Workshopband MuC 2017
Hier finden Sie die Beiträge, die im Workshopband der Mensch und Computer 2016 veröffentlicht wurden.
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Auflistung Workshopband MuC 2017 nach Erscheinungsdatum
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- KonferenzbeitragMethodentransfer von Forschungseinrichtungen in produktionsnahe KMU(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Mucha, HenrikIm ersten Teil dieses Beitrages wird eine Usability-Methodensammlung (Framework) beschrieben. Dieses dient als Werkzeug, um Methodenwissen (Kompetenz zur Planung, Durchführung und Dokumentation von Usability-Methoden) anderen Akteuren im Entwicklungsprozess zugänglich zu machen. Im zweiten Teil wird anhand eines Fallbeispiels beschrieben, wie sich ein auf diesem Framework basierendes Transferprojekt in der Praxis darstellt und welche Implikationen sich aus der Zusammenarbeit von Forschungseinrichtungen und produktionsnahen KMU ergeben. Abschließend fasst der letzte Abschnitt die Beobachtungen zusammen, vergleicht sie mit der Forschungslage und formuliert davon ausgehend Herausforderungen und Chancen.
- KonferenzbeitragHow to Determine the Effectiveness and Efficiency of Coordination and Awareness Support Systems.(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Oemig, Christoph; Gross, TomCoordination and awareness have been research issues for many years. Effortless coordination and effective awareness support have been goals ever since. Yet, measuring the effectiveness and efficiency of these support systems has remained a complex issue leaving researches with the dilemma that achieving either goal requires some kind of measurement. In this paper we introduce our approach that has the goal to determine whether a certain coordination or awareness support system actually improves a user group’s coordination. We demonstrate how a simple interactive task helps to achieve this goal.
- KonferenzbeitragGestenbasiertes Arbeiten mithilfe des Smartphones als sekundäres Gerät(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Meusel, Clemens; Richter, Kristin; Brade, MariusDer allgemeine Wunsch nach effizientem, unterbrechungsfreien Arbeiten trifft insbesondere auf kreativ arbeitende Grafiktablett- oder Stift-Tablet-PC-Nutzer zu. Durch komplexe Interaktionen wird Aufmerksamkeit verlangt - wie bspw. beim Drücken von Tastenkombinationen auf einer zusätzlichen Tastatur. Dadurch wird der Arbeitsfluss unterbrochen. Der vorliegende Beitrag beschreibt einen funktionsfähigen Prototypen, der das Smartphone als sekundäres Eingabegerät neben einem Grafiktablett verwendet, um per Touchinteraktion parallel Befehle einzugeben, die üblicherweise bei Tastatureingabe über Shortcuts aufgerufen werden. Neben Design und Umsetzung werden im Beitrag mögliche Einsatzszenarien skizziert.
- KonferenzbeitragCultural Probes: The best way to go for PD in sensitive research settings? A methodological reflexion(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Schorch, Marén; Müller, Claudia; Meurer, JohannaCultural Probes are widely used as a methodological tool in participatory design (PD) processes. In our contribution, we focus on the use of probes in the sensitive, intimate setting of informal care and discuss their role as one methodological option (or “tool kit”) within a longer, mixed method-process of an international and interdisciplinary PD design project. We state that a carefully designed set of probes and a rather flexible use of them can not only support the understanding of a certain setting and the involved (care) practices for the researchers, but also underlines the involvement of the participants within the co-design-process.
- KonferenzbeitragTangible Coding Board: A Steping Stone to Computing and Fabrication for Children(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Root, Erika; Ananthanarayan, Swamy; Heuten, Wilko; Boll, SusanneComputational thinking is increasingly important in today's world and teaching children this skill is important for their future. Teaching children programming is one way to develop computational thinking skills. HCI researchers have already explored different construction kits for teaching programming to different age groups. But, there is a trade-off between functionality and easy of use for newcomers. In this paper, we present the design of a Tangible Coding Board for children between the ages of 10 to 12 years which could help children to get into fabrication and minimal programming. With our toolkit, children can potentially program sensors and actuators in a tangible way to make their own interactive designs and fabricate personally meaningful artifacts.
- KonferenzbeitragTeachers’ feedback on the end-user development of tangible systems(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Schwartz, Lou; Maquil, Valérie; Moll, Christian; Mayer, HélèneThis paper presents an approach for involving the teacher as end-users in the development of tangible systems for the classroom. The approach makes use of a series of building blocks, a web tool to visually specify and generate XML files, as well as a piece of software automatically generating running applications from these specification files on a tangible tabletop. In October 2016, we have organised a workshop where 37 teachers created new tangible learning activities with the provided tools. In this paper we present the results from a questionnaire we distributed to these teachers, focussing on the usability of the web platform and the utility of the tools for their classroom.
- KonferenzbeitragPromoting Secure Email Communication and Authentication(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Zimmermann, Verena; Henhapl, Birgit; Gerber, Nina; Enzmann, MatthiasNowadays, the possibility to communicate securely is crucial for users in the private as well as in the business context. However, to do so they have to face problems regarding mismatching mental models of encryption and bad usability not only concerning the encryption, but also the authentication process. To solve this problem, we evaluate users’ perception on encryption and authentication schemes in order to (1) derive a process, which is more in line with their expectations and (2) use authentication schemes which provide security but also achieve a high acceptance rate from users. We plan to integrate our findings into a prototypical software in order to evaluate users’ acceptance for our technical approach.
- KonferenzbeitragHuman-Machine Interaction in Care-Education(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Reichold, Johannes; Agrawal, Ankita; Thurlings, Marieke; Cohen, Iris; Weber-Fiori, Barbara; Rölle, Anita; Hassan, Muneeb; Dürr, Maximilian; Pfeil, Ulrike; Pape, Anna-Antonia; Grünert, Gerd; Schmidt, Artur; Pfeil, Markus; Fäßler, Victor; Jauch, Volker; Reiterer, Harald; Winter, Maik; Ertel, Wolfgang; Eberhardt, JörgThe research project ERTRAG, funded by the German Federal Ministry of Education and Research, aims to develop a virtual ergonomics trainer for nursing as well as elderly care education. The trainer supports apprentices conducting the care related motions in an ergonomically correct fashion, thereby helping to prevent work-related health problems such as dorsal pain. The user interface of the ERTRAG system for instruction and feedback adjusts to the individual preferences and needs, as well as to the current cognitive state of the user. This adaptive, highly customizable human-machine interaction fosters effective and long-lasting learning.
- KonferenzbeitragTechnology Probes als Mittel zur Unterstützung der Technik-Aneignung(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Müller, Claudia; Schorch, Marén; Struzek, David; Neumann, MarleenDie partizipative IT-Gestaltung mit älteren Menschen steht vorbesonderen Herausforderungen in der Abbildung innovativer high tech-Anwendungen auf aktuelle Lebensrealitäten. Der vorliegende Text stellt zwei Technology Probes vor, die als Hilfen für die Technikaneignung genutzt werden und Motivation und Lernen bzw. Kompetenzaufbau an und für die Projektteilnahme adressieren.
- KonferenzbeitragPilotstudie: Einsatz von mobilen VR-Anwendungen in gleichmäßig und ruhig bewegten Transportsystemen(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Wienrich, Carolin; Zachoszcz, Martin; Schlippe, Max von; Packhäuser, RichardDiese Pilotstudie evaluiert die Nutzung mobiler VR-Anwendungen in Transportsystemen, die sich gleichmäßig und ruhig bewegen. Auf einer langsamen, ruhigen Autofahrt wurden der Einfluss von Bewegungskräften und Dynamik von 360°-Videos auf das Passagiererleben untersucht. Die Ergebnisse sprechen mehrheitlich für eine sichere Anwendbarkeit. Diskutiert werden die Übertragbarkeit auf ähnliche Transportsysteme sowie mögliche Folgestudien.