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Auflistung Mensch und Computer 2024 nach Titel
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- Workshop10. Usable Security und Privacy Workshop – Proposal(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Lo Iacono, Luigi; Schmitt, Hartmut; Feth, Denis; Heinemann, AndreasZiel der zehnten Ausgabe des wissenschaftlichen Workshops "Usable Security und Privacy" auf der Mensch und Computer 2024 ist es, aktuelle Forschungs- und Praxisbeiträge auf diesem Gebiet zu präsentieren und mit den Teilnehmer:innen zu diskutieren. Getreu dem Konferenzmotto "Hybrid Worlds" soll mit dem Workshop ein etabliertes Forum fortgeführt und weiterentwickelt werden, in dem sich Expert:innen, Forscher:innen und Praktiker:innen aus unterschiedlichen Domänen transdisziplinär zum Thema Usable Security und Privacy austauschen können. Das Thema betrifft neben dem Usability- und Security-Engineering unterschiedliche Forschungsgebiete und Berufsfelder, z.~B. Informatik, Ingenieurwissenschaften, Mediengestaltung und Psychologie. Der Workshop richtet sich an interessierte Wissenschaftler:innen aus all diesen Bereichen, aber auch ausdrücklich an Vertreter:innen der Wirtschaft, Industrie und öffentlichen Verwaltung.
- Workshop11. Workshop Mensch-Maschine-Interaktion in sicherheitskritischen Systemen(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Kaufhold, Marc-André; Mentler, Tilo; Nestler, Simon; Reuter, ChristianIm Zentrum dieses Workshops steht die Interaktion von Mensch und Technik in sicherheitskritischen Kontexten. Hierzu zählen Bereiche, die bereits seit Jahrzehnten Gegenstand der Forschung sind (z.B. Prozessführung in Leitwarten), aber auch aktuelle Herausforderungen (z.B. Social Media im Katastrophenschutz). In diesen und vielen weiteren Bereichen gilt, dass sichere Systemzustände nur durch die ganzheitliche Betrachtung von Mensch, Technik und Organisation gewährleistet bzw. schnellstmöglich wieder erreicht werden können. In diesem Zusammenhang ist der Workshop auch der Nutzbarkeit und Akzeptanz von Sicherheitskonzepten sowie einer bewussteren Auseinandersetzung der Nutzenden mit diesem Thema gewidmet.
- Workshop17th Workshop "Be-greifbare Interaktion"(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) van Koningsbruggen, Rosa; Delgado Rodriguez, Sarah; Maierhöfer, Vitus; Waldschütz, Hannes; Youssef, Yara; Kullmann, Max; Nischwitz, LenaTangible interaction centers around the manipulation of physical objects and the usage of our bodies, thus involving the environment and physical context stronger than visual or speech-based interfaces. The wide range of possibilities for integrating sensors and computing systems into the physical environment provides ample design space. The research field of Tangible Interaction investigates this scope, to enable meaningful and human-oriented applications. In this workshop, the German Informatics Society (GI) specialist group “Be-greifbare Interaktion” of the Department of Human-Computer Interaction offers a forum for scientific discourse and interdisciplinary discussion. Contributions range from theoretical, critical and forward-looking reflections, to design work and practical implementations. This year’s theme is “Back to Basics”, exploring how tangibles can be used for learning and how to design for them. The workshop opens the discussion to a broader audience of experts and students, to disclose current developments and generate new impulses for the research field.
- Workshop2nd International Workshop on Co-Creation of Hybrid Interactive Systems for Healthcare(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Weiler, Tim; Müller, Claudia; Struzek, David; Huldtgren, Alina; Klapperich, Holger; Grosskopp, Sabrina; Fischer, Florian; Osterheider, Angela; Gaertner, WandaRecent advancements in data science and AI-driven healthcare technologies are bringing up novel opportunities for innovations, such as personalized medicine, self-diagnostic tools for everyday use, or hybrid healthcare models. However, the development of these technologies often overlooks the perspectives of patients and their families and socio-cultural surroundings, posing significant social, technological, and ethical challenges related to data bias, empowerment or surveillance, respectively. Bringing together interdisciplinary, interprofessional, and intersectoral collaboration in a systematic way seems to be a crucial element for adressing these issues and ensuring the meaningful integration of sensitive data and AI technologies into patient-centred healthcare arrangements. In this workshop, researchers and practitioners from diverse related disciplines, including HCI, AI, social and cultural sciences, healthcare, gerontology, etc., are invited to share their case studies on innovative health technologies and medical AI. Drawing from contextual best practices, as well as challenges and failures, the workshop organizers aim to collectively devise a systematic approach for co-designing and implementing telemedical innovations in real-world healthcare settings.
- Workshop7th International Workshop "Gam-R – Gamification Reloaded"(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Mazarakis, Athanasios; Sailer-Frank, Sabrina; Voit, ThomasThe 7th International Workshop, "Gam-R – Gamification Reloaded," explores gamification and its related concepts, aiming to identify current trends and future directions in the field. Through presentations and interactive sessions, participants will discuss new research, debate emerging concepts, and foster collaborations. In addition, the workshop seeks to foster networking opportunities among researchers and practitioners interested in gamification. It will feature presentations of selected papers followed by interactive sessions designed to facilitate dialogue and knowledge exchange. Accepted papers will be published in the GI Digital Library, ensuring wide dissemination of insights. The workshop’s goals include facilitating knowledge exchange, promoting interdisciplinary discussions, and advancing the application of gamification in various domains. The workshop website, including a full Call for Papers, can be found at https://www.gamification-reloaded.com/ or https://www.gam-r.de/.
- WorkshopABIS 2024 - International Workshop on Personalization and Recommendation(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Neumayr, Thomas; Yigitbas, Enes; Augstein, Mirjam; Herder, Eelco; Stojko, Laura; Strecker, JannisABIS is an international workshop, organized by the SIG on Adaptivity and User Modeling in Interactive Software Systems of the German Gesellschaft für Informatik. For more than 25 years, the ABIS Workshop has been a highly interactive forum for discussing the state of the art in personalization, user modeling, and related areas. ABIS 2024’s focus will be on the topics of personalization and recommendation within the areas of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) (i.e., support of individuals who work organized in groups), Cross-Reality (XR) Interaction (e.g., transitions inside the reality-virtuality continuum), and/or making sense of sensory data for personalization purposes. To discuss such questions, our workshop aims to bring together researchers and practitioners who are interested in the general personalization domain, and/or in our SIG’s current focus. Our goal is to identify current issues and future directions of research and foster future development of the discipline and collaborations.
- WorkshopbeitragActual Versus Attributed Consciousness: Studying AI From a User Perspective(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Hein, Ilka; Ullrich, Daniel; Diefenbach, SarahBesides questions relating to technical implementations, the research field of consciousness in AI should focus on users’ perceptions of conscious technologies. From a UX perspective, not only the actual capabilities of a technology are decisive, but also what users see in it. Moreover, it is important to consider if consciousness attributions to AI are desirable. The position paper highlights upsides and downsides of such attributions and comes to the conclusion that a quandary evolves, which is described using the example of a therapy robot.
- WorkshopAI and Health: Using Digital Twins to Foster Healthy Behavior(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Keppel, Jonas; Ivezić, Dijana; Gruenefeld, Uwe; Lukowicz, Paul; Amft, Oliver; Schneegass, StefanThis workshop brings researchers together to discuss and explore how artificial intelligence (AI) can be used to improve general health. During our workshop at the MuC conference, we will focus on three main areas: developing ethical AI health recommendations, exploring how smart technologies in our homes can influence our health habits, and understanding how different types of feedback can change our health behaviors. The workshop aims to be a space where various research areas meet, encouraging a shared understanding and creating new ways to use AI to encourage healthy living. By focusing on real-world applications of AI and digital twins, we seek to guide our discussions toward strategies that have a direct and positive impact on individual and societal health.
- KonferenzbeitragAI-based Tools in Higher Education: A Comparative Analysis of University Guidelines(Proceedings of Mensch und Computer 2024, 2024) Hofmann, Paula; Brand, Alexa; Späthe, Eva; Lins, Sebastian; Sunyaev, AliIm Bildungswesen werden verstärkt KI-basierte Tools wie ChatGPT eingesetzt. Allerdings sind viele Studierende und Lehrende unsicher, ob, wie und in welchem Maß sie diese Tools im Hochschulkontext einsetzen dürfen. Insgesamt mangelt es in Deutschland an Universitäten an Richtlinien zum Umgang mit KI-basierten Tools. Aus diesem Grund führt diese Studie eine vergleichende Analyse von bereits existierenden Richtlinien durch, um die wichtigsten Empfehlungen für den Umgang zu extrahieren und zu aggregieren. Die Ergebnisse zeigen, dass die Relevanz von Richtlinien hoch ist und dabei insbesondere geklärt werden sollte, unter welchen Bedingungen KI-basierte Tools als Hilfsmittel gelten, welche Verantwortlichkeiten bei den Akteuren liegen und wie Risiken und Herausforderungen begegnet werden können, um u.a. die akademische Integrität sicherzustellen. Die Ergebnisse der Arbeit unterstützen bei der Ableitung und Synthese von Richtlinien im Hochschulkontext.
- BarcampAK Barrierefreiheit | Barrierefreie UX 1: Technologie und Kommunikation(Mensch und Computer 2024 - Usability Professionals, 2024) González Mellídez, Beatriz; Zimmermann, Gottfried; Hohenwalde, Clarissa Elisabeth; Wahl, Michael; Lehmkuhl, Markus; Kreßmann, Alexa; Mohamad, Yehya; Dorp, Ingmar; Stricker, Alexander; Hasenbach, Katharina; Fisseler, Björn; Sieghart, Sabina; Rohles, BjörnKurze Präsentationen mit Diskussion rund um Barrierefreiheit im UX Bereich mit Fokus auf Technologie und Kommunikation: Programmierung, Sprache, KI, Infografiken. Das Ziel des Austauschforum Digitale Barrierefreiheit ist eine Plattform zum Austausch auf Deutsch anzubieten. 1. Kann ChatGPT komplexe wissenschaftsjournalistische Texte verständlich machen? Fehler bei der automatischen Übersetzung mit ChatGPT in einfache Sprache. 2. Digitale Barrierefreiheit im Backend eines Content-Management-Systems (CMS) am Beispiel von TYPO3. 3. Infografiken für ein breiteres Publikum Leitfaden zur Erstellung von barrierefreien Infografiken in SVG-Format. 4. Gebärdensprach-Avatar-Baukasten. (DGS) 5. Digital Accessibility Literacy. Ein Konzept zur Vermittlung digitaler Barrierefreiheit. 6. Digitale Produkte in Leichter Sprache. Zwei Studien zu digitalen Design Pattern mit einem partizipativen Designprozess