Mensch und Computer 2016
Mensch und Computer 2016
Sozial Digital – Gemeinsam auf neuen Wegen
04. bis 07. September 2016 in Aachen
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- KonferenzbeitragA Research Agenda for Managing Uncertainty in Visual Analytics(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Seipp, Karsten; Ochoa, Xavier; Gutiérrez, Francisco; Verbert, KatrienThis paper proposes a research agenda to tackle the challenges of uncertainty in Visual Analytics. We propose a four-pronged strategy that addresses the need of both entities involved, human and computer. It comprises the communication of uncertainty in data and model, the communication of uncertainty regarding user intent and knowledge, human to human information interchange, as well as the definition of suitable, interactive means for conducting this dialogue with precision and ease.
- KonferenzbeitragA User Interface Concept for Context-Aware Recommender Systems(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Hiesel, Patrick; Wörndl, Wolfgang; Braunhofer, Matthias; Herzog, DanielA context-aware recommender system incorporates the knowledge of different contextual factors - such as time or weather information - to improve the item suggestions made to a user. While this provides great benefit to users, it might be hard for them to grasp why certain items are relevant, given the complexity of a context-aware recommender. In this paper, we propose, implement and evaluate a user interface concept that seeks to tackle this challenge. We show how popularity graphs can be used to inform the user about the relevance of items in different contexts and how users perceive different contextual factors given our concept. A user study with 14 participants demonstrates that our concept is valid and appreciated by users.
- KonferenzbeitragAffinitätsdiagramm – Qualitative Auswertung einer FAS-Nutzerstudie(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Klöffel, Christoph; Purucker, Christian; Naujoks, Frederik; Kraft, Ann-KathrinBei der Durchführung von empirischen Nutzerstudien fallen häufig große Mengen qualitativer Daten an, etwa wenn Benutzungstests mit der „Thinking-Aloud“-Methode durchgeführt werden, bei welcher Probanden ihre Bedienhandlungen kommentieren. In der vorliegenden Arbeit wird die Anwendung der Methode des Affinitätsdiagramms am Beispiel eines Nutzertests eines Fahrerassistenzsystems (FAS) dargestellt. Im Rahmen der Studie wurden 590 eigenständige Aussagen erfasst, welche die Eindrücke während der Fahrt mit dem Fahrerassistenzsystem im realen Anwendungsfall widerspiegeln. Diese Aussagen werden mit Hilfe eines Affinitätsdiagramms in die wichtigsten Bedürfnisse der Nutzer kategorisiert und dargestellt. Die bottom-up Kategorisierung mittels eines Affinitätsdiagramms wird mit anderen Klassifikationsmethoden verglichen, welche einen top-down Ansatz verfolgen. Es zeigt sich, dass die Methode des Affinitätsdiagramms gegenüber den top-down Methoden am vorliegenden Datenmaterial zu einer deutlicheren Gleichverteilung der Aussagen über die generierten Kategorien führt als die Einstufung der Aussagen in vorgegebene Kategorien. Zudem können einzelne Themenbereiche detaillierter aufgelöst und betrachtet werden, auch weil die Ebenentiefe bei der Auswertung flexibel angepasst werden kann. Die Methodik ist darüber hinaus auch auf qualitatives Datenmaterial anderer Themenbereiche anwendbar.
- KonferenzbeitragAge-dependent health data visualizations: a research agenda(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Theis, Sabine; Bröhl, Christina; Rasche, Peter; Wille, Matthias; Schlick, Christopher M.; Mertens, AlexanderWhile current data visualization research is profoundly driven by innovation and technical aspects, the project Tech4Age focusses on the evaluation of human factors in health-related data and information visualization. This workshop paper initially describes the background and motivation of ergonomic health-data visualization research. Subsequently we present planned studies as well as preliminary results from one general and one task-dependent study which we see as basis for generalizable results of ongoing ergonomic health-visualization evaluations. Finally, we present the research design of an evaluation study aiming at general recommendations for the age-differentiated design of health data visualizations.
- KonferenzbeitragAktuelle Ansätze zur Mensch-Computer-Interaktion in sicherheitskritischen Systemen(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Reuter, Christian; Mentler, Tilo; Geisler, Stefan; Herczeg, Michael; Ludwig, Thomas; Pipek, Volkmar; Nestler, Simon; Sautter, Johannes
- WorkshopbeitragAn Explorative Study on Requirements for Ambient Displays Presenting Mood Awareness(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Omran, Hesham; Gross, TomIn face-to-face meetings important information about other team members’ mood can be grasped from facial expressions. In distributed teams this information is missing. Media Spaces connect users in different rooms over distance via audio and video links. While studies on awareness have shown that mutual information—including the mood—improves social interaction, concerns with respect to users’ privacy in the connected rooms are increasing. In this paper we report on a study exploring the design space of ambient displays as means of capturing and presenting mood awareness while preserving present users’ privacy. Our survey (N=19) revealed interesting requirements for the design of ambient displays and shows that the actual mood has a strong influence on the willingness to share one’s mood.
- WorkshopbeitragAnalyse und Konzeption einer Zooming-UI-Calendar-App(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Schulz, Torsten; Hund, Philipp M.; Kindsmüller, Martin ChristofIn diesem Beitrag wird die Analyse und Konzeption einer Kalender-App, die den Zooming-UI-Ansatz in Form eines zoom- und scrollbaren Zeitstrahls zur zentralen Interfacemetapher erhebt, vorgestellt. Die Anforderungen an eine App für Langzeittests „in the wild“ werden aus Prototypen-, Nutzungskontext- und Anwendungsanalysen abgeleitet und in visuellen und technischen Konzepten konkretisiert.
- WorkshopbeitragAnalyse von Gamification Anreizmechanismen für Crowd Worker in Participatory Sensing(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Zentek, Tom; Hoffmann, GretaBasierend auf der prekären Pflegesituation für Menschen mit Demenz (MmD) ist es notwendig neuartige Lösungskonzepte zu entwickeln. MmD zeigen im Krankheitsverlauf Verwirrung, Orientierungslosigkeit, Fehleinschätzung von Risiken oder unkontrolliertes Wanderverhalten. Durch den technologischen Fortschritt ist es möglich geeignete Helfer (Crowd Worker) zu einem Helfernetz (Participatory Sensing) zu verbinden, damit im Notfall geholfen werden kann. Diese Arbeit betrachtet den Einsatz von Anreizmechanismen wie Gamification in diesen Helfernetzen auf Basis einer Literatur- und Marktanalyse und leitet Anforderungen für die Einbindung neuer Helfer und ihre Langzeitmotivation ab.
- KonferenzbeitragAnalyzing Hand Therapy Success in a Web-Based Therapy System(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Elnaggar, Ahmed; Reichardt, DirkAfter an injury, hand therapy should help regaining the full functionality of the hand, wrist and fingers. The application we developed helps a therapist in tracking the success of the therapy. Using the Leap Motion device as a basis, we calculate the individual finger joint angles. A second subsystem measures the angles between the fingers. This data is used to derive a report on the fingers‘ adduction and abduction during the therapy. The third subsystem detects the wrist rotation angles. Three algorithms were designed to detect the patient hand data, which the system feeds it to the three subsystems, the final algorithm max average error is 5.6 degrees, while the average max error is 9.3 degrees. The web-based system is part of a therapy support system, which allows patients to do their exercise at home and record their individual success.
- WorkshopbeitragAnpassung von Contextual Design für den Kontext Demenz(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Huber, Stephan; Preßler, Jan; Hurtienne, JörnDie im Feld etablierten Methoden des Contextual Design eignen sich nicht „out-of-the-box“ für die Nutzergruppe Menschen mit Demenz. In Kooperation mit zwei Praxiseinrichtungen entwickelten wir eine angepasste Version der Methoden und testeten diese anschließend. Wir legen Gründe für die Notwendigkeit der Anpassung dar, stellen die konkreten Änderungen vor und berichten Ergebnisse der Methode.