Tagungsband MuC 2017
Hier finden Sie die Beiträge, die im Tagungsband der Mensch und Computer 2017 veröffentlicht wurden.
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Auflistung Tagungsband MuC 2017 nach Erscheinungsdatum
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- KonferenzbeitragUser Narratives in Experience Design for a B2B Customer Journey Mapping(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Ludwig, Thomas; Wang, Xiaoyu; Kotthaus, Christoph; Harhues, Simon; Pipek, VolkmarEnterprises are increasingly starting to apply a user-centric perspective in their product and service development processes. This paper uses the concept of customer journey mapping (CJM) to visualize customers’ needs and perceptions throughout all of their relationships with an enterprise to improve development processes. Currently, CJM focuses more on business-to-consumer (B2C) relationships than on business-to-business (B2B) settings. In contrast, we here examine how to conceptualize a CJM template for B2B relationships by researching Bosch Packaging Technology – Business Unit Pharma, a large pharmaceutical packaging company. We employ user narratives from expert interviews, design workshops, and customer interviews/observations to visualize knowledge about customers in a CJM.
- KonferenzbeitragVorwort(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Burghardt, Manuel; Wimmer, Raphael; Wolff, Christian; Womser-Hacker, Christa
- KonferenzbeitragLoci Spheres: A Mobile App Concept Based on the Method of Loci(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Wieland, Jonathan; Müller, Jens; Pfeil, Ulrike; Reiterer, HaraldThe method of loci is a technique to memorize large quantities of information by associating the items to be learned with familiar places (loci). The effectiveness of the technique has been well established, but the initial creation of the loci can be a tedious task. With the aim of supporting flexible learning in situ, we introduce Loci Spheres, a novel concept which facilitates the creation of loci using mobile devices. We present three variants which support the technique to varying degrees: spatial loci (uses spatial input) and panning loci (uses panning) to define and navigate the loci, and no loci (baseline condition), where users have to create the loci within their imagination. In an in-the-wild study we investigated perceived system support, usage behavior, and effectiveness of the three variants. With this work we introduce a novel memorization tool which addresses the potential barrier involved in loci creation and provide a set of four design principles on how to leverage the technique with mobile devices in everyday situations.
- KonferenzbeitragFoot Interaction Concepts to Support Radiological Interventions(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Hatscher, Benjamin; Luz, Maria; Hansen, ChristianDuring neuroradiological interventions, physicians need to interact with medical image data, which cannot be done while the hands are occupied. We propose foot input concepts with one degree of freedom, which matches a common interaction task in the operating room. We conducted a study to compare our concepts in regards to task completion time, subjective workload and user experience. Relative input performed significantly better than absolute or rate-based input. Our findings may enable more effective computer interactions in the operating room and similar domains where the hands are not available.
- WorkshopbeitragZum Zusammenhang von Körperneigung und Affekt(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Brandenburg, StefanKörperliche Bewegung ist der Ausdruck von Emotionen. So wird es in der Theorie der Ur-Affekte (Kafka, 1950) beschrieben. Raab und Kollegen erbrachten bereits empirische Belege für den Zusammenhang von Affekt und Körperbewegung (Raab et al., 2013). Die aktuelle Studie überprüft die Annahme dieser Korrelation erneut und erweitert den Test um den Einfluss des Wissens der Versuchsperson um diesen Zusammenhang. Sie stellt die folgenden zwei Fragen: 1) Gibt es einen Zusammenhang von Affekt und Bewegung, wenn sich Probanden affektauslösende Bilder ansehen? 2) Ist der Zusammenhang abhängig vom Wissen der Versuchsperson, oder zeigt er sich unwillkürlich, also ohne dass sich eine Person dessen bewusst ist? Hinsichtlich der ersten Frage fand die Studie einen mittleren Zusammenhang von Affekt und Bewegung. Dieser wird allerdings nur deutlich, wenn die Probanden über die Möglichkeit unterrichtet sind, dass sie ihren Affekt über die Bewegung ausdrücken können. Anders als in der Theorie der Ur-Affekte postuliert, scheint es sich daher nicht um eine unmittelbare, unwillkürliche Reaktion des Menschen auf positive und negative Stimuli zu handeln. Die mögliche Nutzung dieser Ergebnisse für die Erfassung von Affekten in der Mensch-Computer Interaktion wird diskutiert.
- Workshopbeitrag“It is disturbing!”: Participant experiences during cued RTA(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Stade, MelanieIn this study, a usability evaluation is employed that applies a cued retrospective think aloud (RTA) method, in which user verbalizations are stimulated by a performance replay. Several studies have compared the outcomes of cued RTA methods using different cues as independent variable. However, none of these studies investigated user experiences during cued RTA. In an explorative study, we interviewed five users about their experience in cued RTA when presented with a gaze video or screen video cue. The findings of this study provide valuable support for researchers and usability practitioners in improving cued RTA as a usability evaluation method.
- WorkshopbeitragGroup Motivation for Social Games(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Sailer, Michael; Schäfer, Hanna; Groh, GeorgThe social aspect plays an important role in the user's motivation in many applications. In this paper design principles for the combination of cooperative and competitive game elements and reducing effects of the social loafing phenomenon are proposed. The concepts were evaluated in a focus group interview and a two-week study where the participants played the prototype of the educational serious game JungleCrowd, which attempts to tackle the issue of deforestation. The results supported the concepts of parallel cooperative teams to add a competitive component and introducing a visible measure for a user's unselfishness to encourage cooperation.
- KonferenzbeitragThe Motivational Competence Developing Game Framework(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Dowidat, Linda; König, Johannes Alexander; Wolf, Martin R.Competence Developing Games (CDGs) are a new concept of how to think about games with serious intentions. In order to emphasize on this topic, a new framework has been developed. It basically relies on learning and motivation theories. This ‘motivational Competence Developing Game Framework’ demonstrates how it is possible to use these theories in a CDG development process. The theoretical derivation and use of the framework is explained in this paper.
- WorkshopbeitragDIVOA – Unterstützung der älteren Bevölkerung bei Schadenslagen(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Reuter, Christian; Wiegärtner, Daniel; Müller, ClaudiaDer demographische Wandel und die Urbanisierung können als die Megatrends der kommenden Jahre betrachten werden, wodurch sich neue Herausforderungen und Chancen für Städte ergeben. Gerade im Kontext von Katastrophen und Gefahren benötigt das System Stadt resiliente Ansätze, die mittels neuer Technologien gewährleistet werden können. Da IKT zeitnahe, kontextspezifische und persönliche Informationen ortsunabhängig liefern können, ist diese Entwicklung von hoher Relevanz für die Sicherstellung des Systems Stadt und dessen Bewohner. Im Kontext von Katastrophen und Gefahren weisen ältere Menschen aufgrund ihrer eingeschränkten physischen, sozialen und ökonomischen Fähigkeiten jedoch eine erhöhte Vulnerabilität auf. Diese Arbeit möchte, dies adressierend, einen Beitrag zur Integration der älteren Bevölkerung bei Schadenslagen darstellen und ein Konzept vorstellen.
- WorkshopbeitragTowards Accessible Charts for Blind and Partially Sighted People(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Engel, Christin; Gollasch, David; Branig, Meinhardt; Weber, GerhardPerception of charts is a challenging task for blind and visually impaired people. Nevertheless, charts are an important tool to analyse data. Appropriate output media are needed making data analysis more accessible. We propose a workflow and tooling requirements to integrate the generation of accessible charts. Towards getting there, we present our current prototypical state and specify further steps.