Auflistung Workshopband MuC 2022 nach Titel
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- Workshopbeitrag15. Workshop Be-greifbare Interaktion(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Hirsch, Linda; Schmid, Andreas; van Koningsbruggen, Rosa; Delgado, Sarah; Dietz, Dennis; Windl, Maximiliane; Maierhöfer, VitusBe-greifbare Interaktion vollzieht sich im Wesentlichen über die Manipulation physischer Objekte und durch den Einsatz des eigenen Körpers. Sie bezieht damit die Umgebung und den physischen Nutzungskontext in viel stärkerer Weise ein als rein grafische oder sprachbasierte Schnittstellen zur Steuerung von Mensch-Computer- Systemen. Die vielfältigen Möglichkeiten, Sensoren und Computersysteme in die Umwelt und ihre Gegenstände zu integrieren, bietet einen großen Gestaltungsspielraum. Das Forschungsfeld der »Be-greifbaren Interaktion« (Tangible Interaction) untersucht diesen Spielraum wissenschaftlich und praktisch, um sinnvolle und menschengerechte Anwendungen zu ermöglichen. Die Fachgruppe »Be-greifbare Interaktion« des GI-Fachbereichs Mensch-Computer- Interaktion bietet in ihrem gleichnamigen Workshop ein Forum zur Präsentation des wissenschaftlichen Diskurses und der interdisziplinären Auseinandersetzung, wobei Beitragsformen über theoretische, kritische und zukunftsweisende Reflexionen, bis hin zu gestalterischen Arbeiten und Berichten praktischer Umsetzungen gehen. DerWorkshop öffnet die Diskussion für ein breiteres Fachpublikum, um aktuelle Entwicklungen offengelegt und neue Impulse für das Forschungsgebiet geschaffen werden.
- Workshopbeitrag1st InternationalWorkshop on Augmenting Usability Evaluation(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Meixner, Gerrit; Dahm, MarkusThe aim of the workshop is to collect, share and discuss approaches that support and extend the (semi-)automatic evaluation of (complex) interactive system applications with a focus on the user interface. Augmenting and supporting usability evaluation can refer to different channels and techniques: GUIs, Voice UIs, Tangible UIs, etc. After a short introduction to the workshop, an invited speaker will give a keynote presentation on an approach to augmenting usability evaluations. This will be followed by presentations from the authors of the accepted workshop papers. We expect relevant contributions from computer scientists, designers, data and AI experts, psychologists, etc. The aim of the workshop is to create a heterogeneous community for future information exchange.
- Workshopbeitrag5th International Workshop "Gam-R – Gamification Reloaded"(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Mazarakis, Athanasios; Voit, ThomasThe “Gam-R – Gamification Reloaded” series hosts a regular international workshop on gamification and related topics. Gamification as a scientific concept for using game-like elements in a non-game context [3] is here to stay [7–10]. The results of the past four workshops were summarized to identify current and future gamification trends and form the basis for the new focus of the workshop. Among other areas, gamification can, from a scientific perspective, help to improve the motivation for education, engage with healthrelated aspects, support sustainable consumption, and improve customer loyalty.
- Workshopbeitrag8. Usable Security und PrivacyWorkshop(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Lo Iacono, Luigi; Schmitt, Hartmut; Polst, Svenja; Heinemann, AndreasZiel der achten Auflage des wissenschaftlichen Workshops “Usable Security and Privacy” auf der Mensch und Computer 2022 ist es, aktuelle Forschungs- und Praxisbeiträge zu präsentieren und anschließend mit den Teilnehmenden zu diskutieren. Der Workshop soll ein etabliertes Forum fortführen und weiterentwickeln, in dem sich Experten aus verschiedenen Bereichen, z. B. Usability und Security Engineering, transdisziplinär austauschen können.
- Workshopbeitrag9.Workshop Mensch-Maschine-Interaktion in sicherheitskritischen Systemen(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Mentler, Tilo; Reuter, Christian; Nestler, Simon; Kaufhold, Marc-André; Pottebaum, JensIm Zentrum dieses Workshops steht die Interaktion von Mensch und Technik in sicherheitskritischen Kontexten. Hierzu zählen Bereiche, die bereits seit Jahrzehnten Gegenstand der Forschung sind (z.B. Prozessführung in Leitwarten), aber auch aktuelle Herausforderungen (z.B. Social Media im Katastrophenschutz). In diesen und vielen weiteren Bereichen gilt, dass sichere Systemzustände nur durch die ganzheitliche Betrachtung von Mensch, Technik und Organisation gewährleistet bzw. schnellstmöglich wieder erreicht werden können. In diesem Zusammenhang ist der Workshop auch der Nutzbarkeit und Akzeptanz von Sicherheitskonzepten sowie einer bewussteren Auseinandersetzung der Nutzenden mit diesem Thema gewidmet.
- WorkshopbeitragAccessible Automated Automotive Workshop Series (A3WS): Focus External Human-Machine Interfaces (eHMIs)(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Haimerl, Mathias; Colley, Mark; Löcken, Andreas; Riener, AndreasWith modernizing traffic, a rise of automated vehicles (AVs) is expected. As AVs potentially need to communicate their intentions, external human-machine interfaces (eHMIs) seem to be an appropriate solution. While automotive research progresses quickly, people with special needs (PSN) are vastly underrepresented. With an aging population due to demographic changes and advances in medical treatments and with the stride towards equality and accessibility, the needs of these groups also have to be considered in the automotive domain. We provide an inclusive platform for interdisciplinary exchange on current and future topics, especially for academia, industry, and politics. This enables different perspectives with particular (but not exclusive) regard to user experience (UX) and psychology, product design, legislative concerns and, thus, support the communication and potentially founding of new topic streams. The aim is to create new interdisciplinary networks and collaborations to make future developments on vehicle-to-human (V2H) communication more inclusive.
- WorkshopbeitragAppliHelp: Virtual assistant to overcome application hurdles(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Wagner, KristinaDie vorliegende Arbeit befasst sich mit der Entwicklung von AppliHelp, einem virtuellen Assistenten in Chatbotformat, welcher es Berufseinsteiger*innen ermöglichen soll, potenzielle Bewerbungshürden mithilfe von einem Zugewinn an Selbstvertrauen und weiterführenden Informationen zu überwinden. Vor der Umsetzung des Assistenten mit IBM Watson Assistant wurde auf Basis einer Literaturrecherche zu Chatbots im Rekrutierungsbereich eine Umfrage unter Studierenden zur Einstellung zu Chatbots sowie zu Potenzialen für AppliHelp durchgeführt. Außerdem trugen Expert-inneninterviews mit einer Selbstvertrauenstrainerin sowie einer Personalexpertin zur Konzeption von AppliHelp bei. Die Ausarbeitung von dementsprechend festgelegten Use Cases wird ebenso beschrieben wie die formative Nutzerevaluation während der Entwicklung.
- WorkshopbeitragArt Music Composers & Interaction(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Lacroix, MathieuIn mixed music, interactivity and liveness have been buzzwords for the last 50 years. This article proposes the community to discuss more the aesthetic influences of interactivity instead of focusing on the technological aspect. By discussing compositions in a more holistic manner, this author believes that we can gain a better understanding of the affordances of interaction.
- WorkshopbeitragAugmenting Elastic Displays with Active Vibrotactile Feedback(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Müller, Mathias; Kammer, DietrichWithin the last years, several use-cases for Elastic Displays have been explored, showing the potential for this novel technology. However, one of the shortcomings of this type of interface is that it is not possible to provide active haptic feedback to the user. This feature is limited to actuated displays, which in turn are much more complex to build, more expensive, less robust and portable. In this paper, we describe another approach to provide basic active haptic feedback for Elastic Displays by using vibration motors.We explore different options for vibrotactile feedback and describe the results of a student project in which some of the concepts were realized as part of a small game prototype.
- WorkshopbeitragAutomatic detection of good and bad usability in web forms using eye-tracking-data(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Schmittgen, AndreaAn established method for detecting usability problems is the analysis of user gaze behavior with an eye-tracker. These studies require a significant amount of time and effort to evaluate the data. An automated detection of good and bad usability in recorded user data can support usability experts in eye-tracking evaluation and reduce the effort. In the present work, suitable eye-tracking metrics are presented that correlate with the quality of usability. A quantitative A/B-user-study with eye-tracking was conducted which recorded gaze behavior of 30 subjects filling out a web form. The web form was designed in such a way that each form page was available as a good and bad variant according to known usability guidelines. The results confirm a significant correlation between the eye-tracking metric visits to an AOI and the usability. The eye-tracking metrics number of fixations within an AOI and duration of fixations within an AOI also correlate with the quality of usability. No correlation could be confirmed for the time of first fixation within an AOI.