Autor*innen mit den meisten Dokumenten  

Auflistung nach:

Neueste Veröffentlichungen

1 - 10 von 92
  • Workshopbeitrag
    Mobile 3D-Interaktion zur virtuellen Exploration realer Umgebungen
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Wenig, Dirk; Malaka, Rainer; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Kombinationen von topografischen Karten und fotografischen Bildern sind eine Möglichkeit, real existierende Umgebungen für eine virtuelle Exploration abzubilden. Werden hierzu georeferenzierte Fotografien senkrecht auf der Karte platziert, ergibt sich das Problem der Navigation im 3D-Raum. Diese Arbeit stellt hierzu unter Berücksichtigung der Beschränkungen und Möglichkeiten moderner Smartphones zwei Interaktionskonzepte für mobile Geräte vor.
  • Konferenzbeitrag
    App-gewischt! Tablet-PC Hygiene mit der deBac-app
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Vonberg, Ralf Peter; Jungnickel, Tobias; von Jan, Ute; Matthies, Herbert K.; Albrecht, Urs-Vito; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Aus Vorstudien ist das potentielle Risiko von bakterieller Kontamination durch Mobiltelefone von Krankenhausmitarbeitern bekannt. Die Hygienediskussion wird durch den Einsatz von Tablet-PC er­neut geführt. Mit der Einführung von Tablet-PC in diversen Abteilungen der Medizinischen Hoch­schule Hannover wurden hygienische Standards betreffend dieser mobilen Endgeräte festgelegt, z.B. die arbeitstägliche Reinigung der Oberflächen mit zur Wischdesinfektion geeigneten Tüchern. Zur Sensibilisierung der Mitarbeiter für die hygienische Problematik wurde die Applikation „deBac-app“ entwickelt. Die Anwendung unterstützt das Personal bei der Reinigung der Geräte durch eine interak­tive Reinigungsanleitung. Diese kostenlose Applikation leitet nicht nur zur standardisierten Reinigung des iPads an, sondern kontrolliert auch die Reinigungsschritte und hilft bei der Dokumentation des Reinigungserfolges.
  • Konferenzbeitrag
    Recommender Systems: Between Acceptance and Refusal
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Neumayr, Thomas; Augstein, Mirjam; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Recommender Systems (RSs) are a prominent solution to the problem of information overload on the web. It is impossible for users to process or even understand all information presented to them. Also, it becomes more and more difficult for an individual to identify appropriate concrete pieces of information or information sources. RSs aim at adapting the presented content and the order in which it is presented to users’ individual needs, based on their preferences and past behavior. Yet, a system can only provide accurate recommendations if it has been authentically used before, i.e., been able to collect information about a user. As authentic usage depends on a user’s acceptance, the success of RSs in general is strongly dependent on acceptance also. If recommendations seem inappropriate, the trust in the system will fade. This paper presents a study analyzing how and to what extent different factors like transparency or controllability influence acceptance in the context of web-based recommendation.
  • Konferenzbeitrag
    Allumfassend - wirklich für alle?
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Draude, Claude; Wajda, Kamila; Maaß, Susanne; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Eine “allgegenwärtige – allumfassende“ Informatik weist auf die Verwobenheit von Technik und Sozialem hin. Wenn der Mensch im Mittelpunkt gesehen wird, ergeben sich neue Anforderungen an die Informatik. Forschungsfördereinrichtungen haben inzwischen die Bedeutung von Gender/Diversity-Aspekten für exzellente Forschung erkannt und machen ihre Berücksichtigung in Forschungsanträgen zur Voraussetzung für Förderentscheidungen. Es gibt hierzu bereits Leitlinien, allerdings stellt deren Umsetzung und Anpassung an das eigene Forschungsvorhaben häufig eine Herausforderung dar. Der Workshop soll den Teilnehmenden Grundlagen und Raum bieten, um die eigene Forschung für Gender/ Diversity Aspekte zu öffnen bzw. vorhandene Ansätze weiterzuentwickeln.
  • Workshopbeitrag
    Spatial Grouping on Interactive Surfaces Bin & Blub
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Höchtl, Anita; Geyer, Florian; Reiterer, Harald; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    This demo presents two interaction techniques for grouping items spatially on a tabletop interface. It allows participants of the conference to experience and compare the container technique Bin and the proximity technique Blub . While the container concept is similar to the folder concept on desktop systems, the proximity technique is a novel organic concept based on spatial proximity. Within an associated paper submitted to the main conference track, we studied the characteristics of both techniques in regard to grouping and regrouping performance, grouping strategies and use of multifinger input. Our study showed that more informal spatial techniques based on proximity are able to harness more benefits of direct-touch multi-finger and bimanual interaction. In our demo, participants will be able to compete in grouping items with both techniques.
  • Workshopbeitrag
    TwisterSearch: Supporting Social Search with Tabletop and Mobile Displays
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Rädle, Roman; Jetter, Hans-Christian; Reiterer, Harald; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    This demo presents TwisterSearch, a system for co-located and collaborative Web search that was designed in accordance with the canonical model of social search by Evans and Chi (2009). In a first phase before search, participants frame the context of the intended search and thereafter gather initial information requirements on a tabletop. These requirements are then refined through discussion and yield the foundation for the search task itself, which is performed in parallel on multiple mobile displays. These private devices are used to search the Web for evidence files and to populate the visual workspace of the tabletop with them. Moreover, the personal device allows both a highly parallel search as well as a tightly-coupled collaborative search, to enable seamless switching between collective and solitary search activities. In our TwisterSearch demo, participants can have a firsthand experience of these different individual phases of social search.
  • Workshopbeitrag
    The World is Your Canvas: XL-Virtual Workspaces for Projector Phones
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Kaufmann, Bonifaz; Hitz, Martin; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Peephole interaction is a promising interaction technique for mobile projector phones. It allows the creation of extra-large virtual workspaces which contain more information than can be appropriately displayed on a small smartphone screen. In this paper we describe a projector phone prototype that implements peephole interaction without instrumenting the environment or using any additional hardware besides a smartphone and a handheld projector. This device allows for the first time to perform peephole interaction in the wild. Moreover, we demonstrate some applications we have built to exploit and investigate the full potential of peephole interaction with projector phones.
  • Workshopbeitrag
    smARTbox A Portable Setup for Intelligent Interactive Applications
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Fischbach, Martin; Wiebusch, Dennis; Latoschik, Marc Erich; Bruder, Gerd; Steinicke, Frank; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    This paper presents a semi-immersive, multimodal fish tank simulation realized using the smARTbox, an out-of-the-box platform for intelligent interactive applications. The smARTbox provides portability, stereoscopic visualization, marker-less user tracking and direct interscopic touch input. Off-the-shelf hardware is combined with a state-of-the-art simulation platform to provide a powerful system environment. The environment combines direct (touch) and indirect (movement) interaction.
  • Workshopbeitrag
    CodingDojo: Interactive Slides with Real-time Feedback
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Raab, Felix; Fuchs, Markus; Wolff, Christian; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    We present "CodingDojo", a presentation platform with interactive tools and real-time feedback elements that are controlled by a smartphone to be used in typical academic teaching contexts. The system provides tools for source code presentation, discussion and different types of coding challenges. CodingDojo was evaluated in a University course about good coding practices where traditional presentation platforms would be limited in functionality. We received positive user experience rankings and feedback from participants, suggesting that the system should be further developed and tested in other courses.
  • Workshopbeitrag
    Ein Experimentalraum zur Untersuchung von Bildra?umlichkeit
    (Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Lapczyna, Esther; Hannß, Franziska; Klamka, Konstantin; Kirsch, Marcus; Thomä, Benny; Groh, Rainer; Reiterer, Harald; Deussen, Oliver
    Dieser Beitrag versucht die Gestaltung digitaler Nutzerschnittstellen durch die Metapher der situativen Interaktion zu erweitern. Mit dem vorgestellten Experimentalraum wird die Grenze zwischen Physikalität und Virtualität im Kontext des Interfacedesigns überschritten.