in a research-based approach using specific literature and a focus group. In order to evaluate the quality of the derived checklist, a heuristic evaluation of a second screen application with five users was carried out and its results compared to a user study with 20 participants. This resulted in an average validity of 0.5 and a high completeness of 0.74. The harmonic mean of these values results in an F-measure of 0.6 with an equal weighting. This value speaks for a sufficient validity of the created heuristic checklist in the first iteration.
- WorkshopbeitragHuman Centered Design - Does anybody (take) care?(Mensch und Computer 2020 - Workshopband, 2020) Stein, Elisabeth; Burmester, MichaelDie menschzentrierte Ausrichtung von kleinen und mittleren Unternehmen führt dazu, dass diese wirtschaftlich erfolgreich, an den Bedürfnissen der Menschen orientiert und somit langfristig innovativ sein können. Mit dem Konzept einer Verantwortlichkeit, welche die Menschzentrierung sicherstellt und gestaltet, kann ein konkretes Handlungsinstrument zur Umsetzung geschaffen werden. Mithilfe von qualitativen Interviews wurden Entscheidungstragende aus kleinen und mittleren Unternehmen zur Akzeptanz eines solchen Konzepts befragt sowie Chancen und Herausforderungen diskutiert. Dabei zeigt sich, dass die grundsätzliche Akzeptanz einer Verantwortungsübernahme für die Menschzentrierung gegeben ist. Identifizierte Herausforderungen sind folgende Themenbereiche: Change Management, Mehrwert der Menschzentrierten Gestaltung, Unternehmenskultur, Organisationsstruktur und Ressourcenmangel. Zudem wurden erste Anforderungen an das Profil eines Human-Centered-Design-Verantwortlichen für die Menschzentrierung formuliert.
- TextdokumentHuman Centered Design für Prozessleitsysteme in der Industrieautomation(Tagungsband UP13, 2013) Hartmann, Peter; Petzold, MaikeDie Nahrungs- und Futtermittelindustrie ist geprägt von höchsten Ansprüchen an Funktionalität und Zuverlässigkeit der Produktionsanlagen. Aufgrund der hohen Komplexität und Individualität einer Anlage ist eine Umstellung der Systeme stets kritisch. Mit komplizierten Fertigungsprozessen und zusätzlichen Ansprüchen an Überwachung und Nachverfolgbarkeit rückt die Benutzerfreundlichkeit der Software immer weiter in den Vordergrund. Um diesen Anforderungen gerecht zu werden, entwickelt die Schulz Systemtechnik GmbH ein Framework zur Projektierung der Prozessleitsysteme von den Produktionsanlagen. Die Entwicklung des Frameworks steht vor der Herausforderung der unterschiedlichen Nutzer und Nutzungskontexte. Bei der Projektierung wird das Framework von Entwicklern genutzt. Hier liegt der Fokus auf effizienten Werkzeugen zur Erstellung und Wartung einer Anlage. Die von dem Projektierer erstellte Endanwendung wird dann von geschulten Experten genutzt, kommt aber auch in Kontakt mit Lieferanten oder Zulieferern, die Teile des Programms ohne Einführung nutzen können müssen. Um den Ansprüchen dieser verschiedenen Nutzergruppen gerecht zu werden, sollte das Human Centered Design (HCD) schon im Entwicklungsprozess verankert sein. An praktischen Beispielen zeigen wir, die bei uns durchgeführten erfolgreichen und auch gescheiterten Ansätze. Mit unseren Erfahrungen wollen wir uns mit anderen Entwicklern und Projektleitern darüber austauschen, welches die für uns effizientesten Werkzeuge sind und worauf bei der Umsetzung geachtet werden muss.
- KonferenzbeitragPerforming Human-Centered Design Process Assessments(Mensch und Computer 2021 - Usability Professionals, 2021) Heimgärtner, RüdigerProcess assessment is a disciplined project-oriented evaluation of an organizational unit’s processes with respect to a process assessment model. In this paper, an approach is presented of how to assess human centered design (HCD) processes. In detail, the standard approach according to ISO 9241-210 and the HCD processes according to ISO 9241-220 are considered. The HCD process assessment model (PAM) is intended for use when performing conformational assessments of the process capability on the development of interactive systems. It was developed in accordance with the requirements of ISO/IEC 33020. HCD has its own process reference model (PRM), which was developed based on the HCD processes defined in ISO 9241-220. The HCD-PAM contains a set of indicators to be considered when interpreting the content of the HCD-PRM. These indicators may also be used when implementing a process improvement program subsequent to an assessment within an organization. The structure and the content of the HCD-PAM is explained, and it is exemplified by a practical example of assessing base practice 6 of the process HCP.3.4.2. Finally, it is indicated, how an assessment of HCD processes should be prepared, executed, and followed up.
- TutorialPut into Practice: Extended Perspectives on Human Centered Design(Mensch und Computer 2024 - Usability Professionals, 2024) Krüger, Anne Elisabeth; Link, JJ; Hagenlocher, Sarah; Piccolo, Anika; Burmester, MichaelUm zu einer nachhaltigen Zukunft beizutragen, gibt es neben Usability und User Experience weitere Themen, die für die Gestaltung interaktiver Systeme wichtig sind. Hier sind Aspekte rund um Ethik, Nachhaltigkeit, Diversität, digitale Transformation und Wohlbefinden zu nennen. Diese Themen scheinen noch nicht ausreichend im menschzentrierten Gestaltungsprozess (DIN EN ISO 9241-210) und assoziierten Methoden adressiert. Im Tutorial wird dort angesetzt, die verschiedenen thematischen Perspektiven gelehrt sowie Potenziale und Hindernisse für deren praktische Anwendung konstatiert.
- ZeitschriftenartikelRequirements and Interaction Patterns for a Novel Interaction Device for Patients in Intensive Care(i-com: Vol. 18, No. 1, 2019) Kordts, Börge; Kopetz, Jan Patrick; Henkel, Adrienne; Schrader, Andreas; Jochems, NicoleIntensive care patients that are weaned from mechanical ventilation are facing substantial physical and psychical stress. Due to the breathing tube, they often cannot voice their basic needs adequately. Possible consequences, amongst other complications, are a prolonged healing process and a delirium. To address this issue and support patient communication in intensive care, we provide a solution tailored to patients that are dealing with limited cognitive and physiological abilities, hindering them to use traditional devices efficiently. For this purpose, we develop a novel interaction device tailored to the special situation of in-bed interaction. In this paper, we present key requirements for the device, which are relevant to the interaction itself as well as possible interaction gestures that may be performed with the device. The basis for this is a human-centered design process consisting of a comprehensive user and context analysis, as well as a requirements analysis. As a result, we identified three categories relevant for the interaction, namely look and feel, sensors, and actuators. The results of the requirement analysis were precise enough to start the actual development process of the device.
- KonferenzbeitragRequirements for a Novel Interaction Device for Patients in Intensive Care(Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Kopetz, Jan Patrick; Kordts, Börge; Henkel, Adrienne; Jochems, NicoleDue to the obstruction of verbal communication, mechanically ventilated patients in intensive care units often cannot impart their basic needs. Possible consequences are a prolonged healing process, delirium, and other complications. To overcome the communication barrier, we provide a specialized solution to support communication in intensive care. Since patients bound to the bed are not able to use traditional devices efficiently, we develop a novel interaction device tailored to the intensive care context. In this paper, we present key requirements for the device, which are relevant to the interaction itself. These requirements resulted from a human-centered design process consisting of two studies, several workshops, and a comprehensive user and context analysis. We identified three categories relevant for the interaction, namely look and feel, sensors and actuators.