Auflistung DELFI 2020 Workshops nach Titel
1 - 10 von 22
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragAutomatisierte Extraktion semantischer Kompetenzbeschreibungen am Beispiel von deutschsprachigen Modulbeschreibungen aus der Hochschullehre(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Raschke, Timo; Konert, JohannesUm Kompetenzen von Personen zu verwalten, werden für gewöhnlich Kompetenzbeschreibungen in menschlicher Sprache verwendet. Soll nun eine semantische Katalogisierung und Organisation mittels dieser Daten erfolgen, so empfiehlt sich eine Konvertierung in semantische Datensätze. Es, wurde ein Ansatz entwickelt, um deutschsprachige, semantische Kompetenztripel bestehend aus Kompetenzverb, Objekt und Kontext am Beispiel von Fließtext-Modulbeschreibungen aus der Hochschullehre (im konkreten Falle der Beuth Hochschule für Technik Berlin) mittels aktueller Lösungsansätze des Forschungsgebiets Natural Language Processing zu extrahieren. Es werden Konstituenzparsing, Dependenzparsing und Sematinc Role Labelling anhand ihrer Eignung verglichen und erste Ergebnisse anhand eines entwickelten Entwurfs und ein daraus resultierender Prototyp präsentiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Kompetenzextraktion mit einem F1-Maß von bis zu 70,1 % auf Basis von Dependenzparsing möglich ist. Durch die Ergebnisse dieser Arbeit wird eine Grundlage für die weitere Verwendung von semantischen Kompetenzbeschreibungen für eine Vielzahl anderer Anwendungsgebiete geschaffen, zum Beispiel Ähnlichkeitsberechnungen von Hochschulkursen oder die Erstellung von Abhängigkeitsgraphen für Kurse eines Studiengangs.
- KonferenzbeitragBarriers in eLearning for People with a Sensory Disability(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Weber, GerhardStudents with a sensor disability often benefit from transcription of auditory or visual media. We identify some of the techniques available as well as some gaps in Learning Management Systems suitable for synchronous collaboration such as video conferencing. Responsibility for accessibility is shared by LMS owners and authors of learning materials. We illustrate two case studies and highlight practical experiences in implementing accessible eLearning settings.
- KonferenzbeitragCompetency Mapping 3.0: Modellierung, Referenzierung und Auszeichnung von Kompetenzen mit semantischen Technologien. Instrumente und Einsatz im Projekt Open Virtual Mobility.(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Buchem, Ilona; Konert, JohannesModellierung, Erfassung, Verarbeitung von Kompetenzen sowie Ausstellung von Kompetenznachweisen mit Hilfe von digitalen Medien spielen eine immer wichtigere Rolle im Kontext der zunehmenden Digitalisierung der Lern- und Bildungsangebote in verschiedenen Kontexten (u. a. Schule, Hochschule, Unternehmen). Die zentralen Herausforderungen sind dabei die Bereitstellung empirischer Grundlagen für Kompetenzmodellierung, die Auswahl geeigneter Methoden und Verfahren zur Kompetenzerfassung sowie die Strukturierung und Beschreibung von Kompetenzen und letztlich passende Infrastrukturen zur Zertifizierung. Angesichts der zunehmenden Anzahl und Vielfalt an verschiedenen Kompetenzmodellen bzw. Kompetenzrahmen, wächst auch das Interesse und der Bedarf an Methoden und Instrumenten zu Competency Mapping nicht nur in Bezug auf die Erfassung von Kompetenzen in einer Domäne bzw. in einem Kontext, sondern auch in Bezug auf die gegenseitige Referenzierung von Kompetenzen in verschiedenen Kompetenzmodellen durch Querverweise. Die semantischen Querverweise zwischen Kompetenzmodellen können dann in weiteren Verfahren zum Einsatz kommen und verwertet werden, z. B. bei der digitalen Auszeichnung von Kompetenzen mit Open Badges. Diese erweiterte Sicht auf die Kompetenzmodellierung – Competency Mapping 3.0 – dient der Schaffung von Vergleichbarkeit und der Sichtbarmachung von Zusammenhängen zwischen Kompetenzen in verschiedenen Modellen. Dieser Beitrag stellt ein Beispiel zu Competency Mapping 3.0 aus dem europäischen Projekt Open Virtual Mobility vor, in dem verschiedene Methoden und Instrumente eingesetzt wurden, um Kompetenzen zu virtueller Mobilität zu modellieren, zu referenzieren und mit Hilfe von digitalen Kompetenznachweisen auf Basis von Open Badges auszuzeichnen. Der Beitrag stellt ausgewählte Forschungsergebnisse aus dem Projekt zusammen und formuliert einige Handlungsempfehlungen für Competency Modelling.
- KonferenzbeitragCritical reflection of AI applications for persons with disabilities in vocational rehabilitation(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Beudt, Susan; Blanc, Berit; Feichtenbeiner, Rolf; Kähler, MarcoApplications of artificial intelligence are increasingly being used to support work and learning in the workplace. Adaptivity and recommender systems, as key features of such innovative technologies, allow for enhanced personalization. Most notably, persons with disabilities may benefit from such technologies at work and during on-the-job training. Adapting such systems to very heterogeneous target groups, however, is not easily done. Implementing AI-based assistive systems in various educational settings in vocational training, especially in vocational rehabilitation, can also be challenging. This position paper looks at existing AI-based applications to analyze their potential for more inclusive workplaces and qualification processes. Furthermore, those technologies are discussed in the context of current ethical discourses to identify to what extent normative requirements are being reflected in existing AI-based applications.
- TextdokumentDigital Skills Workshop: Modelling, Capturing, Cataloguing, Processing and Certification(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Buchem, Ilona; Dahlmeyer, Matthias; Eichhorn, Michael; Konert, Johannes; Wunderlich, Jan
- TextdokumentDigitally supported inclusive practices in education and training. Workshop on opportunities and practical challenges related to inclusive EdTech.(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Beudt, Susan; Claus, Sebastian; Heuts, Alexander; Pinkwart, Niels
- KonferenzbeitragDiversity MOOC - Inclusion in everyday teaching. A MOOC not only for teachers at universities and schools(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Gottschalk, Hélena; Müller, JosefinThe term diversity means variety, difference or heterogeneity. This includes various dimensions, such as: gender, sexual identity, age, worldview, social and ethnic origin, health and much more. Inclusion takes up this concept and sheds light on it in a multifaceted and cross-cutting way in all social areas of life. These areas also include everyday teaching at universities and schools. In order to recognise and promote this diversity and thus achieve the best possible educational process with equal opportunities, comprehensive participation is required for all people. Therefore, it is the future task of all those working at the university to enable participation in the educational process for all. The project "Diversity MOOC - Inclusion in everyday teaching. A MOOC not only for teachers at universities and schools". Within the framework of the project, theme-specific videos were produced which are directed at all groups of people involved in the university and contribute to raising awareness to inclusion. These videos have been made accessible (with subtitles and audio description) to enable everyone to participate in digital teaching and learning.
- KonferenzbeitragThe diversity of online teaching in Chinese universities during the pandemic.(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Zhang, Xiaohan; Köhler, Thomas; Lucke, UlrikeOnline Education is one of the important directions of future education reforms. The pandemic happened at the beginning of this year worldwide has promoted the pace of online education namely online teaching. What are the characteristics of online learning in an emergency? The article presents the results of a survey on the status and experience of online teaching during the pandemic in Chinese universities. Teaching platform, teaching form, teaching process, teaching content, teaching effect, learning environment and obstacles of online teaching are analysed. Chinese studies also showed that especially students with disabilities are affected by the Corona situation. Some benefit from the flexibility of online learning, but many suffer from missing competencies or missing aids. The overview of effects and empirical data presented here may help to promote and enhance the accessibility of educational media technology.
- TextdokumentEducational media technology and ist inclusive potential. Findings from a multidisciplinary workshop covering recent approaches in informal, formal and continuous education.(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Köhler, Thomas; Lucke, Ulrike; Zhang, XiaohanThe workshop investigates the inclusive potential of educational media technology, based upon a review of recent approaches in informal, formal and continuous education. It is intended to present approaches at the interface between technology enhanced learning and teaching and the ongoing development of computer sciences and respective technological approaches. Indeed respective papers reflect special needs of learners in any sector of education from informal to formal learning and as well situated education in the context of the home or workplace. Most recently, the corona pandemic did lead to a strong need for including even average population without any special need into formal education. Reflecting that development, the focus of the workshop shall be on both, special needs and special conditions addressing requirements of TEL / TET. Accordingly, special attention is given to international, even global comparative approaches of how educational media technology is applied in an inclusive way covering both, an individual psycho-physiological as well as a socio-cultural dimension. Subsequently it can be concluded that authors have been able to identify diverse perspectives of inclusiveness when it comes to the adoption of educational media technology.
- KonferenzbeitragErste Untersuchungen zur Notenprognose für ein Kursempfehlungssystem(Proceedings of DELFI Workshops 2020, 2020) Wagner, Kerstin; Merceron, Agathe; Sauer, PetraKursempfehlungssysteme können den Studienerfolg unterstützen. Eine wichtige Komponente eines solchen Systems ist die Prognose der Note, die Studierende bei Kursbelegung erwarten können. In diesem Beitrag werden verschiedene Algorithmen zur Notenprognose eingesetzt und verglichen. Die Modelle der linearen Regression liefern die besseren Ergebnisse. Darüber hinaus haben sie den Vorteil, nachvollziehbar zu sein, was Nutzende befähigt, die Grenzen des Modells besser einzuschätzen, und somit zu entscheiden, wie viel Vertrauen sie dem System schenken möchten.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »